חדשות

נטקאר בפייסבוק
מכוניות ראווה, דגמים עתידיים - 2019
  ב-מ-וו ופורשה  
        
        
  

שתפו עם חברים: Share


אל תחכו לנו
מה אומר לכם השם הנס ליהמן? אם לא אומר לכם כלום, סימן שאתם
צעירים. ליהמן היה צלם הריגול מס' 1 של עיתונות הרכב העולמית.
צלם ריגול?! הוא היה אורב לאבות-טיפוס שעברו ניסויים בקוטב הקפוא,
ב"עמק המוות" הלוהט ובמסלולי מירוצים. לרוב לבשו המכוניות משטחי
הסוואה מגושמים כדי שלא ניתן היה לראות את צורת הדגם הסדרתי
אשר יגיע בקרוב מאוד לכביש, כדי לא לפגוע במכירות הדגם שיוחלף
על-ידו. תצלומי הריגול של ליהמן לא היו זולים, בלשון המעטה, אבל
באייטיז הם היו חובה לכל מגזין רכב שמכבד את קוראיו (לא, עדיין לא
היה אינטרנט...). למטה אתם יכולים לראות את שער המגזין 'טורבו',
מאי 1984, שהסגיר לעם הסובארו שתי עובדות: דגם חדש בדרך -
ואיך הוא נראה.

ציטוט מתוך טור העורך בגליון הבכורה של 'טורבו', ספטמבר 1981:
"ירחון זה עוסק בעיקר במה שקורה כאן ועכשיו, אבל חשוב לנו לתת
לך גם מידע עדכני על מה שקורה בעולם. כך תוכל לחסוך מעצמך את
המצב אליו נקלעו עובד משרד החינוך בירושלים, יאיר לוין, ועוד הרבה
אנשים טובים אשר רכשו ב-1980 סיטרואן GS, שהיתה למעשה מודל
79'. ייצור המכונית הופסק באוגוסט 1979, כשסיטרואן החליפו את
GS בת העשר בדגם משופר ומתקדם - GSA.
"משרד התחבורה אמנם אישר בנקל - כדרכו - את שנת הדגם של GS
המוצהרת על-ידי היבואן, אבל אנשים הרוכשים מכונית חדשה במיטב
כספם - במיוחד מכונית אוונגרדית ומתוחכמת כסיטרואן - זכאים לדעת
שהם רוכשים מכונית שכבר הוחלפה בדגם חדיש. לקוראי 'טורבו' לא
יוכלו לספר סיפורים באולמות התצוגה."


ומדוע אני נזכר עכשיו בנושא הזה? שתי סיבות. בשבוע שעבר השיקו
כלמוביל אתר מושקע למכירת יונדאי ומיצובישי ואגב כך התחייבו
לשקיפות מלאה: הלקוח יקבל מידע על כך שבחו"ל הושק דגם חדש או
עבר מתיחת פנים - בתנאי שזה מתוכנן להגיע ארצה תוך 3 חודשים.
יפה. למיטב ידיעתי, זה היבואן היחיד בארץ שמספק - ביוזמתו! - מידע
 מסוג זה. בעבר הבאתי כאן שני מקרים בהם יבואני סובארו (הקודם)
וטויוטה הכחישו את קיומו של דגם חדש למרות שהלקוח התעניין.
ואולם, לא מדובר בשקיפות אלא בגילוי נאות - המחוייב על-פי חוק
המכר. יבואן לא יכול לעשות לעצמו הנחות ולתת מידע רק על מה 
שישווק כאן תוך 3 חודשים. איש המכירות אליו מפנה אתר כלמוביל,
"לא ידע" שיונדאי כבר חשפו בחו"ל את מתיחת הפנים לאיוניק.

הסיבה השניה לכך שאני נדרש לנושא היא, שישנם יתר ויותר מקרים
בהם יצרנים לא רק שאינם מסתירים דגם עתידי - הם אפילו משתפים
את המדיה במידע ובתצלומים. לרוב זה נעשה כשמדובר בדגם חדש
שלא מחליף דגם נוכחי, אבל לא רק; בעידן האינטרנט קשה להסתיר
מידע כזה והוא זמין למעטים שזה מעניין אותם. שתי דוגמאות טריות
הן ב-מ-וו 1 (שורת תצלומים עליונה) ופורשה טייקאן (שורה שניה).
למעשה עשו כאן הגרמנים שירות נהדר ללקוחותיהם היותר נאמנים;
לבימר החדש יש הנעה קדמית והפורשה היא חשמלית - אז יש כאן
סוג של הזמנה-עם-קריצה - תמהרו לרכוש את הדגם הקיים.  

ב-מ-וו 1 עם הנעה קדמית הוא סיוט של חובבי ב-מ-וו מאז 2014,
כשהושק 2 אקטיב טורר והגרמנים חשפו שזו רק הסנונית הראשונה.
עכשיו מראים ב-מ-וו אבטיפוס מוסווה של 1 ומנסים להמתיק את
הגלולה: יהיו גם גירסאות הנעה כפולה, עם אפשרות להעביר עד
מחצית הכוח לגלגלים האחוריים. הגירסה החזקה ביותר של 1
החדשה תושק בספטמבר: 135 עם 306 כ"ס - אבל עם מנוע
4 צילינדרים - הצבת המנוע לרוחב לא מותירה מקום למנוע 6 
צילינדרים...

טייקאן, הפול-חשמלית הראשונה של פורשה, עדיין לא מתוכננת
להחליף את פנאמרה כשתושק בשלהי 2019, אבל גם לא צפויה
לה גירסת ספורט 2 דלתות. עוד לא. בעייתה הגדולה - כמו של
כל יתר החשמליות למעשה - היא שרשת החשמל עדיין לא ערוכה
לספק זרם של 350 קילוואט, כזה שיעניק טווח נסיעה נוסף של
מאה ק"מ תוך ארבע דקות. וגם סאונד של פורשה לא יהיה לה,
אז הפעם באמת שאין שום סיבה להשהות את הרכישה ולהמתין
ליורשות. להיפך.