מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
חשמלית: רימאק נוורה
ההיפר-מכונית החזקה, המהירה – והמטומטמת – בעולם
ספורט סדאן בצבע: ב-מ-וו - אלפא - מרצדס
קלאסיקה מודרנית
משפחתיות: סקודה אוקטביה - מאזדה 3
הג'יפונים השתלטו על המגרש?
ספורטיביות: אלפא ג'וליה GTA
האלפא מהסיקסטיז היא היום מלכת הטרנד
כבישטח: אסטון-מרטין DBX
מנוע גרמני וכסף יהודי חוברים להצלת סמל בריטי
ספורטיביות: אסטון-מרטין DB5
המכונית הכי מפורסמת בעולם
ספורטיביות: פורד פוקוס ST - פורד מוסטנג בוליט
שתי גישות שונות לגמרי למכונית ספורטיבית
טרנד: המראה החלוד
אם האוטו שלך מחליד, סימן שיש לו עתיד
שטח: לנד-רובר דיפנדר - תרצדס G - ג'יפ רנגלר רוביקון
דיפנדר החדש פוגש בכביש ובשטח את שני יריביו
קומפקטיות: פורד פוקוס נגד פורד פוקוס
מי המוצלחת בין גירסאות הפוקוס
ג'יפונים: ניסן ג'וק - סיאט ארונה
הג'יפון הראשון מול מנצח מבחן הג'יפונים הראשון
ג'יפונים: פיג'ו 2008 - סיטרואן C3 איירקרוס - סקודה קאמיק - VW טי-קרוס
צרפת נגד גרמניה בעימות כפול
ספורטיביות: הצ'בק חמות
החמישיה הפותחת + עשיריית הספסל
ספורטיביות: פורשה 911 GT3 RS
הזירה המושלמת עבור המשוגעת שבמכוניות
ספורטיביות: אודי קוואטרו
40 שנה לקוואטרו, המכוניות והאייקון
מיקרוואן: סיטרואן C5 איירקרוס - פיג'ו 3008 - סקודה קארוק (וגם ב-מ-וו X3 וקיה ספורטאז')
מי הכי מומלץ למשפחה עם ילדים
ספורטיביות: שברולט קורבט C8
ממכונית ספורט למכונית-על?
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
עדיין המכונית הגדולה בהסטוריה?
מנהלים: פיג'ו 508 - אופל אינסיניה - סקודה סופרב
חולמות להיות פרימיום
ב-מ-וו: Top 50
50 הבימרים הגדולים בהסטוריה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
שטח: למבורגיני LM002
נשבר מג'יפונים? קבלו את הדבר האמיתי
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
משפחתיות: סקודה אוקטביה - מאזדה 3
למפרט המלא במדריך
פברואר 2021
אם לסבתא היו גלגלים


צו האופנה הוא ג'יפונים. למשפחתיות הקלאסיות יש שתי
אפשרויות: להניף דגל לבן או להראות לצעירות מי הבוס


- כתב וצילם: דור אהרנוביץ - 

לו היו לה גלגלים, למשפחתית הקלאסית שעד לא מזמן היתה ברירת המחדל 
בשוק הרכב הישראלי, היה עליה לקום ולהילחם על זכות הקיום שלה מול עדרי 
הג'יפונים שכבר כבשו את רוב העיר. הסבתא היתה חייבת לשלוף את כל 
הקלפים ולעשות שמיניות באוויר בניסיון לשכנע את הנהגים, שדווקא בה הם 
צריכים לבחור, ולא בחבורת הצעירות עם העקבים המוגזמים.



סקודה אוקטביה ומאזדה 3 הן משפחתומטיות קלאסיות, אבל לא לגמרי; לא 
רואים עליה, אבל לסקודה יש למעשה תצורת הצ'בק ולא סדאן וגם המאזדה 
מבוקשת יותר דווקא בתצורת הצ'בק, שלדור הקודם שלה ערכנו מבחן כפול. 
שתי המשפחתיות האלו נהנו כאן מפופולריות הרבה לפני שהשחקנים הגבוהים 
עלו למגרש, אבל כדי לא להיבלע היום בצונאמי האופנתי, הדור החדש של 
שתיהן צריך להיות לא פחות ממרהיב, מופת על גבי אספלט, שעיקר עיסוקו 
פינוק הנהג והנוסעים - וגם לא לשכוח את התנועות הירוקות וצווי אופנה 
עדכניים. האם יש להן את הניצוץ החיוני הזה?



היפנית והאירופאית נאבקות על אותה משבצת לקוחות ומחיר אך כל אחת פונה 
לקהל די שונה; אוקטביה מבינה שמהות קודמת לצורה, לכן גודל תאי הנוסעים 
והמטען מקבל חשיבות עליונה, הרבה מעל סעיף העיצוב והנחשקות. במאזדה 
המצב בדיוק הפוך, העיצוב החיצוני והפנימי קיבלו עדיפות ברורה על איכות 
החיים של הנוסעים וגודל המזוודות שלהם. 

בפעם הראשונה שהצבנו סקודה אוקטביה מול מאזדה 3, במסגרת מבחן 
קבוצתי גדול לחמש משפחתיות אי שם בתחילת העשור הקודם, התחרות של 
הסקודה היתה קלה מדי; מכונית אירופאית חדשנית ומרווחת עם קומבו 
מנוע/גיר פצצה מול אוטו יפני צפוף עם מנוע פרימיטיבי וגיר 4 הילוכים שהדבר 
היחיד העומד לזכותו הוא שילדה שידעה להתנהג יותר יפה מהצ'כית סביב 
העיקול. השנים חלפו, הפורמט הוחלף, אבל לא התוכן, כשכל אחת לקחה את 
שק היתרונות שלה וניסתה למקסם אותם בצורה שרק היא יודעת. הסקודה 
מנגנת בעיקר על המרחב ויחידות ההנעה; סטיישן חדש עדיין לא הגיע אלינו 
אבל ארבעה מנועים כן; 1.0 ליטר 110 כ"ס, 1.5 ליטר 150 כ"ס, 2.0 ליטר 
245 כ"ס ודיזל 150 כ"ס (לצי המוניות וניידות התנועה), כולם משודכים לגיר 
רובוטי כפול מצמד 7 הילוכים. 

   

הגירסה שנבחרה להתמודד עם המאזדה היא הבסיסית ביותר, 1.0 ליטר שלוש 
בוכנות שמשתמש כסטנדרט בסוללות עזר 48 וולט כמו באופניים החשמליים 
של שליחי וולט (מה שנקרא בטרנד הנוכחי היברידי-קל) ויחד הם מלמדים 
אותנו סוג חדש של הדממה. אם מערכת עצור-וסע שגרתית יודעת לדומם את 
המנוע רק במצב של עמידה במקום, המערכת ההיברידית-לייט באוקטביה 
יודעת לכבות את הבעירה הפנימית בכל מצב של תאוטה, כלומר בהרפיית 
המצערת, גם במהירות גבוהה, כך שאתם יכולים להתגלגל בכביש 6 במהירות 
תלת-ספרתית מבלי להפליץ גרם פחמן מהאגזוז. בניגוד למערכת עצור-וסע 
הרגילה, שאותה אפשר לנטרל בכל זמן, את מערכת הדממת התאוטה מנטרלת 
רק נהיגה במצב "ספורט". עד כמה שזה נשמע מבאס, זה בעצם לא נורא בכלל 
מכיוון שפעולתה רהוטה באופן גרמני; שלא כמו במערכות שגרתיות, ההתנעה 
החוזרת נעשית כהרף עין וללא רעידות מיותרות והיא אפילו יודעת לזהות מתי 
אתם רוצים מזגן חזק ולא מדוממת מנוע באופן עיוור. זה קצת תמוה, מכיוון 
שאם קונצרן VW, אבי האוקטביה, היה באמת דואג שיהיה לנו קריר ונעים בקיץ 
הם לא היו קוברים את פתחי המיזוג במרתף, מתחת למסך המולטימדיה. כן, 
סקודה, אלופי הנדסת האנוש למעמד הביניים, החליטו שמיזוג אוויר פחות 
חשוב ממסך המגע וכדי לקבל משב אוויר צונן לפרצוף המיוזע בחום הים תיכוני, 
צריך לאסור על יד ימין לאחוז בהגה, פן תחסום את משב האוויר, ולהתרגל 
לשבת בהטייה קלה ימינה. זו אולי תנוחת נהיגה טבעית לנהגי המוניות, אבל 
מה איתנו? 



בנוסף לארבעת המנועים, לאוקטביה גם ארבע רמות אבזור, אבל הבחירה 
ביניהן בעייתית (RS הספורטיבית לא רלוונטית כאן): Ambition הבסיסית, 
מכונית המבחן, לא מצויידת בלוח מחוונים דיגיטלי. Dynamic (שנבחנה 
בנפרד) מקבלת את הצעצוע המבורך הזה, אבל בהיותה "ספורטיבית" היא 
מקשיחה מיתלים ומונמכת ב-1.5 ס"מ (באף גירסה אין בולמים אדפטיביים), 
מה שעושה אותה לטיפ-טיפה פחות נוחה וקצת יותר מצועצעת ולכן פחות 
אטרקטיבית; Style מגדילה חישוקים ומנמיכה צמיגים לחתך 45 מופרז (הפוגע 
בנוחות הנסיעה), עם אותו לוח מחוונים דיגיטלי ותוספת של פנסי Full LED 
ראשיים והיחידה שמגדילה את מסך המולטימדיה מ-"8.25 ל-"10.0. רק אתם 
יודעים כמה זה חשוב או לא, זה עבורכם.

בנוסף לבעייתיות הקריטית של מיקום פתחי המיזוג – ברמת דיל-ברייקר - גם 
העובדה שאוקטביה זנחה את המיתלה האחורי הנפרד ברוב גירסאותיה (למעט 
RS) לא תורמת לה נקודות ונוחות הנסיעה לא בעייתית אך גם לא טובה, אפילו 
בגירסה הבסיסית שאינה מצויידת במיתלים מוקשחים או צמיגים נמוכים. 
הנדסת האנוש המבריקה של הדורות הקודמים התפספסה גם היא בדרך לדור 
החדש ותוכלו לגלות שהשליטה על בקרת האקלים מסורבלת, ומחשב הדרך 
עוד יותר. גם ידית ההילוכים עברה הסבה לאלקטרונית קטנטנה והשימוש בה 
עדין ולא טבעי, כששילוב הגיר למצב חניה נותן תחושה לא יותר סקסית 
מהדלקת מיקרוגל.

  

כמו בהיפוך מראה, המעלות של הסקודה הן נקודות התורפה של המאזדה, 
ולהיפך. העיצוב, איכות החומרים, הנדסת האנוש ותשומת הלב לפרטים 
הקטנים הם ברמה אחרת במאזדה, שמשדרת תחושה פרימיומית בהרבה מזו 
של הסקודה. ואולם היא צפופה, הכניסה והיציאה ממנה מסורבלות לאנשים 
שאינם במימדים אסייתיים, אפילו בגירסת הסדאן תא המטען קטן עם פתח 
מצומצם ושדה הראיה מוגבל בהרבה. רמת גימור לא תוכלו לבחור מכיוון שיש 
רק אחת, וגם מנוע לא, אבל כן ניתנת לכם הבחירה - סדאן או קופה, כלומר עם 
בגאז' בינוני או קטן. בסיס הגלגלים זהה אז את עניין הצפיפות - סליחה, 
חמימות - זה לא משנה. 

  

ישנם מי שישייכו זאת לאווירה הספורטיבית יותר שלה, שהיא אכן כזו, ואנחנו 
אוהבים מכוניות ספורטיביות אך במקרה זה יש מקום לחשש מכיוון שהמאזדה 
הזו משודכת למנוע ייחודי לארצנו עם טכנולוגיה בגימלאות וגיר אוטומטי 
קונבנציונלי, על גבול הפרימיטיביות. מאזדה 3 מקבלת באירופה מנוע חדש 
חסכוני וגם מנוע חדשני, אבל בארץ היא נאלצת להסתפק במנוע של הדור 
הקודם, שהספקו אכן גבוה יותר. ומהיכן נתוני הביצועים שמפרסם היבואן? 
מאחר שהמנוע הזה אינו משווק באירופה, לא סביר שהוא עבר ניסוי לפי התקן 
האירופאי (באחד הדגמים הקודמים של מאזדה עלינו על טעות גסה בנתוני 
הביצועים; היצרן הודה ליבואן על שהעמיד אותו על טעותו...). ביקשנו לראות 
את מסמך נתוני הבצועים של היצרן – והבקשה עדיין תלויה ועומדת בין שמיים 
לארץ, בין תל-אביב להירושימה. טוב, זה בטח הקורונה. היבואן מפרסם נתון 
תאוצה אפס-למאה ב-8.5 שניות, 2 שניות תמימות מהיר מהסקודה... 

מדוע אנחנו מתעקשים לצרף את הכינוי "פרימיטיבי" למנועים אטמוספריים 
ולתיבות הילוכים שאינן רובוטיות כפולות מצמד (או ZF-יות מבית ב-מ-וו)? 
הנה דוגמה מושלמת: למאזדה פי שניים נפח מנוע וחמישים אחוז(!) יותר 
כוחות-סוס מאשר לאוקטביה, אך בעולם האמיתי היא אינה יותר מהירה או 
זריזה. אז מה כן יודע הנפח הכפול הזה לעשות? לשרוף דלק - והרבה ממנו.

  

אנו לא נוהגים לפרסם נתוני צריכת דלק במבחנים השוואתיים אלא רק הפרשים 
באחוזים, מכיוון שכל נסיעה, כל יום וכל נהג הם שונים, אבל הפעם המספרים 
כל-כך מרשימים מצד אחד - ומבאסים מצד שני – עד שהחלטנו להגיש לכם 
אותם כמו שהם: 
בנסיעה עירונית תתקדם הסקודה 14.5 קילומטר לכל ליטר בנזין, לעומת 
המאזדה שתגמא רק 9 קילומטר לליטר. לא צריך להיות גאון מתמטי או רואה 
חשבון כדי להבין שזה הבדל מטורף עבור צמד מכוניות באותה קבוצה ובאותו 
משקל. הבדל טכנולוגי טהור. מחוץ לעיר ההפרש היה קטן יותר, אבל לא 
בהרבה: 35 אחוז.



אם הבוס משלם לכם את הדלק, ולא מפריע לכם לבקר במשאבות בתכיפות 
גבוהה בהרבה, אפשר להמשיך הלאה לחלק הרטוב של המבחן - נהיגה! כאן 
המכוניות הנמוכות והקלות (יחסית) הולכות להמריא ולתת לנו פאן שבג'יפונים 
מסורבלים אפשר רק לחלום עליו. 

אז זהו, שלא ממש. מאזדה 3 תמיד היתה המשפחתית עם השילדה הטובה 
יותר, הספרטנית, זו שידעה להוציא מאיתנו חיוכים למרות מנועים חלשים 
וגירים ארכאיים. 3 החדשה אכן יותר חדה ותזזיתית מאוקטביה, ובמצב 
"ספורט" היא אפילו תעניק לכם ניחוחות דינמיים, אבל עם מיתלה אחורי חסכוני 
(ליצרן, לא לכם) וצמיגים יומרניים מדי, קשה לתקשר עם המאזדה בצורה 
ששווה את המאמץ – והיא גם פחות נוחה מהסקודה, רק קצת יותר שקטה. אין 
מענה בשלוחה המבוקשת. לראשונה נוטשת המאזדה את המיתלה האחורי 
הרב-חיבורי שעזר לה להצליח להפוך למה שהיתה, ומשנמכת, כמו האוקטביה, 
למיתלה אחוד זול ומתפשר. בוז.

אוקטביה בגירסתה החלשה ביותר מופנמת על גבול המנמנמת ולמרות 
שהמאזדה לא מצליחה לברוח לה, האווירה השוררת במושב הנהג המרווח 
רגועה וחלקה בהרבה, עם פחות חדות מפוברקת ורעשי מנוע של פעם. שתיהן 
יסיימו את המסע בלי להעניש את הנהג או הנוסעים, אבל אף אחת מהן לא 
תעשה את זה טוב יותר מג'יפון עממי נוסח פיג'ו 3008. מצטער צמד, לא 
הצלחתן לשכנע אותנו שאתן עדיין רלוונטיות, אז או שתתמקצעו או שתפנו את 
הכביש.