מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
למפרט המלא במדריך
מאי 2017
קיצור קיבה


- דור אהרנוביץ - 

אוקטביה הנוכחית, מלכת המשפחתיות, כבר בת 4 ועכשיו היא מקבלת מתיחת פנים 
קלה, שעיקרה הוספת מערכות בטיחות אקטיביות והחלפת המנוע הבסיסי, 4 צילינדרים 
טורבו 1.2 ליטר 110 כ"ס, במנוע בטכנולגיית TSI זהה אך עם 3 צילינדרים 1.0 ליטר 
115 כ״ס. אוקטביה זוכה להיות המשפחתית הראשונה של קונצרן פולקסווגן בארץ 
שמקבלת את המנוע הקצוץ (גולף עם מנוע זהה מוצעת כבר בחו״ל אך לא אצלנו, כנראה 
שצ'מפיון מוטורס עדיין לא סגורים על הצלחתו ולא מוכנים לסכן את מוניטין ספינת הדגל 
שלהם; גירסה קודמת של ה-1.0 ליטר, עם 110 כ"ס, כן מוצעת כאן בסיאט איביזה). 
קשה שלא להיזכר במפגש הראשון והמפתיע שלנו עם אוקטביה והמנוע הקטן הקודם, 
1.2TSI עם 105 כ"ס; כל-כך הופתענו מהזריזות והנמרצות שלו עד שבדקנו פעמיים שמא 
לקחנו בטעות בטעות מנוע גדול יותר (ראו מסגרת בסוף הכתבה).  

הדגם הנוכחי של אוקטביה משתמש בפלטפורמה המודולרית קלת המשקל של הקונצרן, 
המשרתת גם את גולף, ובדיוק כמו אם המשפחה היא ניצלה אז את המהלך כדי לשנמך 
משיקולי תקציב את המיתלה האחורי. המיתלה הנפרד והנוח הוחלף בקורת רוחב מוזלת 
(למעט בדגמים היקרים המצויידים במנוע 1.8 ליטר), מהלך שפגם משמעותית בנוחות 
הנסיעה – כפי שכבר דיווחנו במבחן שערכנו ב-2013 מול טויוטה קורולה

אוקטביה מהדורת 2017 לא מודה בטעות ובמקום לחזור למיתלה הנפרד העדיף בדגמי 
הבסיס, שמהווים את עצם קיומה, בוחרים סקודה באופציה הזולה ומרככים את בולמי 
הזעזועים האחוריים, מה שתורם במקצת לנוחות אך בנסיעה בינעירונית, במיוחד כאשר 
תא המטען מלא למחצה בציוד המשפחתי, האוקטביה עלולה להיות מעט קופצנית ובלתי 
מרוסנת בישבנה (סקודה מודעים היטב לבעיה ובחו"ל מוצעת אופציית בולמים 
אדפטיביים, אבל רק החל ממנוע 1.4 ליטר 150 כ"ס). חיצונית מסתכמת מתיחת הפנים 
בהחלפת הפנסים הקדמיים – ניתוח כושל אך לא ברמה שקילקלה את ייטי – והגריל. 
העיצוב הפנימי נותר ללא שינוי, למעט החלפת מסך המגע. מערכות הבטיחות כוללות 
בלימה אוטונומית עד 160 קמ"ש ומניעת סטיה מנתיב כסטנדרט, גירסת Exclusive 
היקרה כוללת גם התראה על רכבים בשטח המת ומצלמת רוורס מקורית, אבל גם צמיגים 
נמוכים מדי – שפוגעים אפילו יותר בנוחות הנסיעה. 

עד היום, לחיצה על הפדל הימני בכל מכוניות הקונצרן האוטומטיות המצויידות במנוע TSI 
4 צילינדרים הפיקה תחושה וסאונד זהים ומוכרים, כאשר המנועים הגדולים יותר פשוט 
מטפסים מהר יותר בסל״ד ומפיקים מעט יותר רעש, מה שעושה מעבר מגולף ללאון, 
לדוגמה, להרגיש כמו כיבוי והדלקת האור מבלי לעזוב את החדר; לא הרבה משתנה. 
במקרה של המנוע החדש מגלים שמישהו פרץ לבית החשוך ותלה פוסטרים של איטליה; 
הסאונד של המנוע התלת-בוכנתי-חד-ליטר מזכיר בצורה מובהקת פסקול המוכר מסדרת 
מנועי Twin-Air שני צילינדרים מבית פיאט, גרגור מרענן עם סטייל איטלקי, שהופתענו 
לשמוע במכונית גדולה המתיימרת לפרקטיות מירבית אך לאפס ריגוש. בבעיית הנוחות 
לא ממש ניסו לטפל אך על מנת לפתור את סוגיית רעשי ההדהוד שידעה האוקטביה 
היוצאת (כמו אחותה הקטנה ראפיד), הוסיפו סקודה חומר מבודד רעשים שעושה עבודה 
די טובה ועל הדרך גם יוצר שקט פרימיומי בכל מהירות ומשתיק רעשים חיצוניים, כולל 
את סאונד המנוע העליז. כשהסטריאו פועל כמעט שלא שומעים את גרגור המנוע, אפילו 
לא במצערת מלאה, מחיר ששווה לשלם תמורת משקל אותו בידוד איכותי במכונית 
שכאמור אינה בנויה לרגש או להמריץ.



מנוע בעל 3 צילינדרים נוטה לרעוד מעט, בעיקר בסל"ד נמוך, מכיוון שפעילותו אינה 
סימטרית ושילובו הטבעי במכוניות קטנות יוצר ויברציות בלתי רצויות, אשר עלולות להיות 
נעימות ומקובלות לאחד אך מטרידות ומרגיזות לאחר. במקרה של האוקטביה הרעידות 
הידועות לשמצה נגוזו לחלוטין. למרות שנסיבות המבחן לא איפשרו לנו השוואה קבוצתית 
או כזו היותר מעניינת מול מלכת הקבוצה היוצאת - אוקטביה 1.2 - נראה שגם לאחר 
משבר האמון הגלובלי בקונצרן VW עקב פרשת דיזלגייט, הנתונים הרשמיים משקפים 
את החסכון הקטן (5 אחוזים) בין המנוע החדש לקודמו גם בתחנת הדלק, ובנהיגה מתונה 
פוטנציאל החסכון של ה-1.0 ליטר נושק לזה של מנועי דיזל יקרים ורועשים.

למרות שקיימות שתי גירסאות חזקות יותר ממנה בעלות מנועים שגרתיים (150 ו-180 
כ״ס), 115 כוחות-הסוס הזמינים לה מבטיחים שאוקטביה הבסיסית לא תישאר מאחור 
בשום רמזור, גיר DSG הרובוטי 7 מהירויות יודע כהרגלו להגיש לנהג על מגש של כסף 
את רצועת המומנט הקצרה של המנוע הדיזלי בתחושתו מבלי לדרוש פעילות דוושה 
אגרסיבית, מה שאומר שהאוקטביה הענקית עם המנוע הפצפון מובילה את שיירת 
הליסינג אפילו מבלי לצאת מאיזור הנוחות שלה. למרבה הצער, המומנט הנהדר המתפרץ 
לפקודת הנהג קצת בגסות ועלול מדי פעם להפתיע ולהזניק את המכונית קדימה בצורה 
לא רגועה, בעיקר בהתנהלות בפקקים ובזינוק בעלייה או בטיפוס על מדרכה. נדרשת 
רגישות מסויימת ברגל ימין על מנת להבטיח נסיעה באמת חלקה.



מנועים מוגדשים בנפחים קטנים הם כנראה הכיוון הנכון עד שנגיע לעידן מנועי החשמל 
הפרקטיים אך פעולתם עדיין לא מספיק מלוטשת ונקיה, כך שהמעבר אליהם עדיין לא 
מהווה קפיצת מדרגה משמעותית, אלא יותר דילוג זמני מעל תקנות זיהום אוויר. הכנסת 
מערכת הבלימה האוטונומית היא פעולה מבורכת אך הדבר שאוקטביה באמת זקוקה לו 
על מנת להפוך ממכונית טובה למצויינת הוא מיתלה אחורי נפרד, שיעניק נוחות נסיעה 
ברמה של גולף לפחות, ולא רק בגירסת הקצה היקרה והפחות רלוונטית. במחשבה שניה, 
גם איזה שדרוג בעיצוב יכול לעשות לה רק טוב. 

                         _______________________


גמד בריון
מפגש ראשון עם 1.2TSI
סקודה אוקטביה 1.2 נגד וולוו S40 (דצמבר 2010)



מול הוולוו מתייצבת מכונית שנראית כמו מונית המונית, עם סמל של מותג שבעיני רבים 
הוא עדיין הפחות נחשב בקונצרן פולקסווגן – ועוד עם מנוע חדש לגמרי, בנפח קטן 
בהרבה מהמקובל, מה שיוצר חשש מובן שלא מדובר כאן במשפחתית מובחרת אלא בסוג 
של פתרון כלכלי. לחשש הזה תורמת העובדה, שמעל מנוע האלף-מאתיים 105 כ"ס 
מוצעת אוקטביה עם לא פחות מ-3 מנועי טורבו הזרקה ישירה, בנפח שבין 1.4 ל-2.0 
ליטר ובהספק שבין 122 ל-200 כ"ס. אה, כן, והגמד הזה גם מסתפק בשני שסתומים 
לצילינדר, בניגוד לנורמה המקובלת היום אפילו במנועי דיזל. 

זה עדיין לא מכין אתכם למפגש ראשון עם מנוע ששמו 1.2TSI – מנוע שעושה שמות 
ומחולל מהפכים בלא פחות משש קטגוריות רכב שונות. זה היה המפגש הראשון שלי עם 
השד הקטן, והוא שהיה גם המסעיר ביותר. בשילוב עם אותו גיר DSG מבריק, 
האוקטביה הזאת מתנהלת כאילו נשלפה מקטגוריית "מנהלים דינמיות" ולא מעדר 
המשפחתיות העממיות. 1.2TSI מאפשר לאוקטביה לחולל בזריזות מפתיעה, שקל 
להתרגל אליה. לא משנה במה, בזינוק או בהאצת ביניים, תגובת המנוע וזריזות המכונית 
מותירים אותכם פעורי פה - ואת הוולוו הרחק מאחור. מנוע 2.0 הליטר האטמוספרי של 
וולוו/פורד רחוק מלהיות חלש, אבל בטורים גבוהים הוא רועש וצורם ובטורים נמוכים הוא 
חסר תגובה. לא פעם אתם מוצאים את עצמכם מרפים מהדוושה רק בגלל הרעש. השוו 
את נתוני המומנט של שני המנועים, ותתחילו להבין את הסיפור. תתחילו, כי להפנים 
ממש תוכלו רק אחרי סיבוב קצר באוקטביה. S40 אמנם נהנית גם היא מגיר רובוטי חכם 
בשם פאוארשיפט, אבל ללא מצב ספורט שקיים ב-DSG (ועם 6 מהירויות לעומת 7), הוא 
איטי יותר בתגובותיו, פחות רהוט ולא מסוגל להעניק תשובה נאותה. והפער בצריכת 
הדלק – לטובת הטורבון כמובן - אינו קטן מפער הביצועים. ברוכים הבאים לעידן הקומבו 
השולטטט: TSI + DSG.

זוכרים את קמפיין TSI שדפקו צ'מפיון ערב נחיתת מנועי 1.2TSI בארץ, קמפיין שעורר 
הרמת גבה? מקורו בפחד המובן של היבואן; להנחית מנוע אלף-מאתיים על שוק שמרני 
שנושם אלף-שש-מאות, זה הימור לא שגרתי, אפילו נועז. לא שלצ'מפיון היתה ברירה; 
היצרן VW שהשקיע בטכנולוגיה הוא שהכתיב את האג'נדה. בצ'מפיון שיקשקו ביצים, 
אבל קפצו למים ועשו גלים. הם לא היחידים שחששו מהמעבר למנועי הטורבו המודרניים; 
בלובינסקי עדיין תוהים איך יקבל קהל המנהלים-שני-ליטר את C5 עם מנוע 1600 כמו 
באיזו משפחתית נחותה. תהייה מיותרת; צ'מפיון כבר נשכבו עבורם על הגדר וחוללו 
מהפך בשוק המקומי ובתפיסת הקליינטים, למעט אצל הגרועים שבשמרנים. הם הריצו 
קמפיין מדובר, הסירו את הלוגו מסגיר הנפח מהזנב – והתחילו לשווק את 1.2TSI בלא 
פחות מ-6 דגמים עם המנוע הקטן, ארבעה של סקודה ואחד של פולקסווגן וסיאט: פולו, 
פאביה, לאון, אוקטביה, רומסטר וייטי. 

ותגובת השוק? העידן האינטרנטי עשה את שלו והכתרת האוקטביה 1.2TSI פשטה 
במהירות של 10 מגה. המלאי אזל ארבעה חודשים קדימה ובסוכנות סקודה לא מקבלים 
הזמנות חדשות; גם באירופה למדו להעריך את הקומבו והביקוש עולה על ההיצע.  

בהתחשב בכך שאוקטביה ופאביה קיימות גם בגירסת סטיישן וייטי ורומסטר רוקדות על 
שתי קטגוריות, 1.2TSI קנה לו אחיזה נאה בשש קבוצות שונות: קטנות, קומפקטיות, 
משפחתיות, סטיישן, מיקרוואן וכבישטח. הודות ליכולתו ולמחיר האטרקטיבי שהוא 
מאפשר, הקומבו 1.2TSI+DSG הזניק כל דגם המצוייד בו הישר לפסגת הקבוצה. לא 
בכל קטגוריה הוא חוגג לבד, אבל אין אחת בה הוא אינו הזול ביותר שמקבל דירוג של
5 כוכבים במדריך נטקאר. אני במקצוע הזה לא מאתמול אך לא זכור לי הישג דומה.

נהגתי בארבעה דגמים המצויידים בקומבו המנצח הזה: אוקטביה, פולו, ייטי ורומסטר. 
אוקטביה היתה הראשונה, אבל לא רק בגלל זה היא יצרה את הרושם שהיא הזריזה בין 
הארבע. יש הפרשי משקל לא קטנים בין המכוניות: פולו שוקלת 200 קילו פחות 
מאוקטביה ו-325 קילו פחות מייטי. והמנוע הקטן מצליח לשרת את כולם באותה יעילות 
מופלאה. VW היו הראשונים ששידכו מנוע טורבו קטן והזרקה ישירה לגיר רובוטי חכם. 
הם הימרו בגדול על טכנולוגיית העתיד - וזכו בכל הקופה, לפחות עד שהקונקורנציה 
תסגור את הפער. והיא כבר עובדת על זה.