מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
למפרט המלא במדריך
אוגוסט 2015
סיאט חלפניו
המכונית הספרדית המהירה ביותר מותחת את הקווים ומקצרת מרחקים

- דור אהרנוביץ -
בשדה התעופה של ברצלונה מתנוססים דגלים המבשרים על הגעתי לבית של
סיאט, הגאווה המוטורית היחידה של ספרד (גם היא אגב, בבעלות גרמנית).
אומרים שהספרדים דומים לאיטלקים, אבל הכנסת האורחים שלהם מזכירה
יותר משפחה בדואית, ואני, האורח, קיבלתי את הבת הבכורה, והכי מהירה
שיש לארץ השוורים להציע - לאון קופרה 280.

ניחשתם נכון, 280 הוא מספר הסוסים המופקים ממנוע שני ליטר טורבו,
והאנלוגיה הנפוצה של אלף שקלים לכל סוס התקפה במכוניות ספורטיביות
עממיות נשברת עם חשיפת המחיר המקומי של הלאון, שעומד על 215,000
שקל לדגם שלוש הדלתות, ותוספת של 5,000 שקלים מגדילה לחמש דלתות
(עם תוספת של 4 ס״מ לבסיס הגלגלים) - ממש ״קופיקס״.

בעולם המוטורי יש מעין קו אדום בנוגע לכמות הכוח שאפשר לדחוס במכונית
הנעה קדמית, הגלגלים הקדמיים גם ככה עושים את כל עבודת ההיגוי ואת רוב
עבודת הבלימה בעצמם; לתת להם להתמודד בנוסף עם הרבה סוסים צוהלים
נגמר בדרך-כלל בכמה תופעות לוואי: פרפור צמיגים (מעלה חיוך אך לא רצוי),
תת-היגוי, פידבק מזוייף בהגה או אפילו היגוי עצמי כבד (כשההגה מושך כרצונו
בתאוצה).

טכנולוגיה מודרנית וצמיגים רחבים פרצו את סף ה-200 כ״ס של שנות
התשעים, אבל עדיין אפשר לספור על כף יד אחת את המכוניות בעלות הנעה
קדמית שיודעות להתמודד באופן רהוט עם המגבלה הנוכחית, קו ה-250 כ"ס.
פורד פוקוס ST, אחת המצטיינות בהתמודדות עם פרונט סוער בדור המוחלף,
עברה עם תוספת הכוח של הדור החדש להנעה כפולה, ופולקסווגן גולף GTI,
בעלת שילדה כמעט זהה לזו של הלאון, מסתפקת ב-220 כ"ס בגירסת ההנעה
הקדמית שלה - ורק ההנעה הכפולה (גולף R) מקבלת 285-300 כ״ס (תלוי
במיקומה הגיאוגרפי).



בשנה שעברה, במבחן מול מאזדה 3, גילינו שהגירסה החזקה ביותר אז של
לאון - 1.8 ליטר טורבו 180 כ״ס המכונה FR - זריזה אך לא ממש מבריקה ולא
עוררה בנו יותר מדי חשק לתקוף את האספלט. לכן, למרות ההבטחות של
סיאט לגבי דיפרנציאל מכני מוגבל החלקה וההצהרה שהוא יודע טוב מכולם
להתמודד עם תוספת של בדיוק 100 כ״ס ו-10 קג״מ, הייתי חייב לנסות את זה
בעצמי - ואין מקום מתאים לכך יותר מאשר בכבישים ההרריים של ספרד.

עקב כשל לוגיסטי, מצאתי עצמי בסוכנות סיאט בברצלונה מתבונן בחיה שלא
הופיעה בשיעורי הבית שלי; אכן לאון קופרה, אבל בגירסת הסטיישן, שמוכרת
לי לעומק בתור משפחתית אפורה עם מנוע 105 כ״ס מתסכל ונראית כמעט
שקופה. והנה, כאן היא נועלת חישוקים בגודל שולחן קפה עם ברקסים אדומים
כאש ולובשת צללית חדה עם כיתובים מרנינים שגורמת לסטיישן הלבנה להיות
מושכת למדי. לבחור צעיר כמוני, משיכה לסטיישן היא סוג של אהבה אסורה,
אבל אי-מייל טרי מודיע לי על התפנות חדר במלון מבוקש השוכן מעל מסעדת
גורמה בעלת כוכב מישלן, ואני כבר מאחר לצ׳ק-אין. מחסום שפה רציני עמד
ביני לבין הגברת הנחמדה באולם התצוגה (מדוע הספרדים מסרבים להכיר
בקיום השפה האנגלית?!), אז סטיישן-איט-וויל-בי – מה גם שבתא המטען
עתיר הקיבולת שלו ממתינה לי הפתעה נאה: סאבוופר ענק במקום גלגל
רזרבי...

'אם בברצלונה יש לנהוג כקטלוני, בקופרה אנהג במצב CUPRA'

190 ק״מ של כבישים הרריים מפרידים בינינו ובזמן שאני מנסה להתרגל לאופי
הנהיגה האירופאי ושותפתי למסע מאתרת את המלון המדובר במערכת הניווט
המובנית, הדבר הבולט הראשון הוא הטמפרמנט הרגוע של הסיאט
המפולפלת. החיים במצב ״קומפורט״ רגועים למדי - רגועים אפילו מדי - המנוע
שקט ונוחות הנסיעה די טובה למרות הצמיגים רזים (הרבה תודות לתשתית
נורמלית), ורק ההגה קצת יותר כבד מזה שבאותה לאון סטיישן חלשלושה
שאני זוכר מתל אביב. אפילו המושב הספורטיבי עם לוגו ״קופרה״ אינו קשיח או
עוטף כמובטח.

 

למרות שאני לא מכיר לעומק את מדיניות הענישה על מהירות מופרזת של
המשטרה המקומית, נדמה לי שהבנתי את מערך מלכודות המהירות (רבות אך
מסומנות באופן בולט וברור), ולפני שאני נרדם לסיאסטה בסטיישן הלבנה,
לחצן מצבי הנהיגה המעוטר בלוגו-של-דגל-מירוץ מאפשר לי לבחור בין ארבעה
מצבים, ממש כמו באחיות היקרות לבית אודי. ״קומפורט״ עשה כבר את חלקו
לחופשה זו, ״ספורט״ ו״מותאם אישית״ נשמעים טוב, אבל אם בברצלונה יש
לנהוג כקטלוני, בקופרה אנהג במצב ״קופרה״.

ומה קורה? צליל המנוע מקבל מיד תגבור מבורך, ההגה מתקשה, הדיפרנציאל
המדובר יוצא ממצב רגיל הישר אל מצב ״קופרה״, הגיר (DSG שישה הילוכים)
יורד לכיול S ושאר המכוניות בכביש מסביבי מאטות.

כל מכונית עם מנוע חזק יכולה לשייט במהירות הכפולה מזו שבחוק (הישראלי,
או הספרדי), אבל קשה לי לחשוב על אוטו עם מחיר שפוי כמו לאון שעושה זאת
באלגנטיות כמו הקופרה: רעש הרוח מינימלי, המנוע נינוח והמיתלים לא
מתרגשים מכלום. זה לא משהו שהייתי מתלהב ממנו בב-מ-וו 335 למשל, אבל
בחצי מחיר זה בהחלט ראוי לשבח. באוטוסטרדות הוכיחה הלאון את עצמה
כבת-לוויה ראויה לחלוטין, קצת חסר לי סאונד מנוע בשרני יותר ובעיקר את
ה״פוקים״ בהעברת הילוך כמו שיש בגולף GTI או את שסתום פריקת הלחץ
של הטורבו המתעטש בכל הרפיית דוושה, שמוסיפים עניין לנהיגה.

'חצי מצערת היא דרך יותר סימפטית לצאת מהמקום
בזאב-בעור-סטיישן הזה'

המבחן האמיתי של השילדה המתוגברת והדיפרנציאל הקלאסי מגיע בצורת
כביש צר, ארוך ומפותל המטפס בעלייה מתונה לעבר המלון. קצת מזכיר את נס
הרים, רק פי כמה יותר מעניין ועם הרבה פחות גדרות בטיחות, מקום מושלם
לגרום לסיאט הארוכה להזיע בנזין. על הנייר, 5.8 שניות הוא זמן התאוצה
מאפס-למאה אך למרות צמיגי פירלי משובחים קשה לי לראות את זה קורה
במציאות. פול גז מעמידה משאיר אותי עם קצת פרפור גלגלים המלווה
בדפיקות מהמיתלה הקדמי ולאחר מכן מופיע סירוס מוגזם של בקרת המשיכה
(אפילו כשהיא לכאורה במצב כבוי לחלוטין). חצי מצערת היא דרך יותר
סימפטית לצאת מהמקום בזאב-בעור-סטיישן הזה.



כשההילוך הראשון מאחורי, הגבול היחיד של הדוושה הוא האומץ שהתעוררתי
איתו הבוקר. בעיקולים מהודקים, מאוד מפתה לחזור לגז מוקדם וחיפזון זה
מפיל את רוב מכוניות ההנעה הקדמית הישר לגוב תת-היגוי מבאס (ומסוכן) או
לסחרור הגלגל שבצידו הפנימי של הסיבוב, ללא הרבה תועלת. כאן בדיוק אמור
הדיפרנציאל המכני שלנו לבלוט לטובה והוא אכן עושה זאת, אבל חצי שניה
מאוחר מדי. תוספת האחיזה מורגשת באופן שמזכיר מערכות הנעה כפולות
אלקטרוניות, שנלחמות על אחיזה במסלולי שטח: קודם מאבדים את זה קצת,
ורק אחרי שהמערכת קולטת שזקוקים לה, היא נועצת את הפרונט באספלט.
התיקון הזה באחיזה אמנם עושה פלאים יחסית לדיפרנציאל אלקטרוני כמו
XDS אך ההרגשה אינה רהוטה או נעימה וצריך קצת להתרגל לחספוס.
ההגה מדוייק מאוד והצמיגים אוחזים בצורה פנטסטית, אבל אין מספיק פידבק,
לא מההגה ולא מהשילדה. למרות זאת, הלאון המתוגברת משדרת תחושת
בטחון ושליטה, אפילו במצבים שהיא לא נולדה להם.

בזמן שהקופרה מתקררת לה תחת עץ זית בחניון "אלס-קאסלס" ואני יושב מת
מרעב, ומתלבט מאיזו עגבניה להתחיל לאכול את מנת הטאפאס ״שבעה סוגי
עגבניה״ - שגודלו אורגנית בשדה מאחורי המלון ונקטפו ממש באותו הבוקר -
הלאון מתבשלת במוחי והיא יכולה קצת לבלבל: מצד אחד, היא סקסית, מהירה
ומשתלמת; מצד שני, היא לא מספיק מגובשת ומהנה כדי שאפנטז על הדרך
חזרה. מה גם, שהגירסה הפחות חזקה שלה (180 כ״ס), מהירה באופן מספק
לחלוטין ועולה 55 אלף שקל פחות (זה יכול לכסות את הארוחה שבדך לשולחני
עם עודף לקצת דלק). אולי בגירסת ההאצ׳בק 3 דלתות הקצרה יותר (גם
באורך הכולל וגם בבסיס הגלגלים) - והיפה עשרת מונים - תצליח הקופרה
תצליח להצדיק את קיומה מעבר לכל ספק. שווה בדיקה.