מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
למפרט המלא במדריך
אפריל 2015
היפוך תפקידים
שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיית תפקידים ברורה

- דור אהרנוביץ -
עד לא מזמן, הסדר בעולם המכוניות הקטנות לבית פולקסווגן היה ברור כשמש: 
סיאט איביזה לתיכוניסטים, סקודה פאביה לחסכנים ופולקסווגן פולו לגמלאים. 
אותן שלוש אחיות, שמבוססות לדורותיהן על פלטפורמה זהה אחת לשניה 
(ולשלישית), הצליחו לרוב להוביל את קטגוריית הקטנות משלושה כיוונים 
ולהדוף כל מיני מתחרות ארעיות. 
 
פאביה היוצאת היא האחות האפרורית במשפחת הוואגיות, האחות הצ'כית 
שגדלה באותו בית וקיבלה חינוך זהה, אבל פשוט יצאה קצת עקומה 
ומשעממת. כדי לצאת מהבונדד אל הכביש היא נזקקה לא פעם למבצעים 
ולהנחות, מציעה סלט שלם של מנועים מיושנים וגיר ידני במחיר איקאה. לא 
הסטוריה שיש להתגאות בה, אפילו שגירסת האלף-שש-מאות-ידנית-עם-גג-לבן 
א-לה מיני קופר היתה נחמדה ובמשך שנים אחדות היתה הבחירה המועדפת 
בין השלוש (עורך האתר אפילו מוכן לעמוד עד היום מאחורי המשפט הזה: 
פאביה הראשונה, בגירסת 1.4 ליטר 100 כ"ס, היתה מכונית אפרפרה אך 
מהנה למדי, שבמצבים מסויימים הזכירה בקלילות פיזוזה בין עיקולים את – 
אתם יושבים? – גולף GTI מהדור הראשון).

פאביה החדשה, שמנסה להיפטר מהתדמית האפורה של אמה, הושקה זה 
עתה בארץ עם היצע דגמים די מצומצם בינתיים, שכולל שני מנועי 1.2TSI 
זהים אך בעלי הספק שונה: 90 כ"ס המשודך לגיר ידני בלבד ורמת גימור יחידה 
ועירומה (80 אלף שקל), ו-110 כ"ס עם גיר רובוטי 7 הילוכים דו-מצמדי חכם 
ושלוש רמות גימור. אקטיב ההתחלתית עולה לא פחות מ-95 אלף שקל והיא 
חסרת כל אבזור למעט מערכת עצור-וסע (המגיעה בכל רמות הגימור), אמבישן 
האמצעית - שכנראה תהיה גם הנפוצה ביותר - עולה חמשת אלפים שקלים 
נוספים, עבורם תקבלו מסך מגע עם בלוטות' מובנה, ציפוי עור להגה, אפשרות 
לריפודים בצבע ג'ינס (מגיע עם עיטור לבן בדשבורד), חלונות חשמל אחוריים, 
אפשרות לניתוק כרית אוויר קדמית, פנסי חזית משודרגים עם לדים, פנסי 
ערפל, מערכת החשה בעייפות הנהג וחיישן קדמי למניעת תאונות עירוניות. 

גירסת הקצה STYLE כבר מעפילה ל-105 אלף ומוסיפה חישוקי סגסוגת 16 
אינץ', מסך מגע גדול יותר, רמקולים אחוריים, בקרת אקלים, התנעה ללא 
מפתח, מראה פנימית מתכהה אוטומטית והחשוב מכל - גג, בתי מראות 
וג'נטים בצבע תואם (ושונה מזה של שאר האוטו): לבן, כסף, אדום או שחור, 
עם אופציה לארבעה סוגי ריפוד שונים. אודה ולא אבוש: היה פיתוי גדול לקחת 
למבחן הזה את הפאביה היקרה בזכות היותה מצטלמת אטרקטיבית יותר. 
ואולם, דווקא הג'נטים הנאים פגעו בה (ובדירוג במדריך); הם נועלים גומי 
בחתך 45, שכמובן אינו תורם לנוחות הנסיעה. מאחר שאם-הבית פולו שימשה 
במבחן הזה כאמת-מידה לפיה נשפטות אחיותיה, והדבר המרשים ביותר בפולו 
הוא נוחות הנסיעה – שלא תמצאו כמותה בקטגוריית הקטנות – לבחון דווקא 
את פאביה הפחות נוחה היה כמו לדפוק לה כדור בראש (שזה מעשה בו ניתן 
לאפיין את כל מי שמעדיף את גובה הג'נטים על עומק הנוחות).


פאביה 3.0 מכוונת גבוה, גם בעיצוב המשודרג וגם במחיר הלא זול (יחסית 
לדור היוצא). בדרך לפסגה היא צריכה להתגבר על אחותה, פולו, שקיבלה 
לאחרונה מתיחת פנים מוצלחת. פולו הרוויחה ביושר מוניטין של מכונית מאוד 
נוחה, שקטה ואיכותית. הפולו שביקרה לא מזמן במשרדנו לאחר מתיחת פניה 
הסתפקה במנוע החלש, 90 כ"ס, אך התהדרה ברמת האבזור הגבוה 
קומפורטליין, מה שהביא את מחירה ל 113,000 שקל (אם אתם רוצים 110 
כ"ס זה כבר יעלה לכם 120 אלף). פולו המתוחה הותירה רושם טוב מהמצופה; 
היא אמנם היא לא קיבלה את השילדה המודולארית החדשה של היצרן אלא רק 
נתחים ממנה, אבל מתיחת הפנים עשתה לה רק טוב, בכל החזיתות. 

כשקיבלתי את מפתחות הפאביה (בגירסת אמבישן אוטומטית), ציפיתי 
להכלאה מוזלת בין פולו לאיביזה. טעיתי בגדול: תא הנוסעים של פאביה 
החדשה לא נופל מזה שבפולו, למעט דיפוני דלתות קצת קשים וזולים. למעשה, 
יש לו אפילו כמה יתרונות בהנדסת אנוש ותאי אחסון, המושב קצת יותר קשה 
ואישית אני אוהב זאת (משתלם בנסיעות ארוכות), גלגל ההגה יפה ומצופה עור 
מחורר ברמה ותחושה שלא תבייש שום מרצדס או ב-מ-וו. יש בו רק עוד פאול 
אחד מעצבן: חלון הנהג הוא היחיד שעובד בלחיצה בודדת (וגם הוא לא עולה 
אם לא מחזיקים את המתג). זה מסוג הדברים שתמיד מצליחים לעצבן אותי, 
לרוב התופעה קיימת במכוניות יפניות והיא לחלוטין לא מובנת (כמה כבר עולה 
חלון אוטומטי?). אבל חוץ מזה, פאביה החדשה היא פולו לגמרי. יש לה אפילו 
את הרדאר הקדמי שאין בפולו והוא עובד נהדר עם התראה חזקה והכנת 
הבלמים למקרה שלא שמתם לב שהרכב לפניכם עצר (סקודה טוענים שהאוטו 
גם בולם עצמונית במהירות נמוכה מ-30 קמ"ש אם הנהג לא עושה זאת, אבל 
לא היה לי מספיק אומץ לנסות את זה בבית).
 
אחרי שפולו לא הצליחה להצדיק את מחירה הגבוה ב-13 אחוז במבחן הסטטי, 
הדלקתי את הצ'כית שלי, ניטרלתי את מערכת העצור-וסע (כמו בכל יום חם, 
מכיוון שהמזגן כבה יחד עם המנוע בעצירות) - ויצאנו לדרך. מייד אפשר היה 
להבחין בחוסר הבידוד בין תא המנוע לתא הנוסעים, אבל הסאונד של ה-TSI 
בשרני ומהנה, אז אני מפליק לידית ההילוכים, מכניס את הגיר למצב "ספורט" 
ומגלה שפאביה הקטנה לא פראיירית בכלל, יותר חזקה ממה שרוב קהל היעד 
שלה צריך ומנצל (תודות ל-20 כוחות-סוס יותר מהפולו). הניהוג זריז וההגה 
מהיר, קל מאוד להתרגל למימדיה ושדה הראיה מצויין. אין לכם מה לצפות 
להתנהגות כביש של הוט-האץ' (או של פיאסטה), אבל פאביה עושה חשק 
לעוד. נוחות הנסיעה, אגב, לא נופלת מזו המעולה של הפולו בשום תת-סעיף, 
למעט רעש מיתלים קל במעבר על פני פסי האטה אכזריים. 
 
מכיוון שזה אינו מבחן השוואתי גב-אל-גב, אין דרך להשוות בצורה אמינה את 
צריכת הדלק של הצמד אך על הנייר היא זהה (וחסכונית למדי). תא המטען של 
פאביה גדול יותר (סקודה או לא סקודה...) וגם יותר איכותי ופרקטי, עם שלל 
פתרונות אחסון ועגינה. במושב האחורי לא מצאתי הבדל; אמנם אין בו מקום 
לפוט-מסאז' אך הברכיים שלי (1.86 מ'), לא סבלו. פאביה החדשה רחבה 
משמעותית מקודמתה אך לא ניסיתי לתחוב שלושה מבוגרים למושב האחורי 
ואני לא ממליץ לאף אחד לנסות זאת (כמו בכל מכוניות הקטגוריה).

פאביה החדשה מייתרת לגמרי את גברת פולו היקרה בעשרים אחוז(!) ויוצאת 
מהפינה החשוכה של אולם התצוגה היישר לראש הקטגוריה (לפחות – אם 
בכלל - עד שפורד פיאסטה מצויידת במנוע אקו-בוסט וגיר רובוטי חכם תתייצב 
כאן להשוואה). ישנם כמובן מי שיעדיפו את העיצוב המסוגנן והצעיר יותר של 
רנו קליאו – המתחרה היחידה בקטגוריה מחוץ לוואגיות שמציעה היום בארץ 
את הקומבו המודרני טורבו+רובוטי חכם – אבל מהותית הסקודה מכונית נוחה, 
איכותית וחסכונית יותר (מה גם שהקסם העיצובי של הקליאו מיהר לאבד את 
חדשנותו).
 

למרות היותה של פאביה המכונית הטובה בקטגוריה המקומית, בכלל לא בטוח 
שהיא הקניה המשתלמת ביותר; סיאט איביזה, האחות השלישית, טרם קיבלה 
מתיחת פנים והיא מפצה על החסר בהורדת מחיר יפה. גירסת AM5 שלה 
מוצעת בגירסת 5 דלתות שוברת שוק עם מנוע 1.2TSI דומה לזה של פאביה 
ופולו (דומה אך לא זהה: מדובר בדור הקודם, שמסתפק ב-8 שסתומים ו-105 
סוסים) וגיר רובוטי זהה. עבור 80 אלף שקל (המחיר של פאביה ידנית), אין 
היום בארץ סופר-מיני אוטומטית משתלמת ממנה, מה שממלא את החור 
שסקודה השאירה בפינת המבצעים. יחסית לאיביזות אחרות, הפרש המחיר 
הענק לטובתה מצדיק את דלות האבזור ורחוק מלפסול אותה על הסף.

איביזה איי-אם-פייב היא מכונית טובה, אבל בהשוואה לשתי אחיותיה 
המודרניות היא תקועה הרבה מאחור. היא פחות מבצעת וחסכונית, הרבה 
פחות נוחה ושקטה, איכותה נמוכה, אבזורה קמצן ועיצובה המתיישן נותן 
תחושה של אוטו מעידן קודם. אם התקציב מאפשר – פאביה לא תאכזב 
(במידה שלא מפריע לכם להחזיק את מתג החלון לחוץ 3 שניות עד שיואיל 
בטובו לעלות).