מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
ספטמבר 2011
קנה לה מתנה, מתנה לחג (בגבולות הסביר)*
רוצה לקנות מכונית לאשה, לבת, לאמא או למאהבת? היא מעדיפה רכב בו תוכל לשבת גבוה

בשלושים-ומשהו השנים בהן אני כותב על מכוניות, התבקשתי לא פעם לערוך 
סקירה של מכוניות המתאימות לנשים. אין דבר כזה, הגבתי, מה שטוב לגבר – 
טוב גם לאשה. אין ולא צריך להיות הבדל. גם היום אני מחזיק באותה דעה, 
אבל בעת האחרונה אני מוצא את עצמי משתין נגד הרוח: "אשתי/בתי רוצה רק 
ג'יפ, כל מה שמעניין אותה זה שהיא תוכל לשבת גבוה. לא, אין לה שום עניין 
ביכולת שטח."

כשמתחילים לרדת לפרטים, מתברר ש"הן" נחלקות בעצם לשני מחנות: אלו 
שממש חייבות משהו שלפחות נראה כמו רכב שטח, ואלו שגם מיקרוואן
גבוה יספק את תאוות הגבהים שלהן. הסיבה המוצהרת היא בטיחות, הפחות 
מוצהרת היא אופנה ויש גם אחת פסיכולוגית: הרצון לשבת גבוה ושולט הוא 

פיצוי על התנוחה המיסיונרית, לה רובן שפוטות בבית.
 
כדי שתהיו ערוכים ומוכנים לקניית מתנת החג האולטימטיבית, להלן סקירה של 
הפחות יקרות בין המכוניות הגבוהות. הסקירה כוללת עשרה דגמים, המחולקים 
לשתי קבוצות: כבישטח ומיקרוואן. כפי שניתן לראות במדריך, יש כאן לא מעט 
דגמי שעטנז ("קרוסאובר") הרוקדים על שתי הקטגוריות. מאחר שמחיר הוא 
שיקול ומאחר שיכולת שטח לא נדרשת, כל הכבישטח – למעט אחד, דייהטסו 
טריוס
הקטן – מסתפקים בהנעה קדמית; גם היצרנים הבינו, שלקרבנות 
האופנה אין חפץ בהנעה כפולה יקרה. הן כן צריכות 5 דלתות וגיר אוטומטי, לא 
משנה מאיזה סוג. ביצועים? לא חשוב. נוחות נסיעה? לעיתים נדירות. ניהוג? 
סליחה?! העיצוב מאוד חשוב, חיצוני – "אני לא מוכנה להיראות מתה בדבר 
הזה" – ופנימי – "תראו איזה ריפוד סטייל" - ואצל היותר נבונות יש גם 
התייחסות להנדסת אנוש. 

הערה א: אם כסף לא בעיה אצלכם במשפחה, היא תעדיף ריינג' רובר או 
מיני קאנטרימן. בסקירה הזאת כסף כן משחק ואת התקרה קבע השוק; כפי 
שבמשפחתיות זה 120 אלף שקל, בכבישטח זה עודף קטן מ-160 אלף. לכן, 
אותה תקרה מיושמת גם במיקרוואנים.
הערה ב: ישנן מי שזקוקות לשבעה מושבים, ואז המכוניות שלהלן אינן 
רלוונטיות (בין מרובות המושבים, ההמלצה שלי היא על קיה סורנטו).


'איזה גובה קובע? לא גובה הרכב אלא גובה המושב'

מאחר שיכולת דינמית לא משחקת תפקיד בסקירה הזאת, זה אינו מבחן 
דרכים. ואולם, מאחר שבכל המכוניות נאלצתי – בשמונה מתוך העשר זו 
ההגדרה הנכונה – לגמוא לא מעט קילומטרים, אתייחס גם לזה היכן שהדבר 
נדרש.

גם מבחן סטטי מדוקדק נערך, והוא מתייחס לשלושה פרמטרים: גובה, עיצוב 
והנדסת אנוש. מה פירוש גובה? לא גובה המכונית אלא גובה כרית המושב 
מהכביש. כל המדידות נעשו בשתי נקודות: הנמוכה והגבוהה ביותר של כרית 
המושב, בזמן שהוא נמצא באמצע המסילה. (מפרטים מלאים של כל 10 הדגמים
תוכלו למצוא במדריך.) 



 
מיקרוואן
דגם גירסה גובה מחיר
קיה סול 1.6 69 - 66 117,000
סקודה ייטי 1.2TSI 69 - 64 135,000
פולקסווגן גולף פלוס 1.4TSI 66 - 60 149,000
רנו סיניק 2.0 71 - 66 157,000
פיג'ו 3008 1.6THP 77 - 71 160,000


קיה סול: סקירה מלאה במבחן הדרכים..
סקודה ייטי: כנ"ל.
VW גולף ספורטסוואן: מרחב נדיב, אבל תנוחת ישיבה נמוכה יחסית (מדי?).
איכות, ביצועים והתנהגות של גולף. 
רנו סיניק: עיצוב פנימי דוחה פוגם מאוד בנכדתה של ממציאת הז'אנר.
פיג'ו 3008: מחסור בתאי אחסון קטנים, אבל התחושה היא של מכונית פרימיום 
הנמצאת בליגה גבוהה יותר. תנוחת ישיבה הכי גבוהה אך הגישה מאוד נוחה. 
גם מבחינה דינמית זו המכונית הנבחרת.



 

כבישטח
דגם גירסה גובה מחיר
ניסן ג'וק  1.6 69 - 66 130,000
דייהטסו טריוס 1.5 69 - 64 139,000
קיה ספורטאז' 2.0 66 - 60 157,000
יונדאי ix35 2.0 71 - 66 158,000
ניסן קשקאי 2.0 77 - 71 159,000

ניסן ג'וק: מלכת היופי מצויידת גם בקוקפיט נחמד, אבל פתחי המיזוג בעייתיים. 
דלתות אחוריות צרות מקשות על הגישה. רועשת בנסיעה נמרצת.
דייהטסו טריוס: יפה בחוץ, זול ודוחה בפנים. היחיד שמציע יכולת שטח לא רעה, אבל 
מעניש על זה על הכביש.
קיה ספורטאז': מבחן דרכים לדור החדש. עיצוב פנימי יצירתי אך מעט פלסטיקי. תא
נוסעים עדיף על זה שבאחות התאומה הלא-זהה לבית יונדאי.
יונדאי ix35 : עיצוב פנימי משתדל מדי, פתחי מיזוג כושלים. גם בגירסת הנעה כפולה, 
אין מה לדבר על יכולת שטח.
ניסן קשקאי: ממציאת תת-הז'אנר ("כבישטח" עם הנעה קדמית בלבד), היא גם 
החבילה המוצלחת ביותר, למרות נוחות נסיעה מאוד בינונית (המשותפת לכל 
החמש) ותא נוסעים שהיה יכול להיות מרווח יותר (יש גם גירסה ארוכה יותר 
עם 7 מושבים).


לארוז לכם?
הסקירה הזאת אינה מבחן השוואתי ולכן לא יכולה להיות כאן מנצחת. 
יחד עם זאת, הנה מספר הערות מסכמות ומחכימות:
- המכונית הזולה ביותר, סול, לא אטרקטיבית בגירסתה הנוכחית; 
אם סול – מכונית נחמדה אך עם פוטנציאל מבוזבז - חובה להמתין למהדורה 
המשופרת (שכבר נסקרה במבחן הדרכים הנ"ל, שנערך אחרי כתבה זו).
- אחרי שליפת המטר-רץ התברר, שגולף פלוס לא ממש עונה לתנאי
המקדים של ישיבה גבוהה.
- סיניק לא יכולה להיות יותר מאשר דוגמה לנפילת גיבורים. מיותרת.
- אם מעבירים את ייטי - המכונית הכי רב-תחומית בסקירה - לקטגוריית 
הכבישטח, היא לוקחת שם בהליכה.
- בשתי הקטגוריות אין מתחרה לאיכות החיים שמציעה 3008 – וזה משתקף 
גם במחיר; הגירסאות היותר מצויידות (כמו זאת עם הגג הפנורמי הנפלא), 
יקרות משמעותית. מצד שני, למי שלא יודע/ת, יש לה לוק שטח.
- אף אחד מחמשת הכבישטח שכאן אינו מציע לא חוויית נסיעה ובטח שלא 
חוויית נהיגה. פוזה. מצד שני, גם נעלי סטילטו – עוד אופנה היסטרית החוגגת 
בעת הזאת – לא מציעות בריאות או נוחות. לשפוטות האופנה זה לא היה מזיז 
את הזין, גם אם היה להן כזה.

*) על פי שיר של נושאי המגבעת