מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
למפרט המלא במדריך
נובמבר 2013
גולף קלאס
בדור השלישי שלהן משנות שתי הקומפקטיות כיוון – ומסתערות על המלכה


- דור אהרנוביץ -
וידוי: לא זה המבחן שרצינו לעשות. אפילו לא קרוב. האמת היא, שבכלל רצינו 
לעשות שני מבחנים. אחרי היכרות סטאטית עם סיאט לאון החדשה, ההשוואה 
הכי מתבקשת היתה צריכה להיות עם מלכת הקטגוריה, שהיא גם אחותה 
התאומה הלא-זהה: פולקסווגן גולף. בצ'מפיון סירבו בתוקף. אין מצב, אמרו, 
שנסכים להעמיד את המלכה האם על מישור אחד עם אחת הנתינות שלה.
במבחן השני שאפנו לעמת את לאון 1.8 עם הגירסה היותר ראויה של מאזדה3,  
זו המצויידת במנוע/גיר שהועיד לה היצרן (2.0 ליטר 165 כ"ס), ולא באיזו 
חלטורה חד-פעמית לפי דרישת היבואן, שאינה קיימת בשום מקום אחר בעולם. 
למאזדה3 יש בחו"ל מנוע 2.0 ליטר עם 120 כ"ס, לא יותר פשוט היה לשדך לו 
גיר אוטומטי של הגירסה החזקה מאשר לברוא במיוחד מנוע 1.5 ליטר 120 
כ"ס ולהעביר אותו את כל הניסויים המפרכים ובדיקות התקן היקרות? מוזר.
בכל מקרה, מאזדה3 עם 165 כ"ס עדיין אין פיזית בארץ, אז גם האופציה 
השניה נפלה.
 
סיאט לאון דור קודם היתה אחותה הספורטיבית והזולה של הגולף, עיצוב צעיר 
ושלל גירסאות חמות הפכו אותה ללהיט בקרב חובבי מהירות (ומעט פוזה), 
שהבינו שבפחות כסף אפשר לקבל כמו-גולף עם יותר סוסים ומראה פחות 
שמרני ומבוגר. ואולם, לאון הקודמת היתה זולה גם למגע והספיקה לטיפה 
אחת של תא הנוסעים או טיפוס חפוז על באמפר על מנת להבין היכן טמון 
החסכון. הדור החדש של לאון משתמש בשילדה המודולארית החדשה של 
הקונצרן ומגייס עיצוב שקט ורגוע יותר – והרבה פחות מוצלח. את תפקיד נערת 
הפיתוי מפקידה לאון בידי גירסת 3 הדלתות המקוצרת ("ספורט קופה" בלשון 
היצרן) ובמידה מסויימת גם בגירסת FR (שהפעם היא רמת גימור ולא גירסה 
עצמאית). את לאון אפשר לקבל כאן בינתיים בשתי תצורות מרכב, עם שלושה 
מנועים, שני גירים ושתי רמות גימור (ראו פירוט במדריך); גירסאות ספורטיביות 
יותר צפויות בעתיד הקרוב. 

רמת האבזור הבסיסית (סטייל) היא היחידה המוצעת עם מנוע 1.2TSI וכוללת 
כמעט כל מה שצריך: מסך מגע (קצת קטן), בקרת אקלים מפוצלת, בקרת 
שיוט, פנסי ערפל מסייעי פנייה, חיישני חושך ומים ומערכת עצור-סע. החוסר 
היחד הוא במנופי שליטה על הגיר מההגה, אותם מקבלים רק ברמת R  - 
ובכל גירסאות המאזדה. 

אם לאון הקודמת לא זכתה להצלחה לה היתה ראויה, הקיפוח של מאזדה3 דור 
קודם הגיע מכיוון הפוך; הפופולאריות המטורפת שלה גרמה לאנשים לזלזל בה 
ולהתעלם מהשילדה המעולה, אותה קיבלה באדיבות מהנדסי פורד. למען 
האמת, גם מנוע מסרס, גיר עצל, בידוד רפה וצפיפות ברכיים תרמו את שלהם 
לפיחות מעמדה של השלוש, שלאחרונה הלכה והחווירה מול מתחרות חדשות 
ועדיפות. הדור החדש של 3 הוא הראשון שלא נוצר תחת כנפי פורד ובצאתו 
לדרכו העצמאית הוא מגייס את הקו העיצובי (קודו) והטכנולוגי (סקייאקטיב) 
החדש של היצרן. כמו בדור הקודם, המאזדה משווקת בשתי תצורות, הצ'בק 
וסדאן, שני מנועים, גיר אחד בלבד (אוטומטי, כמובן) ושתי רמות גימור. 

למבחן הזה העדפנו את גירסת אקטיב הבסיסית, משלוש סיבות: 
- לא ליצור פער מחיר גדול ומלאכותי מול הלאון; 
- לא ליפול בפח נוחות הנסיעה של צמיגי חתך 45 בהם מענישה רמת גימור 
קומפורט;
- אין בקומפורט היקרה שום פריט שיש בו צורך אמיתי; אקטיב עצמה כבר 
מאובזרת כהלכה, עם מסך מגע גדול למולטימדיה ולבלוטות', מצלמת רוורס, 
מפתח חצי חכם (עדיין יש צורך בשלט לפתיחה ולנעילה), בקרת אקלים 
מפוצלת, קרוז קונטרול, סייען למניעת תאונות עירוניות ומערכת עצור-וסע. 

אמנם המאזדה והסיאט דומות עד מאוד על הנייר, אבל כבר אחרי עשר שניות 
במושב הנהג מבינים עד כמה הנייר יודע לשקר. השלוש מחבקת את הנהג 
בעזרת מושב רך – שמסילתו קצרה מדי - תקרה נמוכה וחלונות קטנים. יש 
שיקראו לתנוחת הנהיגה ספורטיבית ויש שיגידו שהיא טיפה חונקת. סביבת 
הנהג מודרנית ומעוצבת, עם שליטה נוסח ב-מ-וו על מסך המולטימדיה (שנראה 
כאילו הועתק מאודי) ואיכות הרכבה מעולה. חבל שלוח המחוונים מצועצע ולא 
קריא ורק חלון הנהג נענה ללחיצה אחת קצרה. מכלול ההגה הוא דוגמה טובה 
לעיצוב-יתר: יש בו לא פחות מחמישה חומרים שונים במרקם וגוון שונים. אמנם 
העור העוטף את גלגל ההגה עצמו נאה ונעים יותר למגע מזה שבמכונית 
האירופאית, אבל למה להגזים.


'לאון החדשה לא רק התבגרה, היא הזדקנה. התגולפנה'
 

המעבר מהמאזדה לסיאט הוא כמעט כמו מעבר מקומפקטית למיקרוואן. 
הקוקפיט מרווח ואוורירי, הישיבה גבוהה יותר, אבל סביבת הנהג עירומה 
וקודרת מעט, תכליתית ומאופקת. בניגוד למאזדה, לוח המחוונים מעולה 
והנדסת האנוש ללא דופי, אבל אין כאן שום קשר לעיצוב החיצוני. לאון החדשה 
לא רק התבגרה, היא הזדקנה. תיקון: התגולפנה. רגע, אם השילדה, המנוע 
והגיר זהים לאלה שבגולף, מה מפריד היום בין גולף ללאון? האיכות? תופתעו, 
אבל ממש לא. לאחר נסיון אישי עם כל שלוש גירסאות הגולף הנמכרות בארץ, 
אני יכול לגלות לכם שאין ביניהן הבדל של ממש - ואם מיקרוסקופ או סטטוסקופ 
יאתרו כזה, הוא בטח לא שווה את הפרש המחיר בין השתיים (11,000 שקל). 

ללאון יתרון מחיר קל יותר מול המאזדה, כשהיפנית מתחילה את המבחן 
בנחיתות בסעיף הזה – שמתאזנת ולמעלה מזה בסעיף האחריות! - והמרחב 
בספסל האחורי גם הוא יוצר גרעון קטן, שגדל כשמגלים שרק בלאון יש פתחי 
מיזוג מאחור. וזה עוד לפני שדיברנו על גודל תא המטען. מאזדה לוקחת בסעיף 
ההופעה, למרות שהצבע האומלל של מכונית המבחן עושה כמיטב יכולתו כדי 
להסוות את קוויה הנאים (אגב, גם בדור החדש מצליחה מאזדה3 להיות 
המכונית היחידה בקטגוריה שגירסת הסדאן שלה יפה יותר מההצ'בק).

מנוע הטורבו בלאון שקט משמעותית מהאטמוספרי שבמאזדה, עד כדי כך שלא 
מרגישים מתי הוא מערכת העצור-סע מדוממת אותו (את המערכת, אגב, 
ניטרלנו בשתי המכוניות, מכיוון שהיא מפסיקה זמנית את פעולת המזגן). 
לאון גם עושה עבודה מוצלחת יותר בשיכוך רעשי הצמיגים והרוח, מה שעדיין 
לא מבשר על נצחון ספרדי בסעיף נוחות הנסיעה; בכבישים עירוניים משובשים 
ובהתרסקות מבוקרת על פסי האטה, המכונית היפנית נהנית מיתרון בולט 
בשיכוך הזעזועים ובהשתקת הרעשים, מן הסתם בזכות המיתלה האחורי 
הנפרד, פריט עליו לא ויתרו מאזדה במעבר מפלטפורמת פורד פוקוס 
לסקייאקטיב. למרבה הצער, לאון – בדיוק כמו אחיותיה גולף ואוקטביה - 
שומרת על הנכס החשוב הזה אך ורק עבור הגירסאות החזקות והיקרות יותר. 
את התוצאה השלילית ל"חסכון" המפוקפק הזה מרגישים על הכביש.

כמו במבחן הקומפקטיות הקודם שערכנו, לשתי המכוניות קומבו מנוע/גיר שונה 
לגמרי: טורבו עם רובוטי חכם בסיאט, אטמוספרי (עם יחס דחיסה גבוה) 
ופלנטרי במאזדה. האם מאזדה בחרו מרצונם החופשי בטכנולוגיית סקייאקטיב 
– או שנאלצו להתפשר עליה, לאחר שנזנחו על-ידי פורד ונותרו ללא משאבי 
מחקר ופיתוח? היחידים שיכולים להשיב על השאלה הזאת לעולם לא יודו 
באפשרות השניה. בכל מקרה, התוצאה על הכביש אינה זקוקה לפרשנות: 
הקומבו הגרמני TSI/DSG מספק ביצועים, זריזות וחסכון ברמה שסידור 
המכלולים היפני סקייאקטיב – עם כל יתרון הנפח וההספק שלו - יכול רק 
לחלום עליו. 

'מי שלא מגדיל את מנוע המאזדה בשקל-תשעים עושה טעות מרה'

מעבר להיותה זריזה ומהירה בהרבה מהמאזדה בכל זינוק, העפלה ועקיפה, 
לאון היא גם מכונית הרבה יותר חסכונית: יתרון של 25 אחוז בעיר, 15 אחוז 
בשיוט בינעירוני לא מאומץ ו-20 אחוז בסך-הכל הבינעירוני, שכלל גם קטעים 
מהירים, מנמיכי טוס ומגביהי טורים. כמו בדור הקודם שלו, הקומבו 1.2 הקטן 
שוב מוכיח שגירסת 1.4 שלו פשוט מיותרת – ולא משנה באיזה דגם הוא 
מותקן.

ככל שתנאי המבחן הפכו דורשניים ומואצים יותר, נהיה ברור שמי שלא מגדיל 
את מנוע המאזדה בשקל-תשעים עושה טעות מרה. המחסור בטורבו גורם ל-3 
להשמיע הרבה צלצולים ולהפגין מעט מעשים. לא שמדובר בעגלה, אבל המנוע 
הפושר הזה פשוט עושה עוול ליכולת הכוללת הגבוהה של המכונית הזאת. 
ברגע שהכביש מתחיל להתפתל מזכירה השילדה המיומנת והמתקשרת של 
המאזדה שהיא ברמה אחת לפחות מעל זו של לאון (וגם של גולף, כמובן). 
מאחורי לוח השעונים המקושקש מתגלה פוטנציאל להנאה מרובה, ולמרות 
שזה כבר לא אותו הגה זום-זומי של הדור הראשון, הוא מהווה פרטנר הרבה 
יותר משתף מזה שבסיאט, שפשוט מצייתת בשתיקה. זוכרים את הסיסמה 
היפנית jinba ittai ("אחדות בין הרוכב לסוסו"), אשר הכתיבה את רקיחת 
מאזדה MX-5 המקורית?
המאזדה הזאת הזכירה לי אותה. ובעוד שרק 
במאזדה אפשר לבטל את מערכת בקרת היציבות על מנת לנהוג בה כראוי, כל 
נסיון לריגוש מסויים עם לאון הפריג'ידית יסורס באלימות על-ידי בקרת יציבות 
שלא ניתנת לניתוק מוחלט. ברור שגם במאזדה לא מדובר בהוט-הץ' נוסח 
GTI, אבל שמחנו למצוא קצת פאן גם באוטו ליסינג. 

לאחר שוך הצילומים והסיכומים, כשארזנו לצאת חזרה הביתה, הכתיב העורך 
במכשיר הקשר נוהל רוטציה חדש: בקטע ההררי המעניין הוא ינהג במאזדה, 
במישורי המשעמם הוא יעבור לסיאט. המכונית היפנית לא יכלה לצפות 
למחמאה חמה יותר, אבל בסופו של יום ולמרות יתרונה גם בנוחות הנסיעה, 
הרי שהטכנולוגיה, החסכון והמרחב של הספרדיה עושים אותה לקניה 
משפחתית טובה יותר – לפחות בגירסה העממית, הבסיסית, של השתיים. 
ליתר דיוק, לאון היא הקניה הטובה ביותר בקטגוריית הקומפקטיות העממיות, 
אפילו אם כוללים בה גם את VW גולף היקרה יותר. ואולם, אם כבר מדברים 
על יותר, אז תוספת מגוחכת של חמשת אלפים שקל למאזדה3 1.5 כבר קונה 
מאזדה3 2.0 עם 165 כ"ס – שזה במחשבון שלי 111 שקל לכוח-סוס. אין בעיר 
דיל טוב יותר. רק חבל שכדי לדעת אם יש היום בארץ מכונית קומפקטית טובה 
ממנה, אנחנו צריכים להמתין עד שמאזדה3 האמיתית תואיל לעשות עלייה.