מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
סטיישנים
נובמבר 2012
אופנה ברוכה
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?

ציטוט (נטקאר 1997):
קשה לראות זאת לפי כמות רכבי השטח, הלא ממש מאובקים, שמטפסים על 
מדרכות הסיטי של תל-אביב, אבל לא מכל הבחינות הנוף המוטורי שלנו הוא 
אירופה. זה לא רק שאין אצלנו יצירות מעלות ריר מבתי היוצר של מודנה או 
סנטה-אגאתה (שאלו הכתובות הרשומות של פרארי ולמבורגיני). לא, לא בכיוון 
הזה אני נסחף. מה שאין אצלנו, ויש המון באירופה, זה מכוניות הרבה יותר 
תכליתיות, אולי הכי תכליתיות: סטיישנים.
סטיישנים הם היום רכב מאוד אופנתי באירופה, לא פחות מרכבי השטח 
המתנשאים. מתברר שסטיישן, שכולו אומר צניעות ומודעות סביבתית, אינו 
בהכרח סימן לכך שאתה ש"סניק מטופל בשבעה ילדים. באיטליה למשל, 
המקום ההוא בו אנשים נולדים עם בנזין בעורקים, סטיישנים הם להיט - 
והלוהט שבלהיטים הוא סטיישן 4X4 מזווד ותכליתי. 
בארץ, יבואנים רבים אינם טורחים להתעסק עם סטיישנים (זה בטח בגלל 
שבסטיישן אי אפשר להסתכל על כולם מלמעלה), כך שהמבחר אינו מושלם. 
לעומת זאת, בכל אחת מהקטגוריות העיקריות, כולל ביוקרתיות
ובביצועיסטיות, ניתן למצוא היום לפחות נציגה אחת בקבוצת הסטיישנים. 


15 שנה אחרי, שני הדגמים הכי מבוקשים בליסינג, יונדאי i30 ופורד פוקוס
נפוצים יותר בגירסת סטיישן מאשר בגירסאותיהם ה"רגילות". ההיצע דווקא לא 
השתנה מהותית; אז נמכרו בארץ 20 דגמי סטיישן, היום נמכרים... 19 דגמים. 
ההבדל הוא, שהיום חלקם קיים לא רק על הנייר אלא גם נמכר, לפחות 
כשמדובר בסטיישן קומפקטיים; כמה פיג'ו 508 או סקודה סופרב סטיישן 
ראיתם על הכביש? בשנות התשעים, החלוקה בין הקטגוריות היתה סטיישן 
קטן אחד, 13 קומפקטיים, 5 מנהלים וסאלון אחד בודד. היום יש שני קטנים, 
7 קומפקטיים, 8 מנהלים ושני סאלון (הערה: אז סובארו פורסטר היה סטיישן, 
היום כבר לא). היום, מיקרוואנים נוגסים נתח נכבד מפלח השוק הפוטנציאלי 
של הסטיישנים, בעוד שאז היה רק מיקרוואן אחד בודד, רנו סיניק.


       'היום, מיקרוואנים נוגסים נתח נכבד
    מפלח השוק הפוטנציאלי 
של הסטיישנים'


הנה כמה סטיישנים ששווקו אז, שהיום כבר לא קיימים או לא מיובאים - גם לא 
בדגמים שהחליפו אותם: טויוטה קורולה, מיצובישי לאנסר, סובארו אימפרזה, 
סוזוקי באלנו, סיטרואן קסארה, פיאט מריאה, דייהו נובירה, אודי A4 ופולקסווגן 
פאסאט. 

  

אחת הסיבות - אך בהחלט לא היחידה - לרכישת סטיישן היא קיבולת תא 
המטען הקופסתי. בטבלת הנתונים הטכניים של כל מכונית (אליה ניתן להגיע 
מהטבלאות הקבוצתיות ההשוואתיות על-ידי הקלקה על שם הדגם), נתוני נפח 
תא המטען הם הנתונים הרשמיים (בליטרים), כשהמושב האחורי אינו מקופל. 
כלומר, הנפח המינימלי. זה נכון לגבי כל קבוצות המכוניות - למעט סטיישנים. 
שם, נתון נפח תא המטען מתייחס לנפח המירבי, לאחר קיפול הספסל האחורי.

איך נוצר סטיישן? במקרה של מכונית הצ'בק, מאריכים את סרח העודף 
שמאחורי הגלגלים האחוריים (כפי שיוצרים גירסת סדאן), ודופקים עד השאסי 
את המקדם הדינמי. כשהבסיס הוא מכונית הצ'בק קומפקטית, סטיישן הוא 
מפגע - דינמית ואסתטית (כשהבסיס הוא מכונית סדאן, תצורת סטיישן אינה 
משנה לרוב את האורך הכולל ולעיתים קרובות גם משפרת את ההופעה). 
תופעה יוצאת דופן – אפילו בקטגוריה התכליתית הזאת – היא שינוי 
הפלטפורמה על-ידי הארכת בסיס הגלגלים. הראשונה שעשתה את הניתוח 
המשמעותי אך היקר הזה היתה סיטרואן CX המופלאה, שהיתה סטיישן 
אידיאלית: גם מרכב ארוך יותר וגם מערכת מיתלים הידרופניאמטית ייחודית, 
ששמרה על איזון מושלם גם תחת עומס מטען מירבי (וגם איפשרה העמסה 
קלה על-ידי הנמכת הריצפה). 

פיג'ו חזרו עם 505 על התרגיל הזה, מה שהקל על התקנת שורת מושבים 
שלישית (כמו בדגם 504 שקדם לו). עד 98' היתה וולוו 740 האופציה היחידה 
בארץ של מי שהיה זקוק לסטיישן בגלל זוג מושבי הילדים הנוסף מאחור, אבל 
עם התחלת יבוא הפיג'ו 406 סטיישן, שגם הוא הציע 5+2 מושבים, הפתרון 
הזה עלה הרבה פחות כסף. תצורת שבעת המושבים די הרסה את התדמית 
המקומית של הסטיישן, שזוהה עם רכב המיועד בעיקר לדתיים מרובי-ילדים. 
לקח לו הרבה מאוד שנים להשתחרר כאן מהגיבנת הזאת.

 

באירופה, תצורת סטיישן הרבה יותר פופולארית מסדאן – בעיקר כשמדובר 
בגודל משפחתי. ישנם יצרנים, שסטיישן הוא התמחות מסורתית שלהם. בשני 
העשורים האחרונים, סטיישן הולך טוב יחד עם הנעה כפולה (אולי בגלל שאנשי 
ההר, אלה שעדיין עומדים בתור בשביל מכוניות נוסעים 4X4 , הם גם צרכני 
סטיישן מסורתיים). הסטיישנים הרב-תכליתיים עולים כפורחים בעולם גם בגלל 
שכלול, מזעור והוזלת טכנולוגיית ההנעה הכפולה. אמת, סובארו היו הראשונים 
להציע סטיישן כפול הנעה עוד בעידן הליאונה, אבל היה צריך להמתין לאופנת 
הג'יפים של שנות התשעים כדי שהסטיישנים יטפסו מדרגה. לסובארו היתה 
הטכנולוגיה, והם היו הראשונים לזהות את הנישה: רבים מרוכשי הכבישטח 
הגדולים אינם "עושים שטח" כמשמעותו המדברית, אלא מחפשים כושר תנועה 
בכל מזג-אוויר (כלומר שלג) ו/או ביכולת גרירה בחוף או בשבילים. אלה חשו 
בשלב מסויים שהם נוהגים ברכב שטח טיפוסי, כלומר גדול ומסורבל מדי, 
שמעניש אותם על הכביש. פורסטר ואאוטבק הציעו להם אלטרנטיבה התפורה 
לצרכיהם האמיתיים. מתחת למרכב המבריק, פורסטר המקורי לא היה אלא 
אימפרזה והאאוטבק היה לגאסי - עם הנעה כפולה משוכללת ומירווח גחון 
מוגבה. על הכביש הפגינו צמד הסטיישנים הקרביים של סובארו התנהגות 
ונוחות שלא יכולתם למצוא בשום רכב שטח בעל שילדה נפרדת. 

הצלחת סובארו לא נותרה ללא מענה; וולוו (V70), פולקסווגן (פאסאט) ואודי 
(אולרואד) היו הראשונים, בהמשך הציעו אפילו ב-מ-וו ומרצדס גירסאות הנעה 
כפולה לסטיישנים שלהם. הם לא היו התשובה לדיפנדר - ואפילו לא 
לדיסקאברי - אבל עבור הרוב המכריע של לקוחות הכבישטח בעולם זו היתה 
התשובה הנכונה. עד שנולד טויוטה ראב4 והמציא את הכבישטח אחודי 
השילדה, שהציעו צמד בונוסים נוסף: לוק קרבי וישיבה גבוהה. היום הולך ונסגר 
לו המעגל, כשרוב הכבישטח אפילו לא טורחים להציע הנעה כפולה. 
התגובה של תעשיית הרכב: סטיישן-קופה, המקריבים תא מטען גדול ושימושי 
לטובת הופעה אופנתית. סטיישן בצורה, לא ביכולת: אופל אינסיניה, וולוו V60 
– והשיא (שם זמני), מרצדס CLS שוטינג-ברייק.

הצלחת הסטיישנים הקומפקטיים של פורד, יונדאי וקיה היא תופעה מעודדת 
אך עדיין לא מבשרת על מהפך (בסטיישן הגדולות יותר, ההצלחה פחות גדולה: 
רק 25 אחוז מדגם i40 של יונדאי נמכר בגירסת סטיישן). הסיבה העיקרית 
היא, שמדובר בעיקר במכוניות ליסינג, שחוכריהן לא חוששים מירידת ערך 
(ומספרים לי, שהליסינגאים לא מהססים להעמיס את אופני ההרים הבוציים 
בתוך הסטיישן ולא עליו, כי יש מי שינקה אחריהם בבוקר יום ראשון). ואולם, 
לקוחות אלו גם השכילו לבחור בתצורה השימושית יותר, אם בגלל צרכי תרבות 
הפנאי ואם בגלל האינפלציה המטורפת בממדי עגלות הילדים.

- האם פוקוס סטיישן או i30CW היו זוכים להצלחה דומה גם אם פורד ויונדאי 
היו מציעים לליסינג מיקרוואנים או כבישטח במחיר דומה? אני מניח שלא. 
- האם העדפת הסטיישן עומדת לזלוג גם לקטגוריות גבוהות יותר? זה עדיין לא 
קורה. 
- האם נזכה לראות כאן דגמי סטיישן מעניינים גם בקטגוריית הפרימיום (אודי 
אוואנט, ב-מ-וו טורינג ומרצדס קומבי הן דוגמאות טובות)? לא כל עוד הכסף 
הגדול ימשיך להעדיף "ג'יפים" ראוותניים כמו Q7 ,X5 או ML.