

- כתב וצילם: דור אהרנוביץ -
עד לא מזמן, הסדר בעולם המכוניות הקטנות לבית פולקסווגן היה ברור כשמש:
סיאט איביזה לתיכוניסטים, סקודה פאביה לחסכנים ופולקסווגן פולו לגמלאים.
אותן שלוש אחיות, שמבוססות לדורותיהן על פלטפורמה זהה אחת לשניה
(ולשלישית), הצליחו לרוב להוביל את קטגוריית הקטנות משלושה כיוונים
ולהדוף כל מיני מתחרות ארעיות.
פאביה היוצאת היא האחות האפרורית במשפחת הוואגיות, האחות הצ'כית
שגדלה באותו בית וקיבלה חינוך זהה, אבל פשוט יצאה קצת עקומה
ומשעממת. כדי לצאת מהבונדד אל הכביש היא נזקקה לא פעם למבצעים
ולהנחות, מציעה סלט שלם של מנועים מיושנים וגיר ידני במחיר איקאה. לא
הסטוריה שיש להתגאות בה, אפילו שגירסת האלף-שש-מאות-ידנית-עם-גג-לבן
א-לה מיני קופר היתה נחמדה ובמשך שנים אחדות היתה הבחירה המועדפת
בין השלוש (עורך האתר אפילו מוכן לעמוד עד היום מאחורי המשפט הזה:
פאביה הראשונה, בגירסת 1.4 ליטר 100 כ"ס, היתה מכונית אפרפרה אך
מהנה למדי, שבמצבים מסויימים הזכירה בקלילות פיזוזה בין עיקולים את –
אתם יושבים? – גולף GTI מהדור הראשון).
פאביה החדשה, שמנסה להיפטר מהתדמית האפורה של אמה, הושקה זה
עתה בארץ עם היצע דגמים די מצומצם בינתיים, שכולל שני מנועי 1.2TSI
זהים אך בעלי הספק שונה: 90 כ"ס המשודך לגיר ידני בלבד ורמת גימור יחידה
ועירומה (80 אלף שקל), ו-110 כ"ס עם גיר רובוטי 7 הילוכים דו-מצמדי חכם
ושלוש רמות גימור. אקטיב ההתחלתית עולה לא פחות מ-95 אלף שקל והיא
חסרת כל אבזור למעט מערכת עצור-וסע (המגיעה בכל רמות הגימור), אמבישן
האמצעית - שכנראה תהיה גם הנפוצה ביותר - עולה חמשת אלפים שקלים
נוספים, עבורם תקבלו מסך מגע עם בלוטות' מובנה, ציפוי עור להגה, אפשרות
לריפודים בצבע ג'ינס (מגיע עם עיטור לבן בדשבורד), חלונות חשמל אחוריים,
אפשרות לניתוק כרית אוויר קדמית, פנסי חזית משודרגים עם לדים, פנסי
ערפל, מערכת החשה בעייפות הנהג וחיישן קדמי למניעת תאונות עירוניות.
גירסת הקצה STYLE כבר מעפילה ל-105 אלף ומוסיפה חישוקי סגסוגת 16
אינץ', מסך מגע גדול יותר, רמקולים אחוריים, בקרת אקלים, התנעה ללא
מפתח, מראה פנימית מתכהה אוטומטית והחשוב מכל - גג, בתי מראות
וג'נטים בצבע תואם (ושונה מזה של שאר האוטו): לבן, כסף, אדום או שחור,
עם אופציה לארבעה סוגי ריפוד שונים. אודה ולא אבוש: היה פיתוי גדול לקחת
למבחן הזה את הפאביה היקרה בזכות היותה מצטלמת אטרקטיבית יותר.
ואולם, דווקא הג'נטים הנאים פגעו בה (ובדירוג במדריך); הם נועלים גומי
בחתך 45, שכמובן אינו תורם לנוחות הנסיעה. מאחר שאם-הבית פולו שימשה
במבחן הזה כאמת-מידה לפיה נשפטות אחיותיה, והדבר המרשים ביותר בפולו
הוא נוחות הנסיעה – שלא תמצאו כמותה בקטגוריית הקטנות – לבחון דווקא
את פאביה הפחות נוחה היה כמו לדפוק לה כדור בראש (שזה מעשה בו ניתן
לאפיין את כל מי שמעדיף את גובה הג'נטים על עומק הנוחות).

פאביה 3.0 מכוונת גבוה, גם בעיצוב המשודרג וגם במחיר הלא זול (יחסית
לדור היוצא). בדרך לפסגה היא צריכה להתגבר על אחותה, פולו, שקיבלה
לאחרונה מתיחת פנים מוצלחת. פולו הרוויחה ביושר מוניטין של מכונית מאוד
נוחה, שקטה ואיכותית. הפולו שביקרה לא מזמן במשרדנו לאחר מתיחת פניה
הסתפקה במנוע החלש, 90 כ"ס, אך התהדרה ברמת האבזור הגבוה
קומפורטליין, מה שהביא את מחירה ל 113,000 שקל (אם אתם רוצים 110
כ"ס זה כבר יעלה לכם 120 אלף). פולו המתוחה הותירה רושם טוב מהמצופה;
היא אמנם היא לא קיבלה את השילדה המודולארית החדשה של היצרן אלא רק
נתחים ממנה, אבל מתיחת הפנים עשתה לה רק טוב, בכל החזיתות.
כשקיבלתי את מפתחות הפאביה (בגירסת אמבישן אוטומטית), ציפיתי
להכלאה מוזלת בין פולו לאיביזה. טעיתי בגדול: תא הנוסעים של פאביה
החדשה לא נופל מזה שבפולו, למעט דיפוני דלתות קצת קשים וזולים. למעשה,
יש לו אפילו כמה יתרונות בהנדסת אנוש ותאי אחסון, המושב קצת יותר קשה
ואישית אני אוהב זאת (משתלם בנסיעות ארוכות), גלגל ההגה יפה ומצופה עור
מחורר ברמה ותחושה שלא תבייש שום מרצדס או ב-מ-וו. יש בו רק עוד פאול
אחד מעצבן: חלון הנהג הוא היחיד שעובד בלחיצה בודדת (וגם הוא לא עולה
אם לא מחזיקים את המתג). זה מסוג הדברים שתמיד מצליחים לעצבן אותי,
לרוב התופעה קיימת במכוניות יפניות והיא לחלוטין לא מובנת (כמה כבר עולה
חלון אוטומטי?). אבל חוץ מזה, פאביה החדשה היא פולו לגמרי. יש לה אפילו
את הרדאר הקדמי שאין בפולו והוא עובד נהדר עם התראה חזקה והכנת
הבלמים למקרה שלא שמתם לב שהרכב לפניכם עצר (סקודה טוענים שהאוטו
גם בולם עצמונית במהירות נמוכה מ-30 קמ"ש אם הנהג לא עושה זאת, אבל
לא היה לי מספיק אומץ לנסות את זה בבית).
אחרי שפולו לא הצליחה להצדיק את מחירה הגבוה ב-13 אחוז במבחן הסטטי,
הדלקתי את הצ'כית שלי, ניטרלתי את מערכת העצור-וסע (כמו בכל יום חם,
מכיוון שהמזגן כבה יחד עם המנוע בעצירות) - ויצאנו לדרך. מייד אפשר היה
להבחין בחוסר הבידוד בין תא המנוע לתא הנוסעים, אבל הסאונד של ה-TSI
בשרני ומהנה, אז אני מפליק לידית ההילוכים, מכניס את הגיר למצב "ספורט"
ומגלה שפאביה הקטנה לא פראיירית בכלל, יותר חזקה ממה שרוב קהל היעד
שלה צריך ומנצל (תודות ל-20 כוחות-סוס יותר מהפולו). הניהוג זריז וההגה
מהיר, קל מאוד להתרגל למימדיה ושדה הראיה מצויין. אין לכם מה לצפות
להתנהגות כביש של הוט-האץ' (או של פיאסטה), אבל פאביה עושה חשק
לעוד. נוחות הנסיעה, אגב, לא נופלת מזו המעולה של הפולו בשום תת-סעיף,
למעט רעש מיתלים קל במעבר על פני פסי האטה אכזריים.
מכיוון שזה אינו מבחן השוואתי גב-אל-גב, אין דרך להשוות בצורה אמינה את
צריכת הדלק של הצמד אך על הנייר היא זהה (וחסכונית למדי). תא המטען של
פאביה גדול יותר (סקודה או לא סקודה...) וגם יותר איכותי ופרקטי, עם שלל
פתרונות אחסון ועגינה. במושב האחורי לא מצאתי הבדל; אמנם אין בו מקום
לפוט-מסאז' אך הברכיים שלי (1.86 מ'), לא סבלו. פאביה החדשה רחבה
משמעותית מקודמתה אך לא ניסיתי לתחוב שלושה מבוגרים למושב האחורי
ואני לא ממליץ לאף אחד לנסות זאת (כמו בכל מכוניות הקטגוריה).
פאביה החדשה מייתרת לגמרי את גברת פולו היקרה בעשרים אחוז(!) ויוצאת
מהפינה החשוכה של אולם התצוגה היישר לראש הקטגוריה (לפחות – אם
בכלל - עד שפורד פיאסטה מצויידת במנוע אקו-בוסט וגיר רובוטי חכם תתייצב
כאן להשוואה). ישנם כמובן מי שיעדיפו את העיצוב המסוגנן והצעיר יותר של
רנו קליאו – המתחרה היחידה בקטגוריה מחוץ לוואגיות שמציעה היום בארץ
את הקומבו המודרני טורבו+רובוטי חכם – אבל מהותית הסקודה מכונית נוחה,
איכותית וחסכונית יותר (מה גם שהקסם העיצובי של הקליאו מיהר לאבד את
חדשנותו).
למרות היותה של פאביה המכונית הטובה בקטגוריה המקומית, בכלל לא בטוח
שהיא הקניה המשתלמת ביותר; סיאט איביזה, האחות השלישית, טרם קיבלה
מתיחת פנים והיא מפצה על החסר בהורדת מחיר יפה. גירסת AM5 שלה
מוצעת בגירסת 5 דלתות שוברת שוק עם מנוע 1.2TSI דומה לזה של פאביה
ופולו (דומה אך לא זהה: מדובר בדור הקודם, שמסתפק ב-8 שסתומים ו-105
סוסים) וגיר רובוטי זהה. עבור 80 אלף שקל (המחיר של פאביה ידנית), אין
היום בארץ סופר-מיני אוטומטית משתלמת ממנה, מה שממלא את החור
שסקודה השאירה בפינת המבצעים. יחסית לאיביזות אחרות, הפרש המחיר
הענק לטובתה מצדיק את דלות האבזור ורחוק מלפסול אותה על הסף.
איביזה איי-אם-פייב היא מכונית טובה, אבל בהשוואה לשתי אחיותיה
המודרניות היא תקועה הרבה מאחור. היא פחות מבצעת וחסכונית, הרבה
פחות נוחה ושקטה, איכותה נמוכה, אבזורה קמצן ועיצובה המתיישן נותן
תחושה של אוטו מעידן קודם. אם התקציב מאפשר – פאביה לא תאכזב
(במידה שלא מפריע לכם להחזיק את מתג החלון לחוץ 3 שניות עד שיואיל
בטובו לעלות).
