מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
קומפקטיות: פורד פוקוס נגד פורד פוקוס
מי המוצלחת בין גירסאות הפוקוס
ג'יפונים: ניסן ג'וק - סיאט ארונה
הג'יפון הראשון מול מנצח מבחן הג'יפונים הראשון
ג'יפונים: פיג'ו 2008 - סיטרואן C3 איירקרוס - סקודה קאמיק - VW טי-קרוס
צרפת נגד גרמניה בעימות כפול
ספורטיביות: הצ'בק חמות
החמישיה הפותחת + עשיריית הספסל
ספורטיביות: פורשה 911 GT3 RS
הזירה המושלמת עבור המשוגעת שבמכוניות
ספורטיביות: אודי קוואטרו
40 שנה לקוואטרו, המכוניות והאייקון
מיקרוואן: סיטרואן C5 איירקרוס - פיג'ו 3008 - סקודה קארוק (וגם ב-מ-וו X3 וקיה ספורטאז')
מי הכי מומלץ למשפחה עם ילדים
ספורטיביות: שברולט קורבט C8
ממכונית ספורט למכונית-על?
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
עדיין המכונית הגדולה בהסטוריה?
מנהלים: פיג'ו 508 - אופל אינסיניה - סקודה סופרב
חולמות להיות פרימיום
ב-מ-וו: Top 50
50 הבימרים הגדולים בהסטוריה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
קומפקטיות: פורד פוקוס נגד פורד פוקוס
למפרט המלא במדריך
אוגוסט 2020
יצאה מפוקוס


אחרי דור מגמגם, פוקוס עושה קאמבק עם לא פחות
מ-4 תצורות שונות, מתוכן בחרנו את המוצלחת ביותר


- כתב וצילם: דור אהרנוביץ - 

עד לא מזמן שלטה באירופה, ערש המכונית, 'קטגוריית גולף': מכוניות הצ'בק 
קומפקטיות. הפולקסווגן, מלכת הקומפקטיות לדורותיה, היתה גם רבת מכר 
ומודל לחיקוי. כולן רצו להיות גולף, או לפחות כמו-גולף. תיקון: כמעט כולן; לפני 
22 שנה נולד דגם אירופאי חדש לגמרי, פורד פוקוס, שהחליף מכונית צווארון 
כחול, אסקורט. פוקוס הראשונה הרעידה לא רק את אמות הסיפים של עולם 
הרכב אלא גם את כס המלכות של הגולף. היא לא עשתה את זה עם מסך 
מולטימדיה צבעוני, דיפון פנימי פרימיומי ואפילו לא מנוע טורבו אלא עם חלק 
אפור, אנונימי ונסתר מן העין, שרוב רוכשי המכוניות לא יידעו לזהותו גם אם 
יתעוררו לצידו בבוקר: מיתלה אחורי רב-חיבורי ("נפרד").

תשאלו נהג איזה מיתלה יש באוטו שלו, והסיכוי שהוא יוכל להשיב נמוך מזה 
שיידע מה שמו של ח"כ מספר 17 במפלגת השלטון. ברוב הפרוספקטים של 
יבואני הרכב אין בכלל סעיף מיתלים. לפעמים אנשים רוצים לדעת מה גודל 
הג'נטים, אבל חיטוט בין הגלגלים יזכה לתגובה של Too Much Information
מיתלה אחורי נפרד משפר את נוחות הנסיעה ולרוב מאפשר להשיג פשרה 
המשרתת גם את הניהוג. ואולם, אין ארוחות חינם; מיתלה כזה יקר יותר לייצור 
וגוזל נתח מנפח תא המטען. פוקוס היא הקומפקטית/משפחתית הראשונה 
שעשתה שימוש במיתלה כזה והציבה רף גבוה יותר ליכולת השילדה. לצעד 
הנחשוני הזה אפילו גולף לא יכלה להישאר אדישה ומיהרה לחקות אותו. היו 
זמנים בהם היכולת הדינמית של מכונית היתה חשובה לנהגים.

  

בקונצרן VW החליטו כבר לפני 8 שנים שחבל לייקר עלות של מכונית בגלל 
מכלול שאנשים אדישים לקיומו או חסרונו – והגירסאות הפחות חזקות/יקרות 
של הדגמים הקומפקטיים חזרו למיתלה אחורי של קורת מתח זולה. וכפי שלקח 
לפולקסווגן כמה שנים כדי להעתיק את המיתלה הנפרד מהפוקוס, גם לפורד 
נדרשו כמה שנים להגיב למהלך הנסיגה של המתחרה המצליח. לפני שנתיים 
הושק הדור הנוכחי של פוקוס – והפעם רק חלק מהגירסאות זכה להצטייד 
ברכיב שבנה למכונית את המוניטין שלה: מיתלה אחורי רב-חיבורי...

החרפה הזאת נחסכה מאיתנו; פוקוס 4.0 פשוט לא הגיעה לישראל. מדוע? 
בדור הקודם ניסו פורד להעתיק מפולקסווגן(...) את הגיר הרובוטי כפול מצמד, 
שלהבדיל מ-DSG היה כשלון חרוץ ובלתי ניתן לתיקון. אפילו החזרה המזורזת 
של פוקוס לגיר אוטומטי פלנטרי ("רגיל") לא הצליחה להשיב את אמון הציבור. 
זו לא היתה אבידה גדולה מכיוון שאותו דור שלישי, ולמען האמת גם זה 
שלפניו, איבדו הרבה מן הקסם של פוקוס הראשונה, שהיתה אחת משתי 
המכוניות הכי מהנות לנהיגה בקטגוריה (יחד עם פיג'ו 306 שהקדימה אותה). 
פוקוס של סוף המילניום הוכיחה, שלא צריך המון סוסים או צמיגים בחתך אפס 
כדי להפוך כל נסיעה לחגיגה. 

  



הדור הנוכחי של פוקוס נוחת בארץ באיחור קל אך בתזמון מושלם: שלוש 
מיריבותיה המושבעות, גולף, סיאט לאון וסקודה אוקטביה, טרם ערכו השקה 
מקומית לדורות החדשים שלהן. אולי מחשש פן גל הג'יפונים ידחוק גם אותה 
לפינה חשוכה באולם התצוגה, פוקוס מסתערת על השוק המקומי עם לא פחות 
משלוש-וחצי תצורות מרכב: סדאן, סטיישן והצ'בק. שתי האחרונות, אקטיב 
טורר ואקטיב X, נושאות תפילה שעם מנה הגונה של דמיון אפשר לראות אצלן 
סממני ג'יפונים אופנתיים: "מיגון גחון" עשוי פלסטיק אפור, מסילות גג, נגיעות 
של שחור – ואם ממש תתאמצו תוכלו אולי להבחין גם במירווח גחון מוגבה. 
כמה מוגבה? 3 סנטימטר (4 ס"מ לעומת גירסת ההצ'בק השניה, ST-Line. נסו 
לראות את הפרש הגובה בתצלומים). 

הפרשי המחיר בין גירסאות הפוקוס די קטנים, כך שהחלוקה הפנימית ביניהן די 
ברורה: קהל הליסינג יקבל את גירסת הסדאן החלשה (120 כוח, בנזין או דיזל) 
שמחירה לא פרופורציונלי (בועת ליסינג) ואילו הציבור הרחב אשר מסבסד את 
אותו קהל ליסינג, יכול לבחור בהצ'בק בניחוח ספורטיבי ST-ליין (על שם גירסה 
ספורטיבית אמיתית של פוקוס, ST, שמשום מה אינה מיובאת ארצה בגלגולה 
הנוכחי), בסטיישן ("טורר") ובאותה אקטיב X - שלושתן עם מנוע טורבו 3 
צילינדרים 1.5 ליטר 182 כוחות-סוס וגיר אוטומטי פלנטרי 8 מהירויות. סטיישן 
זה נחמד, אבל לנו התל-אביבים זה קשה בחניה ומביך ברמזור, כך שבחרנו 
להשוות בין שתי ההצ'בק: ST-ליין ואקטיב X היקרה ממנה באלפיים שקל. 

ומה הטעם להשוות בין שתי גירסאות הצ'בק של אותו דגם? שני טעמים-וחצי: 
רק האקטיב נהנית מאותו מיתלה אחורי נפרד בעוד שרק ב-ST-ליין יש פיקוד 
ידני לגיר, מפליפרים בחישורי ההגה. והחצי? אותו הפרש במירווח הגחון. 



בעוד שהעיצוב החיצוני של השתיים מצליח להיות די שונה, הרי שתא הנוסעים 
כמעט זהה, למעט ריפודי המושבים, כמה תפרים אדומים ופס חיקוי נוראי של 
סיבי פחמן ב-ST (מעכשיו אפנה ל-ST-ליין כ-ST, כדי לקצר. מתנצל בפני ST 
האמיתית). הנדסת האנוש די טובה, וראוי לשבח שאין פעולות חשובות 
החבויות במסך המגע, כפי שאנו רואים יותר ויותר בעידן שבו רוכשים מכונית 
ללא נסיעת מבחן. ביטול מנגנון העצור-סע נגיש וכמו כן השליטה על המזגן אך 
גם כאן פתחי האוויר המרכזיים נמוכים מדי. צריך לסגור את השמאלי בין 
השניים ולגנוב את זה של הנוסע כדי לא להקפיא את יד ימין. לא פחות גרוע: 
אין פתחי מיזוג אחוריים ובימים לוהטים זה עלול לבאס את היושבים במושב 
האחורי, שהוא סך הכל מרווח ונוח. גם תא המטען נדיב למדי. 

למרות שאחת "ספורטיבית" והשניה "פנאי", הצמיגים שלהן כמעט זהים, והם 
לא פה ולא שם אלא במקום טוב באמצע; לא אוחזי אספלט קריספיים ב-ST ולא 
סופגי סלעים ב-X. זה אולי קצת מוזר, אבל נותן הזדמנות פז להרגיש את 
ההבדל במיתלים בלי להיות מושפע מהפרשי גומי גדולים. וההבדל גדול. 



כפי שמבטיח הקטלוג, ST יותר קשיחה והדוקה, אך זה לא סוג הקשיחות 
הנכון. על מהמורות ובייחוד על פסי האטה, שכבשו לאחרונה את העיר כמו 
כפכפים בקיץ, מתנהגת הפוקוס הספורטיבית כמו מכונית… ספורטיבית. וזה 
פחות מתאים מאחר שהיא לא באמת כזו. אולי יש לה מאה-שמונים-ושניים 
סוסים ולא פחות משמונה הילוכים, אבל משהו בקומבו החדש הזה פשוט לא 
זורם. הפיקוד על הגיר מתבצע דרך חוגה לא ידידותית כמותה ראינו בעבר 
ביגואר (לשעבר חלק מפורד). במרכזה כפתור עם הכיתוב M, כלומר ידני, 
שבשילוב עם בחירה במצב נהיגה ספורטיבי (יש גם רגיל וחסכוני) ובמשחק עם 
הפליפרים שמאחורי ההגה, אמור להפוך את פוקוס ST למכונית מהנה לנהיגה 
נמרצת. זה לא קורה. 

לפליפרים תחושה זולה וגם אם ממש תתאמצו לא תצליחו להעיר את הקומבו 
משנתו. חוץ ממחט הסל"ד שמחליקה לה עצלה על גבי לוח מחוונים מיושן, 
קשה לחוש או לשמוע איפה המנוע נמצא ומה שלומו היום. עם כל הכבוד 
לפליפרים, שבמכוניות אחרות עושים את העבודה, כאן עולה השאלה האם הגיר 
בכלל מחובר למנוע. ההגה לא רע יחסית לעולם המודרני, אבל אין בו שום דבר 
שיודע לעשות חשק ללחוץ על הגז או לבחור דווקא בדרך המפותלת 
הביתה. מצטער ST, אבל כנראה שכדי לשחזר את חדוות ההגה של פוקוס 
הראשונה צריך ST אמיתית, לא ליין ולא סטייל.



לו היתה זו גירסתה היחידה, היינו ממתינים לגזור את דינה של פוקוס עד 
המפגש הראשון עם גולף ולאון החדשות. אבל בצד השני של החניון, אקטיב X 
כבר מחכה עם תשובות מוכנות לרוב השאלות. בזכות אותו מיתלה אחורי נפרד, 
אקטיב X נוחה וסופגת בצורה עדיפה משמעותית. חובבי הגה יקפצו ויגידו, 
שהיא קצת רוכנת מדי על צידה בסיבובים מהירים, או יתלוננו בצדק שלא יכול 
להיות שום אליבי להיעדר פליפרים - או אפילו איזשהו סוג של שליטה ידנית על 
ההילוכים, סטייל טיפטרוניק - אלא רק מצב LOW ששומר על הילוך נמוך 
בירידות (אהלן שנות ה-90). אבל בסופו של דבר, לנהג נורמטיבי מציעה ה-X 
רק יתרונות על ה-ST. ואם לא מנסים להתייחס אליו כאל יצור ספורטיבי או כאל 
רובוטי חסכוני, הגיר הישנוני עושה עבודה חלקה ונעימה. 

עם קישוטי פלסטיק שבריריים ומירווח גחון סמלי של 16 סנטימטר – אפילו 
לאיקס של קיה יש יותר - לא ניסינו לאתגר את האיקס בשבילי עפר, שלא לדבר 
על שטח אמיתי, אבל אם בכל זאת תנסו לרדת קלות מהאספלט תגלו שיש לו 
גם מצב "שטח" המבטיח יותר משיכה בעליות ופחות התערבות בלמים 
בעיקולים. ואולם, גם בלי לפנטז על יכולת צנועה של ג'יפון, בין שתי הפוקוס 
הבחירה שלנו היא אקטיב X – למרות הקוסמטיקה, בזכות הנוחות. מה 
שמחזיר אותי לאותו חלק בלתי נראה, איתו התחילה פורד פוקוס את הקריירה 
שלה.



                                 מבחנים קשורים

                        
             פוקוס 3 הצ'בק וסטיישן                    פוקוס ST נגד גולף GTI