טור העורך

הוקם על ידי רוני אהרנוביץ' 1951-2021 נטקאר בפייסבוק
טור העורך
היי הג'יפ
הגל הראשון באופנת הג'יפים לא התחיל עם ג'יפונים
נכון לתמיד
נו, אז מה קונים?
מי הכי נמכרת, למי יהיה שוק, מי תהיה אמינה ומי בטוחה
רצח באוריינט
המלחמה בתאונות: עם הנהגים, לא נגדם
מכונית המאה
התחרות הרשמית - והבחירה שלי
מירוץ ירוק - חסכון בדלק
25 ק"מ לליטר? אכן
בראנז'ה
מותו של 'אוטו מגזין'
עיתון כותב לקוראיו - פרסומון למפרסמיו
עיתונות או יחצנות
המדריך הבלתי מצונזר לקריאת 'מבחן דרכים' בעברית
ההשקה
בווידאו זה נשמע יותר טוב
לידיעת באי אוטומוטור
'עיתונות הרכב' משת"פית עם האמרגן הנוכל
השקות רכב בחו"ל
גם למכוניות עושים פרמיירה
תחקירים
סקר: עמדת היצרנים בנושא הגה חשמלי
ההסברים והתירוצים: קלות החניה גוברת על חדוות הנהיגה
NCAP - ניסוי הריסוק נכשל במבחן
הארגון מסרב לגלות איזה יצרנים משלמים לו עבור הניסוי
יקחו לך את הרשיון
שמאלנים, נמאסתם (אבל לא על המשטרה)
מלחמתי בשודדי הנתיב המהיר וב'קורס לנהיגה מונעת' חוזרת לכנסת
אוננות והתנצלות בכנסת (אהרנוביץ VS חוטובלי)
נסיון לסכל חקיקת תעבורה דרקונית
להעיף את מארבי המהירות מהשוליים
מלכודות הלייזר בשוליים לא חוקיות ומסכנות את חיינו
בג"ץ ועצומה
בעד העלאת המהירות, נגד מצלמות המהירות
מקומון
התנצלות
גם השנה אני לא מפרסם נתוני מכירות
טור אורח. עיר בלי כבישים
עיר לא צריכה כבישים
חישוקים וצמיגים, אלפא וחרטא, כתבתבים ויבואנים
מקבץ סצינות משוק הרכב המקומי
טור אורח. פ"ח וצבע
גם אני נפלתי בטרייד-אין
שודדי הנתיב המהיר
מכת מדינה מעצבנת ומסוכנת. והמשטרה? מתעלמת
אג'נדה
קורונה? מולטימדיה סלולרית מסוכנת יותר
סכנה ברורה ומיידית
תפחדו – ותבחרו: אריאל או ישראל
תובנות של ערב בחירות
עיר ללא חניה
תכנית תנועה וחניה חדשה לתל-אביב
תערוכות רכב ז"ל (ומי יורשת אותן)
הספד על התערוכות הגדולות, שעל במותיהן נפלתי חלל
בחדר הלידה של המכונית האוטונומית
עדות ראיה מכנס היסוד לתכנית רצח המכונית, 1986
וישמן ישורון
מדור לדור הולכות המכוניות ומתנפחות
מסמך. הקשר שלי עם מימרן
התרומה של מימרן לא היתה כסף, אבל שווה יותר ממה שקיבל נתניהו
הולך ופוחת הדור
10 מכוניות מקוריות, שהמחליפות שלהן ניתקו את השושלת
סליחות
הפאקים שמקלקלים לנו את המכונית המודרנית
בטיחות? הצחקתם אותם
דרושים: מכונית המנטרלת סלולארי וחגורות באוטובוס
יולי 2020
היי הג'יפ
הגל הראשון באופנת הג'יפים לא התחיל עם ג'יפונים וגם לא כבישטח.
זה היה ג'יפ 42' לפני 42 שנה. וזו היתה ראשית עיתונות הרכב העברית



- תצלומים: גדי דגון -


ב-1978 נוסד 'מוניטין', מגזין כרומו נוסח 'ניו-יורקר'. מוניטין ייבא לישראל את אופנת
המגזינים ואת אמריקה וחלם להביא את תל-אביב לפריפריה. לעורך, אדם ברוך, לא
היה רשיון נהיגה או שמץ של עניין במכוניות. בשביל להשיג דריסת רגל במגזין למדור
רכב, השתמשתי בכלי שהתמחה באתגר של כיבוש טריטוריות חדשות, אם זה לחופי
נורמנדי או מפרץ אום-רשרש: ג'יפ. 

מבחינת תרבות מוטורית, ישראל של הסבנטיז היתה מדבר. קומץ ג'יפים משופצים
שהסתובב בחוצות העיר לא היה אלא קוץ במדבר הזה, שעם קצת דמיון והרבה רצון
אפשר היה לראות בו פרח. זה היום טרנד תל-אביבי בישרתי לכבוד העורך - ודלת
המגזין נפתחה. בגליון מס' 2 של מוניטין, אוקטובר 1978, פורסמה הכתבה שתוכלו
לקרוא כאן.

בניגוד לכתבות שפירסמתי שם בהמשך, זו לא היתה כתבה שנכתבה מהלב. מה לי
ולג'יפים. לא היה לי כזה בצבא והמסלולים עליהם נהגתי וחלמתי, ברנדס-הץ' ליד
לונדון ופול ריקאר בריביירה הצרפתית, היו מאספלט ואירחו מירוצי גרנד פרי.
בשוק הרכב הישראלי נמכר אז רק ג'יפ אחד, האמריקאי המקורי מייד-אין-נצרת. 
ייתכן שהיה גם טפטוף לא רצוף של לנד-רוברים. איסוזו טרופר, חלוץ אופנת
הכבישטח המקומית בניינטיז, עוד לא נולד וטויוטה ראב4, ששינה את עולם הרכב,
עדיין לא עלה על המחשב של מהנדסיו. אז כמובן שזה לא מבחן דרכים (והכתבה
עצמה עברה "עריכה לשונית" עתירת יודים ומרכאות כפולות, מסרסת סגנון
ודוקרת בעין). ומה לכתבה הזאת ולראשית עיתונות הרכב העברית? ראו למטה.



התצלומים שלהלן גדלים בהקלקה, אבל 
למען נוחות הקריאה מופיעה הכתבה בהמשך
גם בקבצי PDF.





לקריאת הכתבה בקבצי PDF:

עמוד 1   

עמוד 2   


ממוניטין עד נטקאר
מתוך טור העורך, נטקאר, דצמבר 2010:
היום, כשיוצאים כאן לאור יותר עיתוני רכב מעיתונאים הכשירים לכתוב בהם,
עיתונות הרכב היא חלק אינטגרלי מנוף התקשורת המקומי. לא תמיד זה
היה המצב. לפני שייסדתי בשנת 1981 את "טורבו", מגזין הרכב העברי
הראשון, נאלצתי לכתת את רגלי לאכסניות שונות ומשונות כדי שאוכל לפרסם
כתבות בנושא פופולארי זה. אחת היותר מכובדות בהן היה "מוניטין", המגזין
שקרה אז. פרסמתי במוניטין שתי כתבות שער גדולות בחמשת הגליונות
הראשונים, השניה בהן התאפשרה רק לאחר שהמו"ל, חיים בר-און המנוח,
גונן עליה בגפו - העורך בחר בזכות השתיקה - ובגופו מפני מתקפה כבדה של
מחלקת המודעות.
 
חודש לאחר מכן הוזעקתי למערכת על-ידי אותו מו"ל עצמו כדי להתבשר על
פסילת כתבה אחרת, שעניינה מבחן השוואתי בין אולדסמוביל קאטלאס
ומכונית סאלון אירופאית. האולדסמוביל הוכתה שוק על ירך באותו מבחן,
ובר-און, שבגליון הקודם לא היסס לעלות על בריקדות בשם חופש העיתונות,
נפגע אישית מתוכן הכתבה.
"לי יש מכונית אמריקאית," הוא הסביר, "ומי שטוען שיכולה בכלל להיות איזו
אירופאית שעולה עליה פשוט אינו מבין מאומה במכוניות."
כשנוגעים באוטו שלהם, גם האנשים הנעלים ביותר מתחילים לחשוב מתחת
לחגורה.

                            -----------------------------                           
באותו יום הבנתי, שרק מגזין רכב שלי יכול לשמור על עצמאות המערכת
ועל אתיקה עיתונאית. פרשת מותו של אוטו מגזין הוכיח זאת פעם נוספת.
                             _________________


TV  השיר היי הג'יפ, מאת חיים חפר

גלריה. לוחם חופש