איך - נוהגים בחורף

נטקאר בפייסבוק
10 הדיברות לנהיגת חורף
- מאת ראם סמואל* -

1. המכונית 


תקינות
בלמים, מגבים, מתזים, מערכת חימום והפשרת אדים, גומיות על הדוושות 
(למניעת החלקה של נעליים רטובות), מערכת פליטה.
צמיגים
תפקיד החריצים הוא לנקז את המים ולמנוע ציפה  של הצמיג. 
עומק יעיל מינימלי, 3 מ"מ. במידת הצורך, להחליף לחדשים. 
נקיון
שמשות, חלונות, פנסים - קדמיים ואחוריים - למען תראו ותיראו.


2. נוחות הנהג 

לבוש
להוריד מעיל ולהישאר בלבוש נוח ולא מסורבל לטובת תנועה קלה.
נעליים
שימו-לב, שבנעליים מגושמות וכבדות מופחתת משמעותית תחושת הדוושות. 
לחצו על המצערת הרבה יותר בעדינות מהרגיל.
טמפרטורה ואיוורור
שימרו על טמפרטורה נעימה בחלל הרכב והימנעו מחימום-יתר, שעלול להרדים 
את הנהג. מומלץ להשאיר חלון אחד פתוח מעט, כדי שייכנס אוויר טרי ומרענן.


3. שמירת מרחק 

בלימה
מרחקי הבלימה בכביש רטוב, ארוכים בדרך כלל יותר מאשר בכביש יבש ולכן יש לשמור 
מרחק בלימה כפול. 
נסיעה
עליכם לשמור מרחק גם מהרכב שלפניכם וגם מהרכב שמאחוריכם. הימנעו 
ממצב בו מישהו נוסע קרוב מדי מאחוריכם; פשוט תנו לו לעקוף. 
עמידה 
ברמזור (או בתמרור עצור) בעלייה, קיימת סכנה שגלגלי הרכב שלפניכם 
יפרפרו בתחילת הנסיעה והוא יידרדר לאחור. שימרו מרחק של לפחות חצי 
מכונית מהרכב שלפניכם.


4. ראות

תנאי הראות בחורף עלולים להיות קשים יותר (גשם, ערפל, עננות) ולכן אתם 
עלולים להבחין במכשולים כאשר אתם כבר קרובים אליהם. סעו יותר לאט כדי 
שתספיקו להגיב.
בתנאי ראות קשים, הנטיה של הנהג היא לאמץ את המבט ולכווץ את העיניים 
כדי לשפר את הראייה. פעולה זו מעייפת את העין ומהר מאוד מאבדים את 
המיקוד. ההמלצה היא להשתמש במבט רך ועדין (אם כי לא מצועף...). פשוט 
הרפו את העיניים ותתפלאו להיווכח כמה טוב אתם רואים - וגם תוכלו להתמיד 
בכך ככל שיידרש. השיטה הוכיחה את עצמה במירוצי ראלי מפרכים בהם 
השתתפתי.


5. בחירת הילוכים

מומלץ לנסוע בהילוך גבוה יחסית למה שאתם רגילים כאשר הכביש יבש.
כלל זה נכון בעיקר בעקומות אך גם בכל מצב אחר שבו אתם נוטים להוריד  
הילוכים (בעליות למשל).
במהירות נתונה, המנוע מסתובב בטורים יותר נמוכים ככל שההילוך גבוה יותר. 
בטורים נמוכים יש למנוע פחות מומנט ולכן הסכנה לאובדן אחיזה של הצמיגים 
בהאצה - ולכן להחלקה - נמוך יותר.
לידיעתכם, במירוצים רטובים נוהגים "לקחת סיבובים" בהילוך אחד לפחות 
גבוה יותר בהשוואה לאותם סיבובים כאשר הכביש יבש.


6. ציפה

ציפה נגרמת כאשר נוסעים בשלולית או בכביש מוצף והחריצים שבצמיגים לא 
מספיקים לנקז את המים.
עדיף להאט משמעותית לפני הכניסה לשלולית ולחצות אותה במהירות נמוכה.
בכל מקרה, יש לשמור על הגה ישר ככל האפשר. בגיר ידני, לחצו על המצמד 
תוך כדי ה"שיט" . ביציאה מהשלולית לחצו בעדינות על הבלמים למשך 2-3 
שניות.


7. האצה

פרפור
מכיוון שהאחיזה נמוכה, קיימת סכנה שהאצה חזקה תגרום ל"פרפור" של 
הגלגלים המניעים ולאובדן אחיזה מוחלט שלהם. כמובן שמערכת בקרת
יציבות (המשלבת תמיד בקרת משיכה), מונעת את המצב הזה.
זינוק
בגיר ידני, יש לזנק בטורים נמוכים.
בגיר אוטומטי, כדאי להשתמש בתוכנת שלג/גשם/קרח אם קיימת במכוניתכם.
בשניהם, יש ללחוץ בעדינות ובהדרגה על דוושת הגז. 
האצה
תוך כדי נסיעה - האיצו בעדינות ובהדרגה בכל מצב, ובמיוחד ביציאה 
מסיבובים.


8. בלימת חירום

חזק וקצר
הבלימה הכי יעילה לכל מי שאינו מיומן ברמה של נהג מירוצים, היא בלימה 
בעוצמה מקסימלית. הרכב ייעצר במרחק הקצר ביותר אם תבלמו בהחלטיות 
ובשיא הכוח.
"פמפום" או כל שיטה מתוחכמת אחרת, יאריכו משמעותית את מרחק הבלימה.
בכביש ישר
עם ABS - אין בעיה; המערכת מונעת נעילת גלגלים.
ללא ABS - הגלגלים יינעלו והרכב ימשיך בכיוון הנסיעה המקורי. אם יש צורך 
להתחמק ממכשול, הרפו לכדי מחצית מעוצמת הבלימה לפני הפניית ההגה. 
ישרו את ההגה לאחר שהתחמקתם וחיזרו ללחוץ בעוצמה על הבלמים.
בסיבובים ובעקומות
עם ABS - החרטום ירחיב מעט את רדיוס הסיבוב. הישארו בבלימה חזקה 
ובמידת הפניית ההגה שהייתם לפני הבלימה.
ללא ABS - לחצו על הבלמים בעוצמה חזקה, תת- מקסימאלית (בערך 70 
אחוז). אם הגלגלים ננעלו, הרפו מעט מעוצמת הלחיצה עד שיחזרו להסתובב.  


9 . החלקת חרטום (תת-היגוי)

החרטום נוטה להרחיב את רדיוס הסיבוב והרכב פונה פחות משתכננתם. קורה 
כאשר המהירות גבוהה מדי ביחס לרדיוס הסיבוב ולתנאי האחיזה, או בהאצה 
חזקה ו/או מוקדמת מדי לקראת היציאה מהסיבוב.
האינסטינקט הנפוץ הוא לסובב עוד את ההגה. טעות! הרכב לא פונה מספיק 
בגלל היעדר אחיזה מספיקה בגלגלים הקדמיים ולא מכיוון שלא הפניתם מספיק 
את ההגה.
הפתרון - העברת משקל לכיוון הגלגלים הקדמיים על-ידי האטה. לעיתים 
מספיקה עזיבה החלטית של המצערת, אך בדרך כלל יש צורך ואף מומלץ לעבור 
לבלימה עדינה יחסית. שימו-לב: המעבר לברקס צריך להיות מהיר והחלטי, 
בעוד שהלחיצה עליו צריכה להיות עדינה יחסית (בניגוד לבלימת חירום).


10. החלקת זנב (היגוי-יתר)

הזנב מאבד אחיזה, מחליק החוצה מהסיבוב והרכב פונה יותר משתכננתם. 
מצב זה עלול לקרות כאשר חסר אוויר בגלגלים האחוריים, כאשר אחד 
מהצמיגים האחוריים או שניהם שחוקים ו/או באיכות ירודה או כאשר אחד 
הגלגלים האחוריים עבר על קטע עם אחיזה נמוכה יותר (חול, כתם שמן וכו').
אפשרות נוספת היא האצה חזקה מדי בהילוך נמוך במכונית עם הנעה אחורית.
והמצב הקשה ביותר לשליטה: כאשר מתקנים תת-היגוי והעברת המשקל 
לפנים גורמת לזנב לאבד אחיזה.
האינסטינקט הנפוץ הוא לסובב את ההגה לכיוון ההחלקה (היגוי-נגדי) ואצל 
חלק מהנהגים גם לתת גז. שיטה זו נלמדת בחלק מבתי-הספר לנהיגה 
מתקדמת. הבעיה בתגובה זו היא, שדרושה מיומנות גבוהה כדי לתקן את 
ההחלקה במדוייק והקושי הולך וגובר ככל שהמהירות גבוהה. הרבה מאוד 
תאונות חזיתיות נגרמו בגלל שאנשים ניסו לתקן היגוי-יתר בעזרת היגוי-נגדי 
וגז והגיעו מהר מאוד לנתיב הנגדי. גם נהג שעובר השתלמויות תקופתיות 
מצליח לבצע את התיקון ברמה סבירה, אחרי 5-6 ניסיונות לפחות. על הכביש 
יש לנו רק ניסיון אחד...
הפתרון - בלימה מהירה, החלטית וחזקה ברגע שאתם מרגישים שהחלק 
האחורי מתחיל להחליק. אני מדגיש: הבלימה צריכה להיות בעוצמה 
מקסימלית (בלימה חלשה מדי עלולה להחמיר המצב). הרכב ייעצר מהר 
יחסית ואיתו ההחלקה. כל שנותר לכם לעשות אחרי שנגמרה הדרמה, הוא 
להאיץ בעדינות ולהמשיך בנסיעה.

*) הכותב הוא מדריך לנהיגה מתקדמת