מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
למפרט המלא במדריך
ינואר 2014
מקסימל קומפקט
הקומפקטיות פרימיום נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן


- דור אהרנוביץ -
בימים אלה, כשמכוניות קומפקטיות עממיות מציעות הרבה יותר איכות ואבזור, 
קטגוריית הקומפקטיות פרימיום מתקשה להצדיק את קיומה. זוג גרמניות, 
יריבות בדם, באות להוכיח שהן לא סתם עוד פורד פוקוס עם תג מחיר מנופח.
לחובבי ההגה, גרמניה מסמלת מכונות נהיגה מהליגה הגבוהה ביותר, בעיקר 
בזכות השילוש הקדוש - אודי, מרצדס וב-מ-וו - מותגי פרימיום שייצרו מכוניות 
עם אדרנלין בתא הכפפות עוד הרבה לפני שהאמריקאים למדו מהו הגה 
והאיטלקים מצאו את דרכם החוצה מהמוסך. בנוסף לקרבות קרבון-בקרבון על 
מסלולי אליפות DTM האקסלוסיבית שלהן, שלושת היצרנים הגרמנים מתחרים 
היום על האמריקן אקספרס פלטינום של הלקוח בר המזל בעזרת מיגוון חסר 
תקדים של דגמים, החל מספינות פאר ועד למיני קטנטנות. כמעט שאין 
קטגוריה שלא זוכה לייצוג מרשים במשפחות הדגמים הענפות של שלוש 
הגרמניות.

מרצדס אוחזת בסמל הראוותנות המועדף על סוחרי מניות ועגבניות, 
ב-מ-וו פונה למחפשי הנאה מנהיגה (לפני עידן X6 של משפחות הפשע) ואודי 
מדברת לשכלם של מהנדסים עם משקפיים מרובעים החפצים בשפיץ 
הטכנולוגיה. במבחנים קודמים לקומפקטיות "פשוטות" גילינו, שחלק מהזולות 
בקטגוריה יכולות להשתוות אפילו למכונית חצי-פרימיום כמו VW גולף, אשר 
כיכבה עד היום כאמת המידה במשפחת הקומפקטיות. לא יכולנו לעצור שם 
והיום אנחנו מנסים להשיב על השאלה, האם מכוניות כמו סיאט לאון ומאזדה 3 
יכולות להתחרות בפסגה הגרמנית, היוקרתית, של הקטגוריה.

כדי להשאיר את התחרות הוגנת לא השתוללנו יותר מדי במחיר והסתפקנו 
באודי ובב-מ-וו עם המנועים הבסיסיים (אך ברמת הגימור הגבוה). למרבה 
הצער, מרצדס A בסיסית לא היתה זמינה לעימות והגירסה שכן הצלחנו להשיג 
היא A200 עם אבזורAMG  שעולה כמעט כפליים ולא מתאימה למבחן הנוכחי 
(היא נאלצת להסתפק בתיבה עם קצת שלג בסוף הכתבה). 

אודי A3 משתמשת בפלטפורמה המודולארית החדשהMBQ) ) של קונצרן 
פולקסווגן. בדיוק כמו לאון וגולף אך בשונה מהן, גם הגירסה הבסיסית של 
האודי מצויידת במיתלה אחורי נפרד, שמעניק נוחות נסיעה וניהוג עדיפים 
(מעבר לים קיימת גם אופציה לבולמים מתכווננים). 50 אלף שקל מפרידים בין 
הסיאט לאודי ולא צריך לחפור עמוק מדי כדי למצוא עוד כמה הבדלים בין 
השתיים. העיצוב החיצוני לאו דווקא לטובת האודי והוא מאופק מדי, תא 
הנוסעים נראה כאילו נשדד בזה הרגע ולמעט פתחי מיזוג בצורה של מנועי 
סילון ושלוש חוגות השולטות על המזגן, חסר משהו לבידור העין. השליטה על 
מסך המגע הדק והנשלף מתבצעת דרך ממשק לא הכי אינטואטיבי השוכן 
במשענת היד המרכזית. בדיוק כמו במאזדה  3. ועדיין, בלאון יותר נוח להחליף 
תחנה ברדיו. למרות שלא ביצענו את נסיעת המבחן ראש בראש עם הסיאט, 
הבדל נוחות הנסיעה הקטן והפרש כוחות-הסוס המזערי (17 ליתר דיוק), אינם 
מוחשיים מספיק כדי להצדיק את פער המחירים בין השתיים. האודי לא מפגינה 
מספיק "איכותיות" ולא ממש הצליחה לשכנע אותנו לבחור דווקא בה ולא 
באחותה הזולה. 

מאז ומתמיד היתה לי חולשה לבימרים. שילוב פשוט של הנעה אחורית, גיר 
ידני ומנוע שישה צילינדרים טורי אטמוספרי הוא מתכון בטוח להנאה מירבית. 
מחבקי העצים פחות אהבו את זה ומכיוון שהם רבים יותר ממחבקי ההגאים, 
אני מוצא עצמי בב-מ-וו 116 עם מנוע ארבע בוכנות מטורבת ודי חלשלוש 
(136 סוסים), גיר אוטומטי עם לא פחות משמונה הילוכים (אחד שלם יותר 
מהגיר הרובוטי שבאודי/לאון), והקצפת שבדובדבן – הגה חשמלי. לפחות 
ההנעה האחורית נשארה בשלמותה ומשאירה מקום להיות אופטימי. 

'המחיר לא בריצפה, חבל שהריגוש לא באותה קומה'
בעוד שהציפיות שלנו לאיכות גרמנית חסרת פשרות גרמה לאודי להשאיר 
אותנו עם גבה מורמת וטעם מריר בפה, הבימר מצליחה להחזיר את ההגיון 
למשחק ומסמנת שאולי התיאשנו מהר מדי. היא איננה מושלמת; במבחן 
הסטטי היא אפילו מפסידה לאודי – היא פחות מרווחת, אין לה פליפרים 
להחלפת הילוכים, היא פחות נאה למראה, גג השמש שלה קטן יותר, הריפוד 
דמוי העור העוטף את המושבים מבייש סטנדרטים גרמניים קודמים ולמרות 
שאין לה גלגל רזרבי, תא המטען זהה בגודלו. עם כל המגרעות הללו, ההרגשה 
הכללית עדיפה בהרבה, עבודה הרמונית של תנוחת ישיבה טובה, גלגל הגה 
קטן ובשרני יחסית, מערכת מיתלים מעולה ושקטה, עיצוב פנימי מוצלח והנעה 
אחורית יוצרים תחושה כללית של איכות עדיפה אבסולוטית. הבימר הקטנה 
מתנהגת ומרגישה ממש כמו אחיותיה הגדולות, בעוד שהאודי לא מצליחה 
להתנער מהעובדה שהיא פשוט לאון בבגדי עור. לא בושה אבל גם לא ממש 
ב-מ-וו סדרה 3. 

אותו מנוע ארבע בוכנות אכן לא עושה כבוד למעמד ואינו מאפשר יותר מדי 
הנאה אחורית, אבל בה בעת דואג להשאיר אבק לאודי, הן ביציאה מהמקום והן 
במהירויות עקיפה. אבק זה בא כמובן על חשבון שתיית הבנזין של הבימרית 
ובכל שלבי המבחן (אפילו שהשתמשנו במצב ECO-PRO המבטיח נפלאות) 
היא צרכה 15 אחוז יותר דלק מהאודי. 

לקראת סוף יום המבחן, כשהשמש צובעת את השמים בכתום והכבישים 
המפותלים נראים כמו ציור שמן דמיוני, קלטתי שמכוניות אלו הן חלומו הרטוב 
של כל צעיר בגילי, אבל אינן מצליחות לעורר בי הנאה מיוחדת או אפילו חיוך 
מטופש. המחיר לא בריצפה, חבל שהריגוש לא באותה קומה. 

ישנם שלושה דברים הגורמים לאנשים מסויימים לקנות אודי ולא סיאט: הסמל 
בחזית, הסמל מאחור, והכי חשוב – הסמלון הקטן על מחזיק המפתחות, 
שמונח בצורה אסטרטגית על השולחן. אם אתם לא נמנים על אנשים אלו, סיאט 
לאון או פולקסווגן גולף יהיו קניה חכמה יותר מ-A3 . רוצים סמל וגם מכונית? 
הקומפקטית של ב-מ-וו עדיפה על זו של אודי. ואם אתם מעוניינים גם ליהנות 
קצת מהנהיגה ועל הדרך גם לזרוק קצת זנב בכיכרות, תעשו לעצמכם טובה 
ותגדילו בשקל-תשעים את הבימר החדשה שלכם ל-118 החזקה משמעותית.

האופציה היפה

A קלאס החדשה כבר אינה אותה מכונית בועה משעממת וזקנה שהיתה, היום 
היא נראית מיליון דולר ופונה לצעירים עם קצת ממון והרבה רצון להסתובב עם 
סמל ענק בפרונט שצועק, "זכר אלפא מגיע".  גירסה משודרגת של אותה A 
קלאס היאA200AMG  . לא מדובר ב-AMG פרופר חורכת אספלט אלא בסוג 
של רמת גימור סקסית שאינה מסתפקת בקישוטים לקהל בלבד; היא מצויידת 
בבולמים מוקשחים, בלמים מגודלים וצמיגים דקיקים מדי בחתך 40 , שכל 
תכליתם ראוותנות על חשבון נוחות (כבר חווינו חווייה מפוקפקת דומה במבחן 
ל-M350
; האם יבואני מרצדס יודעים משהו פסיכולוגי על הקליינטים שלהם, 
שאנחנו לא יודעים?). למרבה הצער, זו אינה A45AMG עם מנוע 360 כ"ס 
שאין שני לו בקטגוריה. אותה A200 מכילה מנוע 1.6 טורבו וגיר רובוטי 
(לראשונה בבית מרצדס), שבעה הילוכים והנעה קדמית. כן כן, אותיות הקודש 
AMG המסמלות עבור כל חובב הגה ענן של עשן מכיוון הזנב מודבקות למכונית 
קומפקטית חלשלושית (יחסית) בעלת הנעה קדמית. ואם זה לא מספיק, AMG 
האמיתית מתפארת במערכת הנעה כפולה (סמיילי עצוב). 

בשעה שאני לוגם את האספרסו השני שלי בדרום תל-אביב וממתין למפתחות 
המרצדס, השלג מהסופה האחרונה נמס לו בקצב מהיר והשמש כבר הגיעה 
לפסגת השמיים. מזל שאני מקבל אוטו גזעי מבית אלופי האוטובאן ומקצרי 
הדרכים. הדרך לצפון אכן עברה במהירות אך המיתלים הנוקשים והצמיגים 
המגוחכים גבו את מחירם על הגב הצעיר שלי ולאחר שנסעתי בדרך זו מאות 
פעמים, על כל סוגי הגלגלים, החל מג'יפים כבדים ועד למכוניות עירוניות, 
מעולם לא הגעתי יותר תשוש ותפוס לרמה הסורית. נכון שבכבישים המפותלים 
A-קלאס מגייסת את יתרונות החבילה הספורטיבית ומפגינה התנהגות 
קארטינגית ללא שום זווית גלגול או תת-היגוי, אבל ההתנהגות הלא סלחנית 
הזאת לא מתאימה לכבישים המחוספסים של ישראל, וגם לא ממש למנוע - 
שמתנצל כל פעם שאינו יותר חזק. קיימות מכוניות שמצליחות להיות גם 
קשיחות וגם נוחות. A200 ברמת גימור AMG אינה אחת מהן.