מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
קומפקטיות: פורד פוקוס נגד פורד פוקוס
מי המוצלחת בין גירסאות הפוקוס
ג'יפונים: ניסן ג'וק - סיאט ארונה
הג'יפון הראשון מול מנצח מבחן הג'יפונים הראשון
ג'יפונים: פיג'ו 2008 - סיטרואן C3 איירקרוס - סקודה קאמיק - VW טי-קרוס
צרפת נגד גרמניה בעימות כפול
ספורטיביות: הצ'בק חמות
החמישיה הפותחת + עשיריית הספסל
ספורטיביות: פורשה 911 GT3 RS
הזירה המושלמת עבור המשוגעת שבמכוניות
ספורטיביות: אודי קוואטרו
40 שנה לקוואטרו, המכוניות והאייקון
מיקרוואן: סיטרואן C5 איירקרוס - פיג'ו 3008 - סקודה קארוק (וגם ב-מ-וו X3 וקיה ספורטאז')
מי הכי מומלץ למשפחה עם ילדים
ספורטיביות: שברולט קורבט C8
ממכונית ספורט למכונית-על?
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
עדיין המכונית הגדולה בהסטוריה?
מנהלים: פיג'ו 508 - אופל אינסיניה - סקודה סופרב
חולמות להיות פרימיום
ב-מ-וו: Top 50
50 הבימרים הגדולים בהסטוריה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
מיקרוואן: סיטרואן C5 איירקרוס - פיג'ו 3008 - סקודה קארוק (וגם ב-מ-וו X3 וקיה ספורטאז')
למפרט המלא במדריך
דצמבר 2019
הנוסע החמישי


איזה מיקרוואן הוא הפתרון המומלץ למשפחות עם ילדים

- כתב וצילם: דור אהרנוביץ -

למעט מאוד יצרנים יש תחום התמחות ברור. אפילו פורשה כבר אינו יצרן של מכוניות 
ספורט בלבד. גם סיטרואן מייצר מיגוון דגמים, אבל להתמחותו בתצורת המונובוקס
ממנה מייצרים בעיקר מיקרוואנים, יצאו מוניטין מאז פיקאסו וברלינגו הראשונים (מה שלא 
מסביר את המניע להשתתפות סיטרואן באליפות הראלי העולמית מאז 2003 עד השנה). 
C5 איירקרוס נועד להחליף את C4 ספייסטורר (הידוע יותר בשמו הקודם C4 פיקאסו, 
שעדיין לא עזב אותנו), ומבחינת גודלו הוא ממוקם בין שני אחיו לבית פיג'ו, 3008 ו-5008 
(כל השלושה משתמשים באותה פלטפורמה מודולרית, אבל באורכים שונים). בניגוד 
לספייסטורר, באיירקרוס אין אפשרות בחירה בין מרכב קצר עם חמישה מקומות ישיבה 
ל"גרנד" מוארך עם שניים נוספים, כך שבדומה לאחיו 3008 הוא מוותר על שורת מושבים 
שלישית. בדור הדגמים החדש של הקונצרן הצרפתי, 5008 נותר מיקרוואן 5+2 בודד. מן 
הסתם מדובר בצעד שנועד לבדל את איירקרוס, שלבש בגדי ג'יפון, ממשפחת 
המיקרוואנים שתדמיתה מיושנת ומרובעת. 

ג'יפון בע"מ. בעוד שלסקודה קארוק יש גירסת הנעה כפולה, שעם מנוע דיזל אפילו משווק 
בארץ, ולפיג'ו 3008 נוספה לא מכבר גירסה היברידית מודרנית המציעה גם הנעה 
כפולה, לסיטרואן אין הנעה כפולה בשום גירסה של איירקרוס; אפילו ההיברידית 
מסתפקת בהנעה קדמית. המיצוב הזה מאפשר להתייחס לשני הצרפתים יותר כאל 
מיקרוואן שעיקר עיסוקו הולכת נוסעים, מאשר כאל כמוג'יפ חורך שבילים. ובמשימה 
המיקרוואנית הטהורה, קשה למצוא אלטרנטיבה מסקרנת יותר.

השוני התפיסתי בין 3008 המבריק, מנצח מבחן הג'יפונים הגדול, לבין הסיטרואן החדש, 
לא שוכן במספרים או במחיר אלא במהות. תא הנוסעים החדשני של פיג'ו (i-cockpit) 
הוא זה שזיכה אותו אצלנו בכתר אך סיטרואן מבינים שאווירה הייטקיסטית-ספורטיבית 
לא בהכרח מתאימה לקהל לקוחותיה, שהורגל שנים ארוכות למיקרוואנים עצלים בצורת 
בועת סבון; הכיוון בו בחרו עם איירקרוס הוא הרבה יותר אלגנטי, עם דגש כפול על נוחות 
ורכות, ולא חדות וזריזות.



כדי לממש את חזון האלגנטיות, כל מה שסיטרואן היו צריכים לעשות זה לגשת לקקטוס 
המקורית
, להעתיק את החן המיוחד שלה ולנפח אותו לקנה המידה המתאים עבור 
איירקרוס. ואולם, במקום ללוות את הפשטות העיצובית של קקטוס, עם ידיות הדלתות 
הגאוניות שלה ותא הכפפות המיוחד, עשו סיטרואן סלט איברים מאיי-קוקפיט של פיג'ו 
וניסו לשלב אותם בצורה שתראה מקורית-רק-שלהם. הצלחה מסחררת זו לא, במיוחד 
עבור מי שכבר התנסה ב-3008. תא הנוסעים של C5 אמנם מעניין יותר מזה שבקארוק, 
שהצטרף למבחן בתור דוגמה נייטרלית חסרת גימיקים, אך הוא מבולגן ועמוס מכדי 
להיות אלגנטי כפי שהוא מנסה להיות.

כמספר המנועים (דיזל 130 כ"ס ובנזין 180 כ"ס), כך גם רמות הגימור: FEEL 
הבסיסית  (160,000 שקלים) ו-SHINE-PK שעולה 20 אלף שקל יותר. אמנם רק 
הגירסה היקרה מצויידת בלוח מחוונים דיגיטלי, חלונות קדמיים כפולים לבידוד מרעש 
ובקרת שיוט אדפטיבית, אבל הגירסה הבסיסית עדיפה. כמו בעיצוב הפנימי, סיטרואן לא 
בדיוק פגעו במרכז המטרה, והמהדורה היקרה יותר זרועת כשלים מוזרים; בגג הזכוכית 
הפנורמי הענק סוכך שמתאים לשעון חורף ולא לשמש היוקדת של החופש הגדול, חישוקי 
19 אינץ' הם הדבר האחרון שאיירקרוס זקוק לו, ודווקא גולת הכותרת של רשימת 
האבזור היא הדיל-ברייקר; מושבים מיוחדים עם תוספת של שכבות ספוג ב"נוחות 
מתקדמת" וטלאי עור חלקיים. באולם התצוגה הם עושים את העבודה אך בנסיעה הם 
רכים מדי וכל-כך חסרי תמיכה עד שתמצאו עצמכם נותנים קונטרה עם הרגל כנגד הדלת 
בעיקולים, דבר המתאים יותר למכונית אמריקאית רופסת מהסבנטיז מאשר לג'יפון צרפתי 
מעודן. 

    

בדרך כלל, כשיצרן מנסה להמציא את הגלגל מחדש כדי לחסוך שימוש בטכנולוגיה קיימת 
אך יקרה יותר, כמו זיוף סאונד המנוע דרך הרמקולים או תאורה עוקבת פניה סוג ב', 
קשה להסוות את מחיר החיסכון. פטנט המיתלים החדש של סיטרואן הטוען לאפקט 
מרבד הקסמים נולד כדי לתת חלופה זולה למיתלים אדפטיביים, שעלותם גבוהה יותר. 
העיקרון הוא משכך זעזועים פשוט-אך-מתוחכם עם תושבת הידראולית, שפועל בשתי 
חזיתות בנפרד: שיכוך רך וסופג תחת עומס נמוך וריסון אמיתי בשעת צרה (מהמורה 
גדולה או הטיית משקל המכונית). זה אמנם נשמע כמו גיבוב שיווקי אוטופי, אבל בניגוד 
למושבים הרכים מדי, המיתלים החדשים עושים עבודה טובה ברוב התנאים.

כשהוא במגרש הביתי שלו, כבישים עירוניים מחוספסים, הסיטרואן מפגין על שיבושים 
קלים בידוד שלא מבייש את מסורת נוחות הנסיעה של היצרן הצרפתי - אם כי מומלץ לא 
להיסחף ולהשוות עם תחושת הריחוף בעידן המיתלים ההידרופניאומטיים ז"ל. צריך רק 
להתרגל לניתוק המסויים מן האספלט ובורות הביוב, שמביא אווירה שקטה ונינוחה 
לנסיעה. את מחיר הנוחות העירונית לא משלמים בשקלים אלא בוויתור על היבט הנהיגה. 
בעוד שאחיו 3008 מנסה חזק להיות חטוב וספורטיבי, C5 נזהר מעיקולים או מהירות 
גבוהה כמו מאש. הוא לא מרגיש נוח כשמאיצים בו, וגם עם קיבה חזקה לא תרצו לזרז 
את האיירקרוס בדרכו לגן הילדים או בחזרה מטיול השבת. אם היה לו מנוע בנזין פחות 
חזק (1.2 ליטר 130 כ"ס, כפי שקיים בפיג'ו), הסיטרואן בהחלט היה יכול להסתפק בו; 
פוטנציאל הביצועים של ה-1.6 ליטר 180 כ"ס פשוט מתבזבז על שילדה חד-מימדית, 
חובבת נוחות ועויינת נהיגה. 

בין שלושת מתמודדי המבחן הזה, הסיטרואן הכי ממוקד-ילדים; שורת המושבים 
האחורית מחולקת לשלושה בודדים, זהים בצורתם ובגודלם, שנעים קדימה ואחורה וגם 
מתקפלים בנפרד. זו תצורה עדיפה לילדים לעומת אלו שבפיג'ו ובסקודה (חלוקה לשניים), 
אבל לא מושלמת;  בגלל מבנה הריצפה, איירקרוס מצוייד בשני התקני ISOFIX בלבד 
לחיבור מושבי בטיחות ולא בשלושה. אם תרצו, זה צעד קטן נוסף לאחור מאותו C4 
ספייסטורר
, שהוא היחיד המתגאה בחיבור הבטיחותי השימושי לכל אחד משלושת 
המושבים האחוריים הנפרדים. אם אתם זקוקים לשלושה התקני ריסון, הסיטרואן יליד 
2013 עדיף על החדש. ובאופן מפתיע, זה נכון גם לגבי ישיבת מבוגרים מאחור; מרחב 
הרגליים ב-C5 אינו מספק ושני היושבים בקצוות סובלים גם ממרחב ראש מלחיץ. 

איכות החומרים באיירקרוס עושה רושם שתהיה עמידה בפני התעללות ילדים בכל 
הגילאים וחלונות הצד לא איבדו לגמרי את מהותם, מה שמאפשר לדור ההמשך להביט 
גם דרך החלון ולא רק לבהות במסך, דבר שלא אפשרי בחלק מהג'יפונים האופנתיים 
(ע"ע טויוטה C-HR). מכיוון שמדובר במכוניות די זהות, יש שוויון בצריכת הדלק 
והביצועים של הסיטרואן והפיג'ו, בעוד שהסקודה בעלת הגיר הרובוטי החכם והמנוע 
החלש יותר  חסכונית בעשרה אחוז בלבד – וזריזה בשיעור דומה - מהצמד הצרפתי.



רשימת מערכות הבטיחות האקטיביות המודרניות מתעדכנת כמעט על בסיס יומי, ומאחר 
שרכבי המבחן הם היקרים והמאובזרים ביותר הם כוללים בלימה אוטונומית ובקרת שיוט 
אדפטיבית, אשר כהרגלה עדיין לא בשלה מספיק כדי לאפשר לנהג להוריד עירנות. 
בשלושתם לוח מחוונים דיגיטלי (רחוק מלהיות מושלם בסקודה) ומערכות המולטימדיה 
שלהם יודעות לשתף פעולה עם כל המכשירים הסלולריים. מכיוון שאיירקרוס נולד אחרי 
3008, הקונצרן הצרפתי השכיל לתקן בו פאול בפיג'ו, ומתג ביטול מערכת עצור-וסע 
הקריטי יצא ממחבואו בתפריט מסך המולטימדיה ועכשיו הוא זמין ללחיצה בכל התנעה 
בלי סיבוכים מיותרים. למרבה הצער הוא לא לקח איתו את השליטה בבקרת האקלים 
שנותרה קבורה במסך המגע, כך שהנדסת האנוש הנוחה והפחות מאתגרת נותרת 
במגרשו של הסקודה הלא-מתחכם. 

את אופי הצרפתיות קל להבין: הפיג'ו פונה לקהל טכנולוגי חדשני שמתעורר לפני זריחת 
השמש, אוהב להרגיש את הכביש ועל הבגאז' שלו מדבקות ממרתון תל-אביב או 
טריאתלון אילת, ואילו הסיטרואן מכוון יותר להורים טריים המחפשים רגעי מנוח ואת 
רכביהם מקשטות שקיות במבה ריקות ולא סטיקרים יהירים. הסקודה, לעומת זאת, קצת 
פחות קל לפענוח; הוא מרווח, נוח למדי, לא חסר לו שום אבזור מהותי ובין השלושה הוא 
היחיד שפשוט ידידותי לנהג. מה שחסר לו הוא מעוף וקסם אישי, קשה למצוא בו כשלים 
אך גם הברקות או משיכה לא קל. זה אולי יורד חלק בגרון בקטגוריות יותר ליסינגיאיות 
אך בכמוג'יפ לא כל-כך זול, זה קצת קשה לעיכול – ואפילו ממש קשה למי שזכה להכיר 
את ייטי, אביו המקורי והיצירתי.  

תשובה חסרת פשרות לרכב אותו חיפשנו לפי כותרת המבחן, 'הנוסע החמישי', לא 
מצאנו בשלישיה הזאת. כאמור, היא נמצאת דווקא בספייסטורר הנ"ל, שעדיין משווק 
במקביל - ובמחיר הרבה יותר זול - אבל הוא כבר בדמי ימיו ואבק הדרכים לא ירד ממנו. 
להעניק את הכתר לאחד משני הצרפתים יהיה כמו לבחור בין אבטיח בקיץ לתות שדה 
בחורף, לכל אחד מקום הכבוד שלו ורק אתם יודעים למי מהם אתם שייכים. ממושב הנהג 
אנחנו עדיין מעדיפים את 3008, אבל אנחנו לא מטופלים בשלושה ילדים.


_____________________________
שני קצוות: קיה ספורטאז' וב-מ-וו X3 כאלטרנטיבות?

  

המיקרוואן 5 מושבים הכי פופולרי בארץ, קיה ספורטאז', זכה לאחרונה לרענון נדרש 
ביותר, בו סביבת הנהג הפכה למודרנית ונעימה. פלסטיק הפיאנו הזול נעלם, בלם היד 
הפך חשמלי ומערכת המולטימדיה כבר מקורית ולא בהתקנה מקומית זולה. קיה עשו 
שיעורי בית רציניים ושיפרו את כל החזיתות - למעט החשובה ביותר. גירסת Urban 
האטמוספרית, הארכאית, מציעה רק מחיר, הטורבו כפול ההנעה כשל במבחן קודם 
והחלטנו לתת צ'אנס ל-1.6Premium (מנוע טורבו, גיר רובוטי כפול מצמד והנעה 
קדמית). קיה הפסיקו לשווק כאן ספורטאז' 4X4 וטענו כי בגירסת 4X2 נמצא פתרון 
לבעיית הגיר המתחמם. אז זהו, שלא; גיחה קצרצרה לפיקניק בדרך כורכר קלילה הוכיחה 
שגם עם הנעה קדמית סובל הגיר בדיוק מאותה בעיה שהשביתה את אחיו: המצמד 
מתחמם ודורש כיבוי מנוע והמתנה לא קצרה. מה שנותר לבדוק זה, האם גם הגיר הדומה 
בספורטאז' דיזל מעלה עשן או שזו גירסת הספורטאז' האפשרית היחידה.  

בקצה השני של הסקאלה נמצא ב-מ-וו X3, המשווק בארץ אך ורק ככבישטח כפול הנעה 
ולא כמיקרוואן. אם הקיה הוא הפופולרי ביותר בין הקרוסאוברים, הבימר נחשב לדגם 
המוצלח בקטגוריה הכפולה. ואולם, מחירו כפול מזה של שלושת המתחרים במבחן 
הקבוצתי ולכן הוא צורף סולו למבחן כשחקן אורח, בתפקיד של אמת-מידה; עד כמה 
מחירו מוצדק כמיקרוואן משפחתי. X3 אכן נוח בכל המובנים מהסיטרואן (והגג הפנורמי 
שלו אטום…), מהנה בהרבה לנהיגה מהפיג'ו, ויש לו לוח מחוונים מגניב, אבל הוא פחות 
רהוט ומלוטש מהצפוי, עם הנדסת אנוש שלא עושה צדק למותג, מערכת מולטימדיה 
מסובכת שפשוט אי אפשר להצמיד לה שום טלפון חכם ורעש רוח מוגזם. מושב אחורי 
שיותר מתאים לשניים מאשר לשלושה בגלל תעלת גל ההינע שלו (ואין בו חיבורי USB) 
הוא היבט נוסף שמונע ממנו להיות גם מלך המיקרוואנים. 

  

נורית אזהרה בקיה (משמאל) מול אור יקרות בב-מ-וו