מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
למפרט המלא במדריך
אוקטובר 2016
סטיישן פלוס
סטיישן לא חייב להיות משפחתומטית בסיסית בצורת ארגז. שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל


לפני עשרים שנה פגשתי באיטליה – כן, דווקא במולדתן של אלפא ופרארי – 
הפתעה מעניינת: המכונית הכי אופנתית במילאנו היתה גירסת סטיישן של 
פולקסווגן פאסאט סינכרו, עם הנעה כפולה ואיפור שטח. גירסת סינכרו של 
גולף אמנם הקדימה אותה בעשור תמים, אבל כמו לא מעט פורצות דרך – 
פיאט מולטיפלה והונדה שאטל הן רק שתיים מהדוגמאות הכואבות – היא 
ננטשה בעודה באיבה מחוסר עניין ציבורי. הפאסאט הקדימה במספר שנים את 
סובארו פורסטר, שבראשית דרכו היה די סטיישני, ולמרות שלא היתה הסטיישן 
4X4 הראשון מותר לראות בה קרוסאובר חלוצי. 

  

חלפו כמעט שני עשורים עד שסטיישנים זכו ללגיטימציה בארץ, אבל גם זו עדיין 
בערבון מאוד מוגבל; אין בארץ אף גירסת סטיישן למכונית סאלון – הנסיון 
לשווק כאן ב-מ-וו 5 טורינג היה מר ונמהר – סטיישן ספורטיבית יש בקושי אחת 
וגם את היצע מכוניות מנהלים קובייתיות אפשר לספור על אצבעות יד אחת. 
אחד מארבעת הצדיקים הוא מאזדה 6 ווגון ואחד מאלה שנעלמו לאחרונה הוא 
סובארו B4 סטיישן, שבמקומו מציעים סובארו שתי חלופות: אאוטבק היקר 
ולבורג החדש. מאחר שאופל אינסיניה ופיג'ו 508 כבר נמצאים בסוף דרכם, 
שני היפניים, 6 ולבורג, הם אלה המתייצבים כאן למבחן השוואתי.



מה שמחזיר אותי למשפט הפתיחה ולמילה אופנתי. סטיישן עדיין מזוהה כאן 
עם שימושיות ותכליתיות – ואם זה מה שאתם מחפשים הרי שיש סטיישן אחד 
שנותן תשובה משתלמת יותר: סקודה אוקטביה קומבי. הוא מרווח יותר משני 
היפנים, תא המטען שלו גדול יותר – הן כשכל המושבים זקופים והן כשהם 
מקופלים – ובגירסתו האמצעית, 1.4 ליטר, הוא עדיין מהיר, חסכוני וזול יותר. 
מה שיש לשניים אלה להציע מול הקופסה הצ'כית זה בעיקר סטייל. אנשים 
מוכנים לשלם יותר עבור כבישטח נחותים רק בשביל זה. ובשביל סטיישן?

למאזדה ולסובארו לא רק גורלות שונים – הראשון יצא לא מזמן לעצמאות, 
השני איבד נתח ממנה – אלא גם פרשנות שונה למילה סטייל וליישומה. 
סובארו בחרו במוניטין הספורטיביים של WRX ו-STI, מאזדה מצאו מקור 
השראה בזן נישתי של סטיישנים המכונה שוטינג ברייק, מין הכלאה של סטיישן 
וקופה, כי לג'נטלמן בריטי הרי לא יאה לשנע את כלבי הציד ופגרי השועלים 
באיזו קופסה המשמשת להובלת שקי פחמים. כמובן שתצורת הקופה גובה 
מחיר של מרחב פנימי בסטיישנים אפילו יותר מאשר בסדאן-קופה האופנתיות, 
אבל כשצורה באה לפני מהות זה מחיר שצריך לשלם – ואחדים אפילו עושים 
זאת בשמחה. מצד אחד, לשניהם יש יותר סטייל מאשר לסטיישן הזוויתי 
הקלאסי; מצד שני, ייתכן שהשוני העיצובי והתדמיתי משחק כאן כינור ראשון 
ומקהה את תוצאות ההשוואה. 

 
          לבורג זועק בכל רמזור שלא כדאי
          להתחיל איתו כי STI הוא אח שלו

האם לבורג אינו אלא פתרון ציני של סובארו לבעיית אחסון במפעל שלהם? 
כידוע, אימפרזה החדשה משתמשת בפלטפורמה חדשה לגמרי, מודולרית 
כמובן. ולבורג? אהה, הפלטפורמה שלו היא של אימפרזה דור קודם. ההנעה 
כמובן כפולה, אבל יש גם חידוש: מנוע טורבו, עדיין בתצורת בוקסר (ועדיין עם 
גיר רציף). לעומת אאוטבק, הסטיישן החדש של סובארו מקטין מימדים: הוא 
קצר ב-13 ס"מ ומירווח הגחון הוא 13 ס"מ בלבד (אל תנסו את זה בשטח). 
בניגוד לאיפוק המאפיין את סובארו בדרך כלל, לבורג זועק בכל רמזור שלא 
כדאי להתחיל איתו כי STI הוא אח שלו: כונסים, חצאיות, ספוילר, ג'נטים. 
גלגל הגה קטום מזכיר גם לנהג את הקשר המשפחתי.

המאזדה מסתפק בצללית המשתפלת כדי להעביר את המסר העיצובי שלו 
וממשיך להיות צנוע גם בתא המנוע: 6 ווגון מסתפק במנוע 2.0 ליטר ולא מציע 
גם את 2.5 ליטר שתמצאו בסדאן. הגיר האוטומטי קונבנציונלי וההנעה קדמית. 
גם רמת האבזור היא Luxury הבסיסית ואין גירסת Premium שיש בסדאן. 
לעומת זאת, מערכת בלימה עצמונית עירונית היא ציוד תקני. לבורג מציע 
בשלב זה סייעני בטיחות אקטיביים רק בחו"ל.

  

בשתי המכוניות מסך מגע בגודל זהה, 7 אינץ', אבל כאן מסתיים הדמיון 
(סליחה, בשתיהן אין סאנרוף שהייתם מצפים למצוא בסטיישן יקרה). המאזדה 
הרבה יותר איכותית מהסובארו הפשוטה, הפלסטיקית, ונותנת תחושה קרובה 
לזו של מכונית פרימיום. חבל רק שתנוחת הנהיגה נמוכה מדי בגלל קורה 
קדמית עבה ונטויה, שיש בה השתקפות מוגזמת על לוח המחוונים ושתצוגה 
עילית חסרה במפרט של הסטיישן. הרגשה קלאוסטרופובית היא נחלתם של 
היושבים מאחור במאזדה, שגם סובלים ממרחב אחורי פחות נדיב, אבל הם 
לפחות יכולים ליהנות מפתחי מיזוג, שנעדרים מהסובארו. גם תא המטען 
בלבורג נדיב ושימושי יותר – כל עוד המושבים האחוריים זקופים; קיפולם 
מעביר את היתרון ל-6 הנהנית ממרכב ומבסיס גלגלים ארוכים יותר.

הנתונים הרשמיים מבטיחים יתרון ביצועים ברור לסובארו, בזכות מנוע טורבו 
חזק וגמיש יותר. ואולם למשוואה נכנס גם הגיר ואת ההבטחה של המנוע 
מחרב הגיר הרציף. הוא לא ממש ישנוני כמו באימפרזה, אבל גם לא מציע את 
הנחישות של זה המותקן בפורסטר טורבו (אין בו מצב ספורט-שארפ). על הגיר 
בעל השם המבטיח לינאטרוניק אפשר אמנם לשלוט מההגה, אבל זה בבחינת 
לעג לרש. הוא פשוט מוציא את החשק לנעוץ דורבנות. הגיר האוטומטי 
הפלנטרי במאזדה נמרץ יותר, מגיב מצויין במצב ספורט ומאפשר לה להיות 
מעט יותר זריזה בזינוק ובהאצה. ההבדל המעשי אינו משמעותי, אבל הופך 
לכזה בהתחשב בפער שבנתונים הרשמיים. ההבדל בצריכת הדלק אמיתי יותר: 
היתרון של המאזדה6 עומד על 13 אחוז בעיר ו-28 אחוז מחוץ לעיר. לא מעט.



נוחות נסיעה אינה הצד החזק של שני הסטיישנים, שמיתליהם הוקשחו כדי 
לטפל במשקל הנוסף. על כביש ממש משובש עושה המאזדה מלאכת שיכוך 
מוצלחת יותר, כל עוד לא מדובר בבאמפרים השנואים על שניהם. היושבים 
מאחור בלבורג מפסיקים לקנא במיזוג ממנו נהנים השכנים מלפנים ברגע 
שהנהג לוחץ חזק, כי אז מופסקת פעולת המזגן לחלוטין. מה שאי אפשר 
להפסיק זה את התערבות בקרת היציבות, סעיף נוסף ברשימת גורמי ההנאה 
במאזדה המדוייקת והמתגמלת יותר. לשני היצרנים שמור מקום בפנתיאון 
הספורט המוטורי; סובארו היו אלופי העולם בראלי שלוש פעמים (1995-7), 
מאזדה הוא היצרן היפני היחיד שניצח במירוץ 24 השעות של לה-מאן (1991). 
היום הם כמעט שנעלמו מהמסלולים, למעט השתתפות של לבורג באליפות 
הטורינג הבריטית. חבל שזה לא תרם מאומה גם למכונית הסדרתית, שרק 
מבטיחה אופי ספורטיבי.

בשני התחומים בהם שני הסטיישנים האלה אינם מתחרים זה בזה, הופעה 
חיצונית ותא מטען, הבחירה ביניהם אינה מדידה. לעומת זאת, המאזדה גובר 
בכל יתר התחומים, למעט מרחב פנימי. ואולי מה שבאמת מכריע את העימות 
לטובת ה-6 הוא היתרון המאוד נוכח שלו באיכות הכוללת, בחומר ובתנועה. 
וזה עוד לפני סעיף המחיר.



שוטינג ברייק

 
 

וולוו 1800                                                              רליאנט סימיטר

  
למבורגיני אספאדה                                                אודי שוטינג ברייק (קונספט)

  
שברולט נומאד (קונספט)                           ב-מ-וו Z3 אם-קופה 

    
מרצדס CLS שוטינג ברייק                                     אודי פרולוג (קונספט)

סטיישן על המסלול

  

סובארו לבורג (אליפות בריטניה 2016)                   וולוו 850 (אליפות אירופה 1994)



נכנסו לפנתיאון

  

סובארו אימפרזה STI (אלופת הראלי 1985-7)      מאזדה 787B (מנצחת לה-מאן 1991)
__________________________________

סטיישן במבחן:

  
פיג'ו 308 - פורד פוקוס                          טויוטה אוריס - פיג'ו 308 - סיאט לאון