מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
למפרט המלא במדריך
יוני 2017
בין שני Rים


- דור אהרנוביץ -

מהירות, כמו זמן, היא דבר יחסי. בקיץ אשתקד נלכדתי בקרני הלייזר נוהג 
במהירות מופרזת, הכביש היה בסטנדרט גבוה והאוטו לא אחר מספינת הדגל 
המפוארת של מרצדס, ממותה כוחנית שנולדה לתפור ישורות אוטובאן בשיוט 
על ענן. 140 קילומטרים לשעה הופיעו באקדח המיסים, שאחז בגאווה איש 
החוק האדיב תוך נסיון הסתרת החיוך המרוצה תחת שפמו הלבן. מלכודת 
הדבש הקבועה שלהם תחת אותו גשר ארור מוכרת לי עוד מגיל אופניים, והנה 
כמו תייר בכביש הערבה חלפתי על פניה במהירות רבה מהמותר, וזאת מבלי 
אפילו להפיק הנאה מהחטא. אותה מרצדס היא שקרנית מצויינת, היוצרת 
מציאות משודרגת סביב הנהג. בעוד שבמכונית עממית קיים אומדן די טוב 
למהירות הנסיעה מבלי להשפיל מבט לכיוון לוח המחוונים, הודות לרעשי רוח 
וצמיגים, תנודות ורעידות, הרי שבמכונית פאר שעולה צפונה ממיליון שקל אין 
אינדיקציה מוחשית שזלגתם לתחום הפחות חוקי של הסקאלה - למעט מחט 
וירטואלית הנעה בין ספרות דיגיטליות. 

שקט ושלווה באוטו זה דבר נהדר בזמן שמנהלים שיחה בדיבורית במהירות 
גבוהה או מתענגים על מוזיקה מהסטריאו האיכותי, ועל זה מוכנים לקוחות 
לשלם אקסטרה. ואולם, מה לגבי אלו החובבים את אקט הנהיגה עצמו ולא 
מחפשים את הדבר הקרוב ביותר לחדר בהילטון על גלגלים, אלא את החיבור 
לכביש ואת תחושת המהירות הממכרת? חיפוש כזה מתנגש חזיתית בכל 
שכבות הבידוד והזיגוג הכפול שמכוניות מודרניות מציעות. אנחנו רוצים לשמוע 
את המנוע מגרגר במעלה הטורים ולהאזין דרך הישבן והידיים ללחש האספלט 
תחת הצמיגים, ההיפך הגמור מהמצב כיום בכל מכונית יקרה ומהירה שאינה 
מוגדרת כמכונית ספורט. הבעיה עם מכוניות "ספורט" היא שהינן דו-מושביות 
במקרה הקיצוני או חסרות דלתות אחוריות במקרה הפחות, מה שעושה אותן 
לפחות רלוונטיות בתור מכונית עיקרית בתקופה שבין חיי הרווקות ועד הפנסיה, 
תקופה שבה דברים כמו ילדים ומזוודות צריכים גם הם להיכנס לאוטו (ולא, לא 
דרך החריץ שמאחורי המושב הקדמי, אשתך לא תזרום עם זה).


 
התשובה האידיאלית לאותו שלב נמצאת במכונות משומנות בסגנון מרצדס 
C63AMG
וב-מ-וו M3 המספקות ביצועי הנעה אחורית מצמררים עם גודל 
ופרקטיות של מכונית משפחתית מבלי לבודד את הנהג אך אלו יקרות, מאוד 
יקרות. בחזית הנגישה והנפוצה יותר תמצאו קומץ הצ'בקיות חמות: פולקסווגן 
גולף GTI
, רנו מגאן RS, סיאט לאון קופרה R
והטריה מכולן - פיג'ו 
308GTI
. בפנטהאוז של הקומפקטיות נמצאות אלו שאינן מוכנות להסתפק 
בהנעה קדמית: ב-מ-וו M140, מרצדס A45AMG ואודי RS3. אך היום ננעץ 
חץ באמצע הרשימה, איזור ה-300 אלף שקל, שם נמצאות שלוש מכוניות 
שאמורות להציע ערך מוסף על הרביעיה העממית: פולקסווגן גולף R, הונדה 
סיוויק TYPE-R ואודי S3, האחרונה היא בעצם גירסה מפוארת ויקרה יותר 
של הגולף, מה שמשאיר אותה ביציע, אלא אם אתם מוכנים לשלם אקסטרה על 
קישוטים ולוגו. 

שתי ה-R דומות בתצורה, במימדים ובמחיר אך שונות לחלוטין באופן הביצוע. 
הגולף בעלת גיר רובוטי כפול מצמד והנעה כפולה מתוחכמת בעוד שלסיוויק גיר 
ידני והנעה קדמית בלבד, מה שעושה אותה קצת לא שגרתית בעשור השני של 
המילניום הנוכחי; אין הרבה מכוניות עם הספק מרשים כמו של ההונדה 
שמסתפקות בגיר ידני, שלא לדבר על הנעה קדמית המאלצת את צמד הגלגלים 
הקדמיים להתמודד לבדם עם מטלת ההיגוי יחד עם ניסיון למצוא שימוש ראוי 
ל-310 כוחות-הסוס הזמינים. מכלולי ההונדה פחות מורכבים מאלו שבגולף 
והיא מבוססת על הדור היוצא של הסיוויק המוחלף בימים אלה, עובדה אשר 
משום-מה לא מתבטאת במחירון הרשמי. ולהבדיל מהדור הקודם של סיוויק, 
הפעם מושקת טייפ-אר כמעט במקביל לגירסאות הבסיסיות, תזמון שקצת 
קלקל את התוכניות שהיו לנו לגבי המבחן. ואם לא די בכך, גם גולף R קיבלה 
במקביל שדרוג קל, כולל תגבור המנוע. שתי המתמודדות נותרו רלוונטיות רק 
עם הנחת ניקוי מחסנים מפתה או כיד שניה.



מכיוון ששתי המכוניות הללו הן גירסאות קצה של דגם בורגני, נקודת המוצא 
שלהן לא הכי מרגשת והיה צורך לפלפל קצת את הופעתן החיצונית; פולקסווגן 
ציידו את הגולף בחישוקים גדולים, כנף אחורית דיסקרטית, פגושים נמוכים 
ומראות כסופות בהשראת סדרת S של האחות אודי - מה שעושה את גולף R 
ליותר חטובה מה-GTI שמוצבת מתחתיה בסולם האגרסיביות - אך היא עדיין 
שומרת על צלם זאב-בעור-כבש ולא מושכת תשומת לב מיותרת בכביש. הונדה 
לעומתה לא מוכנה שיכנו אותה כבשה והיא מעדיפה לאמץ מראה של טיגריס 
נוטף דם עם צבע אדום בוהק המבליט את ארסנל הפלסטיק המוגזם שהדביקו 
לה, החל מכנף אחורית ענקית נוסח 'מהיר ועצבני', דרך כנפיים מורחבות עם 
זימי אוויר ועד לחצאיות מושחרות וחדות המכתרות את ארבעת האגזוזים שלה, 
מבלי לשכוח כמובן את הבלמים והסמלים האדומים גם הם. 

עם עזרה של זוויות צילום מחמיאות עלול הניפוח של הסיוויק להיראות מגרה 
ואיכותי אך במציאות הוא יותר דומה לפרי יצירתו של ילד מהפריפריה שקיבל 
את הסיוויק של סבתא שלו והכניס אותה לסדנת שיפורים מעבר לקו הירוק. חוץ 
ממשיכת  תשומת לב משטרת התנועה, ההונדה ממגנטת אליה שלל בוי-רייסרז 
שידאגו לזרוק לכם מחמאות ושאלות קיטבג בכל רמזור. אלגנטיות הינה מילה 
גסה בסיוויק, גסה מאוד. 

  
  

ישיבה בפולקסווגן מספקת תחושה יותר פרימיומית מאשר ספורטיבית, במיוחד 
על מושבי העור האופציונליים התומכים בדיוק במידה הנכונה מבלי להגביל את 
תנועת הגוף. העיצוב הפנימי נקי והנדסת האנוש משובחת, גולף נשארת גולף. 
בסיוויק כמצופה שום דבר אינו נקי או פשוט והנדסת האנוש אינה בדיוק 
אנושית, עם לוח מחוונים לא ברור וכפתורים המפוזרים כמו לאחר הפצצה 
אווירית, תפעול הסיוויק דורש מעט הסתגלות. תמיכות הגוף במושבים מופרזות 
ולוחצות, ידית הילוכים מאלומיניום מוברש וחגורות בטיחות זוהרות באדום 
מכניסות למצב נהיגה ספורטיבי עוד לפני שיוצאים מהעיר בה הסיוויק מרגישה 
לא נוח עם מבטי הזימה הסובבים אותה, נוחות הנסיעה נוראית והקלאץ' קצר -
מה שגורם לנהג להרגיש יותר כמו במכונית מירוץ הממתינה בקוצר רוח לסיום 
נסיעה מוגבלת מהירות ברחבת הטיפולים הצמודה למסלול מאשר מה שהוא 
באמת; בחור במשבר גיל המעבר התקוע בפקקי תל-אביב. בגולף, עם מיתליה 
המתכווננים ושלל מצב הנהיגה שלה, החיים רגועים ושקטים למדי, מה שמביא 
אותנו לברוח עם שתי המכוניות, הראשונה טיזרית והשניה מרדימה, הרחק 
מהעיר לעבר גבעות האספלט המפותל - שם הן אמורות לזרוח. 

מצבי הנהיגה בגולף מכיילים אותה בין מצב חסכוני ונוח לבזבזני וקשיח עם 
תגובות מהירות וסאונד המנוע מתוגבר מכנית, בסיוויק הדבר מסתכם בכפתור 
אחד במיקום מוזר שהופך את האור בלוח המחוונים לאדום ואת תגובת הדוושה 
לחדה יותר. הסאונד שלה לא צריך תגבור, הוא על פול-ווליום מההתחלה. שני 
המנועים בעלי ארבע בוכנות בנפח 2.0 ליטר עם מגדשי טורבו אך ההונדה, 
כהרגלה המגונה עוד מימי המנועים האטמוספריים, מעדיפה עבודה בסל"ד 
גבוה יותר ודורשת עבודה רצינית על ידית ההילוכים הקצרצרה והמדוייקת, 
בניגוד חד לגולף, שמסתפקת בגירוי הגיר עם קצות האצבעות שעל מנופי 
הפיקוד בהגה. 

גם בכיול הספורטיבי ביותר הגולף רכה ושקטה ממה שהיינו רוצים כדי להפיק 
חוויה מירבית. הסיוויק מחכה בדיוק לפירצה הזאת. אתם מבקשים יותר רעש 
ותזוזתיות? אין בעיה. במצב +R מכניסה אתכם הסיוויק למצב של קרב 
תרנגולים, בין רצון המנוע להגיע למנתק ההצתה לבין בקשת האוזן להשתיקו 
ולעלות הילוך, הסאונד שהוא מפיק חודר ישירות לתא הנוסעים בדיוק כמו 
שצריך, אבל הוא יותר צורם ומעייף מאשר גרגרני ומתסיס, מה שבשילוב עם 
צמיגים נמוכים מדי ומיתלים סופר-נוקשים גורם לחוויית המהירות להיות 
מוחשית משמעותית מזו שבגולף אך גם די רוטנת ומעייפת. לו היה לסיוויק 
סלוגן, סביר להניח שהוא היה, Go Big or Go Home. 



ההנעה הכפולה והשילדה הסלחנית של הגולף מאפשרות לכל ארבעת הגלגלים 
להידבק לעיקולי האספלט במהירויות שיגרמו לאשכים שלכם לעלות לבטן 
(אפילו אם תעשו שטויות עם הפדל הימני) ולאתגר את חוקי הפיזיקה (למרות 
משקלה הלא קל), כל זאת ללא טיפה אחת של זיעה מצד הנהג. היא לא זקוקה 
לנהג מבריק שידע לכוון אותה ליעד וגם אם תתורו את המיגבלות שלה, היא לא 
תאבד את קור רוחה, לטוב ולרע. מערכת ההנעה המתוחכמת שלה בנויה יותר 
להתמודדות עם תנאי אקלים מאתגרים מאשר לבידור הנהג; היינו שמחים 
לקבל קצת יותר כוח לסרן האחורי מאשר לקדמי. בסיוויק המיגבלות מוחשיות 
בהרבה וההיגוי חד משמעותית, יש צורך בנהיגה הרבה יותר מדוייקת עם 
העברות משקל נדרשות ואם לא תתאפקו עם הגז בעיקולים - הדיפרנציאל 
המכני עושה את העבודה - שום דבר לא ידאג לרסן את הפרונט למענכם. גם 
הזנב ממש לא מחפש לפזול מדרך הישר ועל כבישים ציבוריים לא היינו 
ממליצים לאתגר אותו, בקרת היציבות גם היא לא משחקת משחקים ובניגוד 
לגולף אין לה מצב כבוי למחצה, שמאפשר חופש פעולה במיגבלות, רק דלוק או 
כבוי. אגב אלקטרוניקה, שתי המכוניות חפות לחלוטין ממערכות בטיחות 
אקטיביות כמו בלימה אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב ואזהרת שטח מת, בקרת 
שיוט אדפטיבית אפילו לא אופציה. 

למרות יתרון הכוח של ההונדה היא תהיה איטית יותר נגד השעון אך בזכות 
הסאונד המפוצץ והקשיחות המנערת שלה היא תספק הרגשה של מהירות 
כפולה. בתור מכונית מהירה להגיע מהבית למשרד או מהמשרד לאתר הנופש, 
הגולף מצויינת אך לשם כך ניתן להסתפק גם באחותה הקטנה GTI. קהל יותר 
קיצוני המחפש ריגוש והנאה ימצא אותם בגולף רק בכבישים נדירים וכאשר 
מדגדגים את מיגבלותיה, אחרת היא די מונוטונית. הסיוויק יותר מאתגרת ויש 
לנהוג בה חלק וזורם ככל שאפשר על מנת לא להגיע לאותן מיגבלות אחיזה 
שאיתן היא לא מיודדת, מה שאומר שנדרשת פחות מהירות לאותה מעורבות 
בנהיגה. מהר או מהר-מאוד, בשתי המכוניות התגמול לנהג קטן מהמובטח 
בגלל הנטיה לתת-היגוי והגה רחוק מלהיות חי ומתקשר. שתיהן לא ממש 
מצדיקות את קיום הנישה שלהן; הסיוויק בלתי אפשרית בחיי היום-יום ורצינית 
מדי אפילו במגרש הביתי שלה - אלא אם מדובר במסלול אמיתי - ובהנחה 
שאתם לא מתגוררים באיזור מושלג, הגולף לא מוכיחה את יתרון ההנעה 
הכפולה על פני אחותה GTI המסתפקת בהנעה קדמית ובפחות כוח. מה 
שמוכיח לנו שוב, שיותר כסף לא בהכרח שווה יותר הנאה.  



                      ______________________

פיג'ו 308GTI

לא נושאת שם GTI לשווא?


גם אם בזמן הקריאה לא קיבלתם במקרה קידום בעבודה או איזו ירושה 
מכובדת ודילגתם להזמין ב-מ-וו M2, אל דאגה, הגשמת החלום שלכם נעשתה 
השנה זולה בהרבה. לא 300 אלף שקל ולא נעליים, 190,000 בלבד יקנו לכם 
מכונית הצ'בק 5 דלתות ידנית עם 270 כ"ס ושושלת מיתולוגית. פיג'ו 308GTI
החדשה-בארץ מרסקת לחלוטין את הסטטוס אלפייה-לכוח-סוס ובעזרת מנוע 
1.6 ליטר טורבו היא סוחטת הספק שיותר קרוב לקבוצת ה-300 אלף מאשר 
לחבורת ה-200, ממנה היא גם חזקה וגם זולה. נכון, לפיג'ו היו כמה נפילות לא 
ברורות בשנים האחרונות אך מאז השקת ה-308 הנוכחית וה-3008 אחריה 
היא חזרה למשחק בכל הכוח עם איכות חומרים והרכבה שטרם נראתה כמותה 
בקונצרן הצרפתי. נדמה שגם משבר האמינות וסטיגמת הסחירות הבעייתית 
מאחוריה, כך שכל מה שנותר ל-308GTI זה להשכיח את המעידות הקודמות 
של פיג'ו עם דגמים ספורטיביים. 

האבזור כולל כל מה שרק תרצו (למעט מערכות בטיחות אקטיביות...) וגם אם 
תרצו אותה "עם כל התוספות", שהן גג פנורמי וצביעה דו-גוונית וולגארית כמו 
של מכונית המבחן, עדיין לא תגיעו ל-200 אלף שקל - מחירה ההתחלתי של 
גולף GTI עירומה. מכיוון שהמנוע החדש כוחני מתמיד, פיג'ו מציגים לראשונה 
דיפרנציאל קדמי מכני שעובד יחד עם הגיר ויודע לא רק למנן את חלוקת הכוח 
בין הגלגלים הקדמיים אלא גם לשלוח תגבור נחוץ לגלגל שנותר עם מרבית 
האחיזה בידיו. התרגום המעשי הוא, שבחזרה למצערת בעיקול מופנה הכוח 
לגלגל החיצוני עליו שוכן משקל האוטו והפרונט מתהדק מיידית ולא יוצא לאותו 
תת-היגוי האופייני למכוניות הנעה קדמית חזקות. 

  

308GTI משתמשת באותו גלגל הגה קטן שנמצא באחיותיה וכפי שכתבנו בזמנו 
על 208GTI, הוא אכן הופך מכונית מן השורה לספורטיבית יותר אך שימושו 
במכונית ספורטיבית מלידה די מיותר ועם תגבור חשמלי אנמי אין התאמה 
מספקת בין המידע שהוא מקבל מהידיים לבין התשדורת שלו לסרן הקדמי. זה 
לא נורא עם מנוע 1.2 חלשלוש אך כשמשחקים עם כמעט שלוש-מאות סוסים, 
חוסר דיוק אינו נכס רצוי. וזה חבל כי השילדה שלה ממש לא רעה, שומרת על 
זווית גלגול קטנה ומתקשרת די טוב עם הישבן דרך המושב הספורטיבי (שיודע 
גם לתת מסאז', כפי שאמרתי לכם, "הכל"), כך שקל לדעת מתי מתקרבים 
לאיזור חוסר הנוחות שלה, שמתבטא בהחלקת ארבעה גלגלים די נייטרלית; 
אפילו פרובוקציות מוגזמות מצד הנהג לא מומרות בקלות למשחקי זנב. בכביש 
הנכון, גם נהיגה מתונה יחסית ב-308 מעלה חיוך.

צליל המנוע, המוגבר במצב "ספורט" יחד עם תגובת הדוושה, טוב יחסית לנפחו 
הקטן ולמרות שאינו פוגע ישירות בנקודת הג'י של האוזן קל לזרום איתו 
לאווירת נהיגה זורמת והרמונית. המיתלים לא מתכווננים והם גם לא זקוקים 
לכך, מכיוון שבניגוד להונדה פיג'ו פגעו בול ברמת הקשיחות הנכונה למכונית 
כלבויניקית. רק ידית הילוכים ארוכה ואנמית מונעת להיכנס באמת לשוונג 
מטריף של נהיגה. כשחוזרים מהכפר אל העיר ומכבים את מצב "ספורט" מגלים 
שהפיג'ו נינוחה ושקטה, עם נוחות נסיעה מעולה בהתחשב בצמיגים הנמוכים 
שלה, כך שקל לשכוח שנוהגים באוטו שרק מחכה להזדמנות לשחרר את הכוח 
שלו בשאגת אריה. 

308GTI לא מושלמת, ואם תזכירו לידה את הוריה 306GTI ו-309GTI, היא 
תבקש שייבלע אותה האספלט. אם היה אפשר לקצר את מוט ההילוכים ולהאכיל 
את ההגה בהפרש, היא היתה מתקרבת לטרנס הנהיגה הממכר שמצאנו 
ברנו מגאן RS דור קודם, שבניגוד לפיג'ו לא הצטיינה כמכונית יום-יומית. 
הצרפתיה פחות מהוקצעת מההצ'בק הספורטיביות של פולקסווגן וסיאט אך 
יותר מערבת ומהנה מהן. לפחות עד חידוש הייבוא(?) של פורד פוקוס ST
פיג'ו 308GTI היא הבחירה הקולעת ביותר, והמחיר הוא בונוס. 


      ___________