ספורט מוטורי

נטקאר בפייסבוק
ספורט מוטורי
שיא הרינג נשבר. או שלא
מנצחת הלה-מאן מסתערת על השיא
לה-מאן 24 שעות
היום הארוך ביותר
פצאל זה לא ישראל
עוד פעם משתמשים בחובבי המירוצים המורעבים למטרה פוליטית
ראלי - קולין מקריי
PlayStation ושעון החול
SAVE F1
התכנית המלאה להצלת פורמולה 1
פאריז-דקאר
ההרפתקה המוטורית האמיתית האחרונה
F1 - איירטון סנה
בן-תמותה
אינדי 500
ראש בקיר
אוגוסט 2018
שיא הרינג נשבר. או שלא
אחרי נצחונות בלה-מאן ואליפויות הסיבולת העולמיות,
פורשה 919 יוצאת לשבור את השיא שהפך לאמת מידה




- אנדרו פרנקל, נירבורגרינג –

"ניסוי אבטיפוס של מכונית בנירבורגרינג רק מקלקל אותה. נוחות הנסיעה והתחושה 
נהרסות. גם שבירת שיא המסלול למכוניות סדרתיות אינה אלא שטות מוחלטת" 
(ג'יימס מיי, טופגיר).


גם בלי לזכות למעמד רשמי, במשך 35 שנה זו היתה אמת המידה היחידה: כמה 
מהר יכולה מכונית להקיף מסלול. שש דקות ואחת-עשרה שניות. ביטוי מספרי אשר 
שיקף לא רק מהירות אלא גם מיומנות, טכנולוגיה ואומץ. 6:11 דקות הוא כמובן שיא 
המסלול אותו קבע סטפן בלאוף ב-1983, במירוץ 1000 הק"מ של נירבורגרינג. זו 
היתה הפעם האחרונה שמירוץ מליגות-העל ביקר במסלול הנערץ והמפחיד ביותר 
בעולם.

  

טוב ויפה, אלא שזה מעולם לא היה שיא המסלול. בלאוף אכן הקיף את המסלול 
בזמן של 6:11.15 ד', אבל זה לא היה במהלך המירוץ אלא במבחני הדירוג שקדמו 
לו. במירוץ עצמו, בלי צמיגי דירוג רכים וללא לחץ טורבו מוגבר במנוע הפורשה 956
הזמן הטוב ביותר שהשיג הנהג הגרמני הצעיר היה 6:25.90 ד' – ומאחר ששיאי 
מסלול רשמיים נמדדים אך ורק במירוץ עצמו, זה השיא האמיתי.  

ומבחינת רבים וטובים השיא הזה עדיין חי וקיים, למרות שפורשה הזמינו אותי להיות 
עד לשבירתו. לצורך זה הם גייסו את אלופת העולם במירוצי סיבולת, 919, העבירו 
אותה סדרת שיפורים שזיכתה אותה בשם Evo ואת נהג הבית הבכיר טימו ברנרד 
(שני נצחונות בלה-מאן וחמישה ב-24 השעות של נירבורגרינג). הזמן שהשיגו 
ברנרד והאלופה באותו יום בהקיפם את המסלול הקלאסי בן 20.8 הק"מ מקנה להם 
את הקפת הנירבורגרינג המהירה ביותר בהסטוריה, אבל לא את שיא המסלול.  



הנירבורגרינג אינו מסלול מהיר. לא פחות מ-73 עיקולים לאורך עשרים-ואחד ק"מ. 
לה-מאן הצרפתי, ספא הבלגי ומונזה האיטלקי מהירים ממנו. בערב שלפני נסיון 
שבירת השיא סיפר לי ברנרד על תוכניתו. "בספא, שם השיגה לפני שבועיים 
הפורשה הזאת זמן מהיר ב-0.8 שניות מזה שהקנה לפורמולה 1 של לואיס המילטון 
את הפול פוזישן בגרנד פרי של 2017, היתה לנו מטרה ברורה. בספא אפשר להגיע 
למיגבלות ולהישמר מלעבור אותן, אבל כאן אי אפשר לנהוג בצורה כזאת; שפת 
המסלול גבוהה מדי ואם אתה עושה טעות במכונית כל כך מהירה... טוב, פשוט 
אסור לך לטעות. אני יודע שאנחנו אמנם מסוגלים לשבור שיא שהושג לפני 35 שנה, 
אבל אני גם יודע כמה מסוכן המקום הזה יכול להיות. אסור לי לשכוח את זה."



כמה פרטים על 919 Evo, שהיא פיתוח חד-פעמי של מכונית המירוץ התקנית, זו 
שניצחה בלה-מאן, זכתה באליפויות עולם – ויצאה לגימלאות בסוף שנה שעברה. 
ה-Evo היא אמנם מכונית מירוץ אך כזו שפותחה ללא מיגבלות התקנון. תשלובת 
מנועי הבנזין (4V בנפח 2.0 ליטר) והחשמל של היחידה ההיברידית מייצרת 1140 
כ"ס, היא שוקלת 850 קילו בלבד וכוח ההצמדה האווירודינמי שלה גדול בחמישים 
אחוז מזה של 919. בניגוד ל-919 האלופה, ה-Evo נעזרת בכנפיים אקטיביות, 
האסורות על-פי תקנון המירוצים, מה שסייע לברנרד להגיע בישורת הראשית של 
הרינג למהירות מירבית של 369 קמ"ש – מהר יותר מזו אליה הגיעה מכונית-האם 
במירוץ הלה-מאן. ואולם, מישהו עדיין צריך לנהוג בה באחד המסלולים המסוכנים 
בעולם במהירות ממוצעת אליה רוב האנשים מעולם לא הגיעו אפילו להרף עין 
בכביש ישר.

  
 
גם פורשה לא נהגו באתגר הזה כאחד היצרנים. מקובל שיצרן מסתער על שיא 
הרינג בסודיות מוחלטת, כדי שאם משהו משתבש או אם המכונית לא מספיק 
מהירה, אף אחד לא צריך לדעת על הכשלון. אבל לנסיון הזה לשבירת השיא הזמינו 
פורשה קומץ עיתונאים למסלול. נצחון או הפסד, הסיפור יתפרסם. כל מה 
שהתבקשנו זה לשמור על דממת אלחוט במקרה של תאונה ולהמתין עד 
שתוצאותיה יתבררו לאשורן. לא היה צורך להסביר לנו מה עומד מאחורי הבקשה. 
גם אם ברנרד לא ינהג על המיגבלות, זה עניין רציני ומסוכן. מאוד מסוכן.



919 Evo מגיעה למסלול והיא נראית נהדר. עם פנסים מכוסים היא נראית כמו 
מפלצת עיוורת מסרט עתידני. השילדה שלה שייכת למכונית שהוליכה בלה-מאן 
2017 ופרשה מהמירוץ ארבע שעות בלבד לסיום. ברנרד יוצא מהקרון. מבטו אמנם 
אינו רדוף רוחות כמו זה שראיתי על פרצופם של אופנוענים היוצאים להקפה נגד 
השעון באי מאן, אבל גבותיו ולסתו נחושים. הוא בא לתת עבודה. השעה שמונה 
בבוקר וכל שניה קובעת; המסלול מתחיל להתחמם ולפי החישובים של פורשה, 
אחרי 9:30 האספלט יהיה חם מדי וצמיגי הדירוג הרכים של מישלן ייצאו מטווח 
הפעולה היעיל שלהם. בהתחשב בזה שטימו יהיה חייב לעצור להחלפת צמיגים 
ולכיול המכונית אחרי כל הקפה, הזמן קצר.

הוא יוצא להקפת חימום. אני צופה בו באחת הפניות המפורסמות של המסלול וגם 
בשלב הזה המהירות נראית דמיונית. ההקפה הזאת לוקחת לו 6:40 ד' – לא הרבה 
יותר מהר מפורשה GT2 RS. צמיגים טריים, הקפה חדשה. 5:31 ד' והלסת 
נשמטת. לא רק שהוא שבר את השיא, הוא ניפץ אותו למיליארד רסיסים. "תרגיע," 
אומר לי מנהל קבוצת פורשה כשאני ניגש לברך אותו, "הוא רק מתחמם." 



ההקפה הבאה אינה הקפת חימום. טימו מזגזג בפראות ביציאה מרחבת הטיפולים, 
מחמם את הגומי השחור, עולה על המסלול ונוסע נגד הכיוון לאורך קילומטר, 
מפרסס וחוזר כדי להגיע לקו הזינוק במהירות הנכונה ועל צמיגים במיטבם. הוא 
חולף כברק ונעלם בין הרי אייפל. שקט יורד על המסלול. זו ההקפה בהא הידיעה.

טימו חוזר וחוצה ביעף את קו הזינוק/סיום. שעון העצר נעצר על 5:24 ד' והמתח 
מתפוגג. מתברר שהמטרה היתה לקזז דקה שלמה משיא המסלול האמיתי של 
בלאוף. ברנרד עוצר ויוצא מהממכונית. המשימה הושלמה.

או שלא. כמה דקות מאוחר יותר הוא חוזר לקוקפיט, הצמיגים נשלפים מהשמיכות 
החשמליות. למרות כוונתו לא ללחוץ חזק מדי, היצר של נהג המירוצים גובר והוא 
יוצא להקפה נוספת. ההמתנה מייסרת עד ששוב נשמעת תרועתו המכוערת של 
המנוע הקטן והמחושמל. זו לא היתה גיחת סרק; הסטופר מראה 5:19.546 ד'. 
המקום גועש. צוות פורשה פורץ בתשואות ובקריאות שמחה, חלקו מזיל דמעה. 
הרגש השולט הוא של הקלה, לא רק על השלמת המשימה, על השגת מה שאף אחד 
אחר לא השיג מעולם, אלא בעיקר על הידיעה שהנהג נותר בריא ושלם.



ואז מפוענח המידע. המהירות הממוצעת – הממוצעת! – של המכונית בהקפה 
המהירה, שארכה 320 שניות, היתה 234 קמ"ש. ברנרד לא הרים את הרגל גם 
כשהמכונית גמרה את מהלך המיתלים בתחתית פניית פוקסהול ב-328 קמ"ש. 
בתור מי שנהג כמה מאות הקפות על המסלול הזה, חלקן במירוצים, ברור לי 
שלעולם לא אצליח לתפוס עד כמה עצום ההישג הזה. אבל הייתי שם, ראיתי – 
והזכרון הזה יישאר איתי עד סוף ימי.

בניגוד להקפות הדירוג והמירוץ של בלאוף ב-1983, שבירת השיא של ברנרד 
נעשתה ללא נוכחות מכוניות נוספות על המסלול. "זה עושה את ההישג של בלאוף 
למרשים אפילו יותר," אמר לי ברנרד, רגע אחרי שיצא מהמכונית. הוא הראשון 
להודות בפה מלא, שהאירוע המתוקשר שאירגנו פורשה באותו בוקר לא רק שאינו 
גורע מהישגו של בלאוף – הוא אפילו מעצים אותו. 



TV הקפת השיא של טימו ברנרד והפורשה



שיאני נירבורגרינג


הנעה קדמית: הונדה סיוויק טייפ אר – 7:43.80 ד'


הנעה אחורית: פורשה GT2 RS 911 - ד' 6:47.30


הנעה כפולה: למבורגיני אוונטדור – 6:44.97 ד'


חשמלית: ניו אפ9 – 6:45.90 ד'
 
"עיניים במראה, לא למדוד זמנים" 

המדריך לנהיגה עצמית בנירבורגרינג

גלריה: תמונות מהגיהנום הירוק