מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
למפרט המלא במדריך
פברואר 2013
הכבישטח מעלימים את מכוניות המנהלים מהכביש
פולקסווגן CC + לקסוס RX450h + קיה סורנטו + סובארו פורסטר 
כתב וצילם: דור אהרנוביץ (תצלומי סובארו: רונן טופלברג)

"תשמע," תפס אותי סוכן המכירות של קיה, "אנשים באים לכאן לקנות 
אופטימה – ויוצאים עם סורנטו. זאת פשוט תופעה."
האמת היא, שהוא לא צריך להיות מופתע. בשנים האחרונות רכבי הכבישטח 
מעלימים את מכוניות המנהלים מהכביש. אנשים רוצים לשבת גבוה, לטפס על 
מדרכות - ואם כלולה בעסקה גם פוזה של ג'יפ, אז עדיף. לקחתי שלישיית 
ג'יפונים שונים בתכלית ויצאתי לבדוק האם יש שכל בקניבליזם המוטורי. 
הפעם, לשם שינוי, אנחנו לא לבד; בניגוד לתופעת האלף-שש-מאות-אוטומטי 
הייחודית לישראל, בכל רחבי הגלובוס נוטשים היום את מכונית המנהלים. 
לעולם נמאס להתכופף למושב הנמוך וכולם רוצים להשקיף מלמעלה על 
המתרחש בכביש. ולספר לכולם שהם קנו "ג'יפ".

תכירו את עמנואל (שם אפשרי), מנהל מחלקה בחברת אימפורט-אקספורט.
לכבוד יום הולדתה השלישי של הסופרב הצמודה שלו הוא נאלץ לבחור יורשת 
שתשמש אותו להסעת הילדים בבוקר ומדי פעם להקפיץ עמיתים לפגישת 
עסקים. עמנואל עבר את משבר גיל העמידה ואת המיאטה האדומה מכר מזמן. 
הפעם הוא מחפש אוטו גדול, פרקטי, עם גישה נוחה (בגלל בעיית הגב התחתון 
שלו) ומספיק מקום למשפחה על מטענה. מכיוון שעמנואל הוא פרי דמיוני ואין 
לו תקציב מוגדר, בחרתי עבורו מכונית מנהלים אופנתית, פלוס שלושה 
כבישטח דומים אך לא מתחרים ישירים אחד בשני, החל ממאתיים אלף שקל 
ועד חצי מליון.


האקסית: פולקסווגן CC



כבוגר סקודה סופרב, עמנואל אהב את המהות אך מאס בצורה. חיפשתי עבורו 
יורשת דומה אך יותר אופנתית – ולא יכולה להיות מי שהולמת יותר את 
ההגדרה הזאת מאשר פולקסווגן CC (שאינה אלא פאסאט CC שעברה שינוי 
שם). סי-סי מציעה לעמנואל בדיוק את הדברים שאהב בסופרב – אותו מנוע 
טורבו עם גיר DSG ואותה סביבת נהג מדוייקת ואיכותית (אם כי קצת 
מצועצעת בהשוואה לסופרב חמורת הסבר) – אבל עם המוטיב העיצובי הכי 
לוהט במכוניות סדאן, ולא משנה באיזה גודל ובאיזו קטגוריה: לוק הקופה

היתרון הגדול ביותר של קרוסאובר על פני מכונית המנהלים הוא גובה המושב 
והגג, השוכנים במרחק גדול מן הכביש מאפשרים כניסה ויציאה יותר נוחה, 
רתימת הילדים לבוסטרים בקלות וגישה טובה לתא המטען. בצעד תמוה 
החליטו פולקסווגן להנמיך עוד יותר את קורת הגג הנמוכה מלכתחילה של 
פאסאט לטובת עיצוב דמוי קופה, מחלה שהחלה במרצדס CLS ומדביקה את 
מרבית היצרנים. התוצאה היא מכונית מנהלים שלא תרצו לצאת ממנה לעולם. 
לא, לא בגלל שהיא כל כך מהנה, אלא בגלל שהיציאה כרוכה בקיפול עמוד 
השדרה ואתגור הברכיים. אין לי שום בעיה עם מכוניות ספורט נמוכות וצפופות 
אך שמדובר ברכב מנהלים מגושם, אין לקרבן הנוחות והשימושיות הזה שום 
הצדקה. CC של VW היא מכונית לא רעה בתנועה – כל עוד אינך נאלץ לסבול 
מהתקרה הנמוכה מאחור - אבל כושלת בעמידה. עמנואל לא יאהב פאסאט עם 
שגעון ילדות. 


החללית: לקסוס RX450h



למקרה שעמנואל בעל ממון, וגם הוא נכנס לשיגעון הירוק יחד עם שכניו לשיכון 
צמרת, בחרתי בג'יפון היברידי מן השורה הראשונה, צבע לבן פנינה משדר 
יוקרה והאות h המתנוססת מאחור מכריזה שהנהג מחבק עצים. לקסוס 
RX450h ההיברידי יוצא מהחניון התת-קרקעי בחרישיות מוחלטת, התחושה 
במושב הנהג דומה יותר לזו שבחללית מאשר לזו שבג'יפ, אטימות מופתית 
מהעולם החיצון ושקט סוריאליסטי באמצע רחוב פקוק, רק מוצארט נשמע דרך 
תריסר רמקולים מדהימים באיכותם. תוך דקותיים הבנתי עבור מה יידרש 
עמנואל לשלם חצי-מיליון שקל – הלקסוס היא מכונת הרגעה לנהג, הפתרון
המושלם לזעם בדרכים, מעין ריקוד בלט אלגנטי בין רמזור לרמזור. 

הפקק הרגוע ביותר שחוויתי בחיי השתחרר בכביש המהיר, שם לחיצה נחושה 
על הדוושה הימנית הכניסה לי בעיטה בגב בזמן שזוג מנועים המפיקים יחדיו 
שלוש-מאות כוחות-סוס דוחפים קדימה לעבר מהירות תלת-ספרתית, שלא 
מתחילה בסיפרה אחת. עם זאת, העידון המרדים עדיין לא נעלם והג'יפון 
השמנמן מרחף לו על האספלט כמו היה צמר גפן. שיוט רגוע ללא מאמץ 
מאפשר לשחק עם צג המידע הגדול (שהופך לקולנוע בהילוך חניה בלבד) 
ולראות בדיוק איזה מנוע מהשניים - אחד חשמלי ואחד V6 בנזין - עושה מה, 
כמה סוללה נשארה, כמה חסכוני אני נוהג ובכמה דלק השתמשתי שלשום 
בבוקר. 

העיסוק האובססיבי בצריכת הדלק אבסורדי לחלוטין כי עם כל הכבוד, שני טון 
של פאר אלקטרוני וריפודי עור מציבים את אר-איקס בנקודת פתיחה 
די עלובה בכל מה שקשור לאיכות הסביבה, וזה עוד לפני שדיברנו על גזע העץ 
שמעטר את תא הנוסעים. באופן לא מפתיע, הלקסוס התבררה להיות הכרכרה 
הצמאה ביותר במבחן. אני מוכן לספוג את זה, וגם את הכפתורים שנלקחו 
מקורולה, בתמורה לתחושת החמימות והרוגע שלא קיימת במתחרות 
הגרמניות.  


המשאית: קיה סורנטו



חזרה לעמנואל. המציאות (והאשה) נפלו עליו ולצערו התקציב הדמיוני שהצבתי 
לו נאלץ להיחתך באמצע. אל דאגה עמנואל, בדיוק למקרים כאלו קיימים 
הקוריאנים. בני-דודם הזולים של היפנים כנראה אוהבים גם הם את RX, 
אחרת קשה להסביר את המוטיבים הלקסוסיים בגירסה המהודרת של קיה 
סורנטו דיזל; צג LCD במקום סקאלה אנאלוגית (רק שהתפקשש להם קצת 
והם התבלבלו בין הסל"ד לקמ"ש), נעילת דלתות בהזזת בורר ההילוכים ופרונט 
דומה למדי. הסורנטו הזה, היקר במשפחתו, מנסה להוכיח שגם בחצי מחיר 
מהלקסוס הוא נותן בדיוק אותו דבר: הנעה כפולה, ישיבה גבוהה, חסכון בדלק 
ואפילו בונוס של זוג מושבים בשורה השלישית. 

יום שבת חורפי וגשום קורא אל ההרים הירוקים והנחלים הגועשים בצפון 
הרחוק. אין אוטו יותר מתאים למשימה מאשר ג'יפון גדול וחסון. מג'דל שאמס 
מכויילת בג'י-פי-אס המובנה, מיכל הסולר מלא ותחושת הגנה מרחבית שכל כך 
חשובה בתנאים כאלה. תנוחת הישיבה והמושב נוחים, המנוע חזק, הסטריאו 
טוב ויש מספיק אבזור למשפחה שלמה, אבל ההרגשה... זוכרים את הרגשת 
החללית שבלקסוס? אז בסורנטו יש יותר מדי תחושה של משאית מגודלת 
ומחוספסת. 

גם אחרי שלוש מועמדות עדיין לא ממש מצאתי תחליף ראוי למכונית המנהלים 
הוותיקה. שני הג'יפונים המעוצבים אמנם מאפשרים ישיבה זקופה בפקקים, 
אבל הם משמעותית פחות נוחים בנסיעה עירונית, יותר בזבזנים, ובינינו - 
ההנעה הכפולה תורמת להם כערימת שלג לאסקימואים, אם זה בגלל הצמיגים 
הנמוכים בלקסוס (מכונית המבחן היתה מצויידת בחישוקי 19 ובצמיגים 55) או 
באשמת מערכת בקרת המשיכה הכושלת שבקיה.


הסובארית: סובארו פורסטר 



אולי כדי להבין את הטרנד החדש אני צריך לפנות אל דפי ההיסטוריה, אל 
סובארו פורסטר דור ראשון, הכבישטח המקורי, סטיישן ארבע-על-ארבע קליל 
ומעט מוגבה, אוטו נהדר שעם האבולוציה הלך ותפח במימדיו ותוך שני דורות 
בלבד יישר קו עם המתחרים הסתמיים ואיבד את ייחודו בג'ונגל המוטורי. הדור 
הקודם והפחות מוצלח של פורסטר לא יצר אצלי ציפיות גבוהות לקראת בואו 
של הדגם החדש, שהוגדל גם הוא בשקל-תשעים. 

מסתבר שלא רק אני זוכר את העבר, גם הברנשים בסובארו הבינו שהדרך 
הטובה ביותר להתקדם היא לקחת צעד או שניים אחורה, אל אותו פורסטר גזעי 
מודל 97 ולהחזיר את הקלילות אל הג'יפונים שאיבדו את דרכם במירוץ אל 
המראה המסוקס. הדור הרביעי והחדש לגמרי אמנם גדל מעט במימדיו לטובת 
מרחב פנימי אך באותה עת משיל 30 קילו ממשקלו. השינוי המבורך אינו מגיע 
בצורת כמה סנטימטרים או קילוגרמים, השינוי החשוב ביותר הוא הזזה 
והקטנת קורות החלונות תוך הגדלת שטח הזכוכית, דרכה רואים את העולם. 
המצב בתחום הזה טוב לעומת רוב מתחריו, שמתגאים בעיצוב בומבסטי על 
חשבון שדה הראיה של הנהג והנוסעים. אפשר ליהנות גם משדרוג מראה 
סביבת הנהג. בכביש, הסובארו החדש פחות מגושם מהמקובל בקטגוריה ואם 
לא הגיר הרציף והאנמי (אך חסכוני), הייתי נהנה הרבה יותר לאחוז בהגה. 

בשעה שהלקסוס המפואר חונה על מדרכה ברמת-אביב והסורנטו המגושם 
משנע ילדים לחוגים, הפורסטר התכליתי חוצה את מכתש-רמון ומטפס על 
מדרגת הסלע המאיימת של מעלה-דקלים כאילו היה עשוי אספלט. מדובר 
במסלול שטח אמיתי, שהשניים האחרים – תיקון: כל הכלים בקטגוריה, אולי 
למעט לנד-רובר פרילנדר - יכולים רק לחלום עליו. יש ביערן החדש משהו 
שזועק קחו-אותי-לטיול, ועם יכולת שטח מפתיעה לטובה (במיוחד בגירסת XS 
המצויידת בבקרת X-Mode המוסיפה בקרת ירידה במדרון וחלוקת כוח יעילה 
יותר בטיפוסים וגם מנופים די מיותרים לתפעול הגיר מההגה), יכול מאוד להיות 
שתמצאו עצמכם באמצע המדבר מוקפים ג'יפים אמיתיים. 

מתוך שלושה רכבי 4X4 גבוהים ואופנתיים, רק אחד הצליח להביא אותי 
להסכמה עם הטרנד הלא חולף של ג'יפונים. אין פלא שאותו אחד אינו אחר 
מממציא הז'אנר. לא הייתי בוחר בלקסוס RX על פני אחותה הנמוכה GS כפי 
שלא הייתי מעדיף סורנטו על פני האופטימה, אבל בהחלט הייתי מצביע על 
פורסטר ולא על B4 בלי לחשוב פעמיים.