חדשות

הוקם על ידי רוני אהרנוביץ' 1951-2021 נטקאר בפייסבוק
חדש בארץ - 2009
  סיאט איביזה
        
        
    

שתפו עם חברים: Share


חבילה מנצחת - עם עודף ממאה
את בחירתי באיביזה כ'מכונית השנה' 2009 של נטקאר, נימקתי בזו הלשון:
בארץ, ארץ האוטומטיות, יש לאיביזה יתרון ענק ומשמעותי לא רק על פורד
פיאסטה החדשה אלא על כל המתחרות: גיר רובוטי חכם בעל 7 מהירויות.
השוואה בין פיאסטה האוטומטית לאיביזה הרובוטית ממחישה את גודל היתרון
- וזה עוד לפני שמכניסים למשוואה את איכות הנהיגה והנסיעה: 3.8 שניות
בזינוק למאה ו- 13 אחוז בצריכת דלק עירונית (מחוץ לעיר יש לפיאסטה הילוך
רביעי בעל יחס העברה מטורף, שנועד להחמיא לה בניסוי מעבדה). על כביש
אמיתי צפויה איביזה DSG להיות זריזה וחסכונית בהרבה.

למרות הצורך הזועק בגיר אוטומטי יעיל, חסכוני ונוח במכונית עירונית, רק
לאחרונה השכילה תעשיית הרכב העולמית לעמוד באתגר הזה. גיר אוטומטי
רגיל, כבד ובזבזן, הוא אבן ריחיים על מנוע קטן. הגיר הרובוטי הפרימיטיבי,
המשמש את רוב היצרנים כפתרון זול, אינו מהווה תחליף אמיתי לגיר אוטומטי
מאחר שפעולתו אינה רהוטה, מטלטלת בהעלאת הילוכים ומתסכלת בחניה.
הנסיון הרציני היחיד לפתור את הבעיה, היה עד עכשיו הגיר הרציף (CVT).
גיר זה, העושה שימוש בחגורה במקום בגלגלי שיניים, צורך פחות כוח, ומאחר
שאינו מוגבל במספר המהירויות שלו (למעשה יש לו "אינסוף מהירויות" במקום
השלוש או הארבע המקובלות), הוא מאפשר גם למכונית חלושה למדי למצות את
מיטבו של המנוע ולנוע בזריזות. ואולם, לפחות במכוניות קטנות, הגיר
הרציף לא הגיע לשלמות; אם בעבר הבעיה העיקרית היתה אמינותו הנמוכה
ועלויות תיקונו הגבוהות, הרי שהיום בעייתו היא השאון המופרז, המנסר,
הנלווה לפעולתו. בנסיעה רגילה, רגועה, גיר רציף מודרני עובד לא רע,
התפעול הידני חביב והביצועים סבירים. אלא שתיאור זה הולם את השימוש:
בנהיגה נמרצת יותר, כשהטורים מטפסים השמיימה - ונשארים שם! - רמת
הרעש הופכת תוך זמן קצר לבלתי נסבלת (לאודי יש פתרון די מוצלח,
מולטיטרוניק שמו, אך עקב עלותו הוא שמור למכוניות גדולות יותר).

ומה עם גיר רובוטי חכם, לא פרימיטיבי, זה שאינו אלא גיר ידני
המצוייד בצמד מצמדים המאפשרים תפעול אוטומטי נוח בלי לפגום בביצועים
ובחסכון בדלק, גיר כדוגמת DSG של פולקסווגן? עד היום לא נעשה בו שימוש
במכוניות קטנות, הן בגלל מחירו והן בגלל מגבלות ייצורו. ואולם בראשית
2009 יוצאת לכביש הקטנה הראשונה המצויידת בגיר הזה: איביזה החדשה,
שעכשיו מגיעה ארצה כשהיא חמושה בגיר עתיר השבחים. נכון לפברואר 2009
איביזה היא המכונית הקטנה האוטומטית היחידה בארץ הראויה למאכל אדם.

איביזה החדשה מוצעת גם הפעם בגירסאות 5 ו- 3 דלתות (שמחירן זהה -
וזאת תופעה מבורכת בארץ בה כמעט שלא משווקות מכוניות 3 דלתות אלא
בגירסאות הספורטיביות בלבד). שלא כמו באחות סקודה פאביה, הפלטפורמה
אינה זהה לזו שבדור הקודם אלא חדשה לגמרי וזהה לזו שתשרת אחות קטנה
נוספת, VW פולו. בסיס הגלגלים נותר כמעט זהה, אבל האורך תפח בשמונה
ס"מ, תא הנוסעים מרווח יותר - מרענן למצוא בו פתחי מיזוג בגובה העיניים
ולא הברכיים וגלגל הגה המתכוונן לא רק לגובה אלא גם לעומק - וגם הבגאז'
תפח ל- 292 ליטר (במקום 267). חשוב לא פחות: מפשקי הגלגלים הורחבו
לטובת מה שסיאט מכנים 'שילדה נחושה.'

בשלב ראשון מוצעת כאן איביזה בארבע רמות גימור/אבזור ועם שני מנועים
מוכרים, 1.4 ליטר 85 כ"ס (גיר ידני בלבד) או 1.6 ליטר 105 כ"ס (ידני
או DSG). מנועי טורבו 150 ו- 180 כ"ס יוצעו החל מאוגוסט השנה בגירסאות
הספורטיביות, FR וקופרה - שתיהן אך ורק עם אותו DSG מכתיר מלכים.

למפרט המלא במדריך