מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אוקטובר 2013
סטאטוס קוו


עוד לא יצאנו מהעיר – וכבר על הבאמפר השלישי החל הכוכב החמישי של 
אוקטביה להתנודד, ממש כמו הזנב. ממכשירי הקשר של הבוחנים בקעו 
קריאות מצוקה.

"החשש הוא, שהוויתור על מיתלה אחורי נפרד בדור החדש יהיה הרבה יותר 
מוחשי באוקטביה, מכונית שהיא מטבעה קצת פחות נוחה מגולף. אוקטביה 
החדשה מסתפקת במיתלה הנסוג בגירסאות הבסיסיות; האם שם המחיר יהיה 
כבד יותר?"
(לידיעת סקודה אוקטביה, אפריל 2013).

למרבה הצער, התשובה לשאלה ששאלתי כאן לפני חצי שנה היא חד-משמעית: 
כן. אוקטביה החדשה היא מכונית פחות נוחה מהדור הקודם. ממש כמו בגולף, 
אבל יותר. כאן הנסיגה מורגשת אפילו בזחילה עירונית. מבחינת נוחות נסיעה, 
אוקטביה קרובה יותר לאחותה הזולה ראפיד מאשר לאוקטביה הקודמת. 

תזכורת: מיתלה אחורי נפרד, רב-חיבורי, נהנה מעדיפות גורפת על מיתלה 
קשיח, והנסיגה ממנו נובעת אך ורק משיקולי עלויות. עיקר יתרונו של המיתלה 
היקר והמתוחכם יותר הוא בתחום נוחות הנסיעה. ובגלל תצורת ההצ'בק של 
אוקטביה, לטלטול הזנב מתלווה לעיתים גם רעש עמום, שנותן תחושה לא 
נעימה של ישיבה בתוך תיבת תהודה. לרעש הזה אין זכר בקורולה, אבל עם כל 
הביקורת על הנסיגה המאכזבת באוקטביה (מאכזבת? צפויה גם צפויה), היא 
עדיין מכונית שמצליחה לספוג ולרסן בצורה מוצלחת מעט יותר מהיריבה 
היפנית, הפרש שגדל ביחס ישר למהירות.
 
הסיבה שבחרתי להתחיל דווקא בסעיף השולי כביכול של נוחות הנסיעה, נושא 
ממנו נוטים רבים להתעלם – או שמבלבלים בינו לבין למרחב פנימי – היא, 
שאוקטביה החדשה היא מכונית נטולת הפתעות. בעוד שקורולה החדשה 
הצליחה במבחן הראשון שלה להפתיע לטובה ואפילו לגבור על פורד פוקוס 
במספר נושאים מהותיים, אוקטביה החדשה לא היתה מסוגלת להפתיע, משתי 
סיבות: ראשית, כל מכלוליה העיקריים כבר מוכרים; שנית, גם הדור הקודם לא 
היה מתקשה אפילו היום לשמור על יתרונו בראשות הקבוצה. האם הדור 
הקודם טוב מיורשו? רק בכל מה שקשור ליכולת השילדה. וזו, כידוע, לא בדיוק 
ניצבת בראש סולם העדיפויות של לקוח המשפחתומטיות. מכל שאר הבחינות, 
אוקטביה החדשה לוקחת את הדגם הפשוט והחכם הזה צעד נוסף קדימה.

  

כמו הדור הקודם, גם אוקטביה החדשה מציעה מרכב שנראה כמו סדאן אך 
למעשה הינו הצ'בק 5 דלתות. העיצוב החיצוני נותר יעיל ופונקציונלי אך חסר 
כל השראה חזותית. קורולה משתדלת יותר להרשים חיצונית – וגם די מצליחה 
במשימה – אבל אף אחת מהשתיים אינה יכולה להיות מוגדרת כמכונית יפה או 
מרשימה. מהבחינה הזאת, שתיהן לא בליגה של האחיות הקוריאניות, יונדאי 
i35 וקיה פורטה. המגמה נמשכת גם בתא הנוסעים; אוקטביה מאופקת, קורולה 
משתדלת. היום, ההרגשה בקוקפיט של אוקטביה כבר אינה "כמעט כמו גולף" 
אלא כמו גולף; מאוד תתקשו למצוא הבדלים בעיצוב, בארגון, בהנדסת האנוש 
ובאיכות לטובת אם השבט הגרמניה. למעט איכות מערכת הסאונד, זה מתבטא 
בעליונות די ברורה של הצ'כית על היפנית – בתנוחת נהיגה, בהנדסת אנוש 
(תפעול כל החלונות בלחיצה אחת) באיכות החומרים (גלגל ההגה הוא דוגמה 
מצויינת). כמצופה בדור הזה, השתיים מציעות את כל חיבורי הסחת הדעת 
המקובלים היום, כשההבדלים באבזור אינם בשמיים: רק בקורולה יש מצלמת 
רוורס ובקרת אקלים (באוקטביה היא קיימת רק בגירסת אלגאנס היקרה יותר, 
אבל בקורולה אין פתחי מיזוג אחוריים), בקרת שיוט ומערכת עצור/סע מוצעות 
רק באוקטביה. 

הגדלת הממדים החיצוניים של אוקטביה דור 3.0 (9 ס"מ באורך, 5 ס"מ 
ברוחב, 11 ס"מ בבסיס הגלגלים), צעד שהתבקש כדי לבדל אותה מראפיד 
הקטנה ממנה, מביא לתוצאה הבלתי נמנעת, לפיה אוקטביה החדשה היא 
המשפחתית המרווחת ביותר בקטגוריה (פלוס 18 ס"מ באורך תא הנוסעים, 
8 ס"מ במרחב הראש מלפנים, 10 ס"מ במרחב הראש מאחור, 40 ס"מ ברוחב 
המושב). ואולם, מהבחינה הזאת גם קורולה אינה קוטלת קנים; אמנם מושב 
הנהג מוגבל יותר בתנועתו לאחור, אבל במושב האחורי דווקא הטויוטה היא 
המכונית המרווחת יותר. טיפ-טיפה, אבל יותר. גם במכוניות פאר יקרות לא 
תמצאו מרחב אחורי נדיב יותר מאשר בשתי המשפחתיות האלו, אלא אם 
תבחרו בגירסאות הלימו הארוכות. ואז ניגשים לפתוח את תא המטען... זה 
שבקורולה מציע נפח מכובד של 452 ליטר, אבל אז פוערת אוקטביה את הדלת 
האחורית הענקית שלה ומציעה 568 ליטר, לא פחות. אין דברים כאלה.

לשני היצרנים גישות שונות לפתרון בעיית התנועה: מנוע טורבו קטן וגיר רובוטי 
חכם בסקודה מול מנוע אטמוספרי וגיר רציף בטויוטה. הגיר הרציף, שמציע 
חסכון משמעותי בצריכת דלק לעומת גיר אוטומטי רגיל, משרת היום מספר 
דגמים של הקונצרן היפני. ואולם, למעט גיר המולטיטרוניק של אודי, כל גיר 
רציף סובל מאותה בעיה; בעוד שבשיוט רגוע ובתנועה עירונית הוא חלק ונינוח 
יותר, הרי שכל לחיצה בריאה על המצערת – אם לצורך עקיפה ואם לצורך 
טיפוס בעלייה – מעלה את הטורים לרמה גבוהה ואחידה, שמייצרת צליל מנוע 
יבבני ולא נעים לאוזן. גם התגובה הראשונית למעיכת הדוושה או להרפייתה 
אינה נמרצת די הצורך. בקורולה ניתן לבחור ידנית בשבעה יחסי העברה 
קבועים מראש - בעזרת מוט ההילוכים, אין מנופי שליטה מההגה – אבל זה 
בבחינת לעג לרש. ישנו גם מצב ספורט, שלא הצלחתי לרדת לסוף דעתו. 
פעמים אחדות הוא "החליף הילוכים" בהאצה, ממש כמו במולטיטרוניק, אבל 
לרוב לא. מצב ספורט אמור לזרז את תגובת הגיר ולגרום לו "להוריד הילוך" 
בהרפייה מהדוושה בעיקולים. בפועל זה לא ממש קורה. גם אם אינו בליגה של 
מולטיטרוניק, מולטידרייב – בשילוב המנוע החזק יחסית – מוצלח מהגיר 
הרציף הממוצע ואם אינכם מאלה שמרבים לתת בגז, הוא אפילו עדיף על הגיר 
האוטומטי הפלנטרי בדגם הקודם. ואולם מבחינתי, הגיר הרציף הוא נקודת 
התורפה הבולטת ביותר במכונית. 

גם הדור הנוכחי של אוקטביה מצוייד בגיר רובוטי חכם, כפול מצמד. DSG אינו 
גיר אוטומטי במהות אלא בתפעול. יחסית לגיר הרציף הוא תענוג, למעט 
בזחילת פקקים (שם מורגש שיפור לעומת הדור הקודם). הוא חד וזריז ומהווה 
פתרון עדיף על גיר רציף. מאחר שאוקטביה גם קלה יותר, יש לה יתרון ברור 
בזינוק אך בהאצות ביניים נמחקת המקדמה כבר לאחר המטרים הראשונים. 
ואולם, ההבדל בצריכת הדלק הרבה יותר חשוב ומוחשי; אוקטביה חסכונית 
יותר בכל תנאי הדרך ובכל צורת נהיגה. בעיר, ההבדל בצריכה הוא של 7 אחוז 
בלבד (ללא שימוש במערכת עצור/סע, שמשביתה את המזגן), אבל מחוץ לעיר 
גדל ההפרש פי שלוש ואפילו פי ארבע. 

לא אהבתי, בלשון המעטה, את הפשרה שעשו סקודה – סליחה, פולקסווגן – 
בבחירת המיתלה האחורי לאוקטביה החדשה, אבל בהשוואה לקורולה היא 
עדיין המכונית הנוחה והמהנה יותר לנהיגה (אם המרחב מאחור וגודל הבגאז' 
פחות קריטיים מבחינתכם, VW ג'טה היא אופציה נוחה ומגובשת יותר). ומאחר 
שהיא גם מכונית שימושית, זריזה וחסכונית יותר, מצליחה אוקטביה לשמור על 
מעמד הבכורה שהיה לקודמתה בראש קבוצת המשפחתומטיות בישראל.



מבחנים נוספים לאוקטביה:
  

סטיישן: נגד רנו מגאן                            1.8 נגד אודי A3 סדאן (פלוס RS)