מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
למפרט המלא במדריך
אוגוסט 2014
מרחב מוגן
כפי שהכבישטח נותנים ביסים גדולים בקטגוריית המשפחתיות הגדולות, מזנבים המיקרוואנים במשפחתיות הקומפקטיות. ואולם, לא כולם מסוגלים להיות תחליף ראוי. הפגשנו בין שניים שכן יכולים, ייטי המוביל וסול החדש


- דור אהרנוביץ -
במשך יותר מדי שנים נשבע העדר הישראלי אמונים למשפחתית
אלף-שש-מאות  אוטומטית אך הזמנים השתנו והיום השוק מציע לה 
אלטרנטיבות מגוונות במחירים מפתים. אפשר להתחיל להריח את גמילת העם 
מהסדאן הקומפקטית, השמרנית. יותר ויותר אנשים בוחרים בגירסאות סטיישן 
ואפילו בחלופות קטנטנות בחצי מחיר, אבל לא לשם כך נתכנסנו כאן היום. 
קטגוריה חדשה של מיקרוואנים מצומצמים באה להציע פתרון לאלו המחפשים 
יותר עיצוב, ייחוד, מרחב וישיבה גבוהה מאשר במשפחתית השגרתית. חלק 
מאותם מיקרוואנים מנסה להמציא את הגלגל מחדש ומסתפק בפלטפורמה 
קצרה של סופר-מיני, אחרים סתם הכניסו שורת מושבים לרכב מסחרי קטן ויש 
כמה שאפילו מתחזים להיות רכבי שטח, שזה היום הלוהט שבלהיטים. חלקם 
מציע סוג של ערך מוסף לעומת המכונית המשפחתית הקלאסית ועושים זאת 
במחיר תחרותי ואפילו נמוך (בעיקר בדגמים הידניים, שפחות פופולאריים 
בקרב מכוניות עקרות הבית האלו).

בקטגוריית הקרוסאובר הזאת (מיקרוואן+כבישטח), עם גיר אוטומטי  ותקרת 
מחיר של טויוטה קורולה, קיימים לא פחות מתריסר דגמים, אבל רובם עיגלו 
יותר מדי פינות ומסתפקים במנועים וגירים מיושנים, מרחב פנימי מוגבל מדי או 
איכות חומרים מאכזבת. מתוך אותם תריסר דגמים בחרנו למבחן זה בשניים 
המעניינים והמוצלחים יותר (השלישי, אופל מריבה, לא היה זמין למבחן בעיתוי 
הרצוי).

קיה סול החדש, דור שני, נחת כאן לא מזמן בלי יותר מדי רעש וצלצולים – 
העיצוב החיצוני פשוט דומה מדי לדור הקודם - אך עם כמה אסים בשרוול; 
המימדים גדלו, איכות החומרים השתפרה, המנוע הוחלף באחד מודרני יותר 
(עם הזרקה ישירה) ומבנה הגוף הוקשח למען התנהגות כביש משופרת. לא 
צריך להיות גאון הדור כדי לראות שמקור ההשראה של סול אינו אחר מסקודה 
ייטי (למען הדיוק, המקור הראשוני היה אבטיפוס של סקודה רומסטר, שהוריש 
את הקסם שלו לייטי), אבל הסול מציע אפשרות נוחה יותר לבעלי תקציב 
מוגבל.

כמו בהזמנה אישית גם סקודה הולידה לנו ייטי חדשה, או יותר נכון מחודשת. 
מתיחת הפנים הרסה את הפרצוף המיוחד אך השנוי במחלוקת של ייטי ואנסה 
עליו פרונט מאופק של אוקטביה - לא מספיק כדי להפוך אותה למכוערת, אבל 
צריך יותר זמן כדי להיקשר לוויזואליות החדשה. לנו נשאר להתנחם בכך שלא 
לקחו לנו את המיתלה האחורי הנפרד בגירסאות הבסיס (כפי שעשו בדגמים עם 
השילדה המודולארית החדשה של הקונצרן).

לאור השיפור של סול וחוסר השיפור הממשי של ייטי החלטנו שהגיע הזמן 
להוציא את הכלבים לשחק ולהכריע האם סול נשאר אופציה ב' או שהוא כבר 
לא פחות מאשר ייטי במחיר אטרקטיבי. בחרנו דווקא בגירסאות הזולות יותר 
של שני המיקרוואנים, מכיוון שאנו מתנגדים אידיאולוגית לתוספת המטומטמת 
ביותר – ג'נטים מופרזים בגודלם על חשבון חתך (גובה הדופן) הצמיג - הפוגעת 
משמעותית בנוחות הנסיעה, במיוחד במכוניות כאלו הממוקדות בנוחות ולא 
בספורטיביות.


גירסת LX של סול עולה 120,000 ש"ח והיא מגיעה עם גג סטייליסטי בצבע 
לבן, שחור או אדום (תלוי בצבע הגוף), שמוחלף באחד בצבע האוטו עם חלון 
יירוטים (סאנרוף) בגירסת EX היקרה יותר בעשרת אלפים שקלים (ונא לא 
לשכוח את הצמיגים המגוחכים). העיצוב הפנימי שופר משמעותית ולמעט מגש 
הפיתות המוזר בפסגת הדשבורד (אין לנו הסבר אחר בשבילו), הוא מצליח 
להיות רענן, מקורי ועם זאת לא מקושקש מדי כמו בכמה מהמתחרים שניסו 
להיות צעירים ומגניבים אך הלכו רחוק מדי. איכות החומרים לא רעה כלל, אבל 
הייתי רוצה לקבל מסך מגע גדול יותר מזה שבאייפון שלי. פאול תמוה: למרות 
שסול מצוייד בבקרת אקלים, אין בו פתחי מיזוג למושבים האחוריים. ברכב 
שנועד למשפחות עם ילדים – לפחות בארץ – זה מחדל תמוה.

בייטי אין מחסור בפתחי מיזוג אחוריים אך העיצוב הפנימי כלל לא מנסה להיות 
מרענן, להיפך; הוא מקפיד להישאר פולקסווגני בוגר ובכך הוא מצליח בצורה 
יוצאת דופן. הנדסת האנוש מעולה, תנוחת הישיבה טובה ומסך המגע המקורי 
נותן אווירה מעט יותר יוקרתית מזה שבקיה. הקוץ שבאלייה הוא המחסור 
הבלתי מוסבר בחיבור USB (חסר המשותף לרבים מדגמי הקונצרן).

בעוד שהמושבים הקדמיים בייטי נוחים יותר, המרחב בשורת המושבים 
האחורית בסול מעט נדיב מזה שבייטי (על חשבון 60 ליטרים תמימים מתא 
המטען). כראוי למיקרוואנים, בשניהם מרחב טוב מזה שבמשפחתיות 
קומפקטיות, עם בונוס של ישיבה גבוהה יותר המקלה על גישה ויציאה (בלי 
שתעניש בצורך לטפס כמו בכמה מדגמי הכבישטח). נקודת בונוס נוספת 
בשניהם היא הגודל הנדיב של חלונות הצד האחוריים, שהופכים לאחרונה 
בתעשיית הרכב לחריכי ירי קלסטרופוביים לטובת עיצובים חיצוניים מנופחים, 
צלליות "ספורטיביות" - וילדים שלא מרימים את המבט מהמסך ולא יודעים היכן 
הם חיים. לכו אחר כך ודברו איתם על תבנית נוף מולדתם.

עד כה לא ממש היה ברור על מה ייטי דורש מאיתנו כמעט עשרים אלף שקל 
יותר מסול, אז התנענו את המנועים (1.6 ליטר הזרקה ישירה 132 כ"ס 
המשודך לגיר אוטומטי 6 מהירויות בסול לעומת מנוע טורבו 1.2 ליטר הזרקה 
ישירה 105 כ"ס מודרני בשילוב עם תיבת הילוכים רובוטית חכמה 7 הילוכים 
בייטי) ויצאנו לדרך. לא עברו יותר מדי רמזורים לפני שיתרונות הסקודה 
בסביבה העירונית החלו לצוץ - הוא נוח יותר מהסול על גבי מהמורות 
ובאמפרים (אך עדיין לא ברמה של גולף), יותר זריז הודות לגיר הפנטסטי 
וכמובן שיש לו את "אפקט הייטי" הידוע, שמקרין תחושה של נהיגה בטנק קטן 
ומאוד עמיד (תחושה הנפגמת בגירסאות המצויידות בצמיגים נמוכים). צריכת 
הדלק הפתיעה דווקא לרעה ובעוד שצפינו מראש חסכון של עשרות אחוזים 
לטובת הגיר הרובוטי והמנוע החסכוני של הסקודה גילינו שמדובר ביתרון זניח 
של חמישה אחוזים בלבד (בקיה קיים מצבECO  אשר מזרז העלאת הילוכים 
ומעמעם את תגובת הדוושה, שפעל לאורך רוב המבחן).

המנוע האטמוספרי הגדול של סול חזק בכמעט 30 סוסים מהטורבו הקומפקטי 
שבסקודה אך יש לו פחות מומנט והילוך בגיר, מה שגורם להתנהגות עדיפה 
וצפויה הרבה יותר של ייטי בנהיגה בינעירונית. סול מפצה על המחסור במומנט 
על-ידי הורדת הילוכים לא רצויה ומכיוון שאין בגיר שלה מצב "ספורט" כמו זה 
שבסקודה, על מנת לחסוך בדלק הוא ישר מעלה חזרה הילוך או שניים בלי 
לשאול יותר מדי שאלות, וחוזר חלילה, מה שגורם לנדנוד מציק בכל נסיון רגוע 
לעלות את מהירות השיוט או במהלך טיפוס. אם הופתענו מההבדל הקטן 
בצריכת הדלק לטובת ייטי בנסיעה עירונית, פה כבר התחלנו לגרד את הראש. 
כנראה שאותם הנדנודים בקיה לא היו לחינם והתוצאה הסופית (אחרי בדיקה 
כפולה) בישרה על יתרון גאה של קצת יותר מעשרה אחוזים לטובתו, למרות 
שהוא מצוייד דווקא בקומבו הפחות חסכוני.

לא שזה נורא משמעותי במכוניות הסעה כאלו, אבל הקיה שמר על יתרונו גם 
בניסוי הביצועים, החל מזינוק מעמידה ועד האצות ביניים לעקיפה. סול הוביל 
בהפרש לא גדול, אבל מספיק כדי לתקוע את הדגל. את מנוע 1.2TSI של הייטי 
אנו מכירים משלל דגמים אחרים של קונצרן VW והוא תמיד הפתיע לטובה 
ביכולת שלו לפוצץ את בועת האלף-שש-מאות סמ"ק ולהטיס מכוניות כמו גולף 
ואוקטביה בצורה מפתיעה לכיוון מהירות לא חוקית. ואולם, כנראה שכאן נמתח 
הגבול, בייטי הכבדה והלא אווירודינאמית המנוע הזה הוא יותר פוני מאשר סוס 
הרבעה.

אותו מחסור בכוח גולמי גורם לייטי להישאר מאחור ברמזור ולשתות יותר דלק 
בנסיעה מהירה. בשונה מסול שקיימת אך ורק עם אותו מנוע (יש גם גירסת 
דיזל למוניות), ייטי מוצעת גם עם מנוע 1.4 טורבו 122 כ"ס ואפילו עם מנוע 
1.8 ליטר טורבו והנעה כפולה (עם יכולת שטח לשבילים לבנים וקצת יותר), 
אבל גירסאות אלו כבר ממש יקרות. המנוע ה"משתלם" הוא אותו 1.4TSI 
החזק יותר מזה שברכב המבחן, אבל קחו בחשבון תוספת של 10,000 שקלים 
נוספים על ההפרש הגדול גם ככה מסול.

למשפחה עם ילדים שאינה זקוקה לתא מטען ענק, מיקרוואן מוצלח הוא פתרון 
שימושי ונעים יותר מאשר משפחתית או סטיישן. ובמקרה הזה מדובר בשני 
המיקרוואנים הכי מוצלחים בין אלה שאינם חורגים ממחירי המשפחתיות. סול 
הצליח להתגבר על רוב פגמי העבר ולהשאיר אבק לרוב המוחלט של 
המתחרים שלו, תוך כדי טיפוס של חצי שלב בסולם הקטגוריה. למרבה הצער, 
נוחות הנסיעה העירונית, פעולת הגיר בבינעירוני, ההגה האדיש והיעדר פתחי 
מיזוג אחוריים מוכיחים שאין כאן ארוחה חינם והוא עדיין נשאר מאחורי איש 
השלג הצ'כי, גם כשגורם המחיר נכנס למשוואה.