מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
למפרט המלא במדריך
נובמבר 2014
מעבר לקו האדום
לאחר שהכבישטח הרכים כבשו את רוב הז'אנרים המוכרים לאדם, אודי Q3 על קוקאין חומד את תהילת המכוניות הספורטיביות. האם הוא מגזים?


- דור אהרנוביץ -
מעולם לא אהבתי את משפחת הכבישטחים; רובם חסרי יכולת שטח כמעט 
לחלוטין, מה שהופך אותם למיקרוואנים בחליפת הישרדות. ואולם, כנראה 
שהעולם חולק עלי - קטגוריית הג'יפונים הביאה איתה את תנוחת הישיבה 
הגבוהה, שכולם כל כך אוהבים מסיבה שאינה ברורה. התוצאה: הכבישטח 
נוגסים ביסים גסים מכל הקצוות; מכוניות סאלון ופאר הוחלפו בג'יפונים 
מפוארים וחזקים, רוב הג'יפים האמיתיים נכנעו ללחץ הקהל וויתרו על יכולת 
השטח שלהם לטובת נוחות נסיעה ומחיר מוזל, מכוניות משפחתיות וקטנות 
החלו לצמוח בגובה והפכו לקרוסאובר. צו האופנה החדש הביא איתו בעיקר 
פשרות, בין אם מדובר בנוחות נסיעה (גבוה יותר = קשה יותר = נוח פחות), 
מחיר מופרז (על פנטאוז משלמים אקסטרה) או סתם בזבוז דלק.
 
לתחום אחד גרורות הכבישטח טרם הגיעו. עם כל הכבוד למנועים המנופחים 
שתמצאו בכמה ג'יפונים סופר-יקרים, חוקי הפיזיקה פשוט לא מאפשרים 
למפלצות גבוהות ושמנות להתנהג כמו מכוניות ספורט רזות וחדות. שחקן 
NBA לא יכבוש את שער הנצחון במונדיאל. והנה, ממולדת אלופת המונדיאל 
מגיעה יצירה מקורית המאיימת לנפץ גם את המוסכמה הזאת.

אודי Q3 הוא עוד כבישטח רך, נחמד ופסטורלי, ואני לא רואה שום סיבה 
מיוחדת - למעט אולי בעיות גב ותסביכי שפיטות אופנה - לבחור בו במקום 
ב-A3 עליה הוא מבוסס, אבל תוסיפו את אותיות הפלפל של אודי – RS  -
ומתקבל ג'יפון קטן עם המון כוחות-סוס ושם קצת מעצבן, RSQ3 . שילדת 
ההנעה הכפולה של אר-אס-קיו-שלוש מונמכת, מתחזקת ומקבלת מנוע 
5 צילינדרים 2.5 ליטר מטורבט בעל לא פחות מ-310 כ"ס (מאז עריכת המבחן 
עברה המכונית מתיחת פנים וההספק עלה ל-340 כ"ס). משקלו הקל יחסית 
וגובהו הנמוך – יחסית כבר אמרתי? - נותנים לו יתרון לעומת אחיו המגודלים 
ומאפשרים לו להצביע על הפיל הלבן שבחדר הג'יפונים: הנהג. 


למרות שגם לאחותו הקטנה A3 יש גירסה שרירית, האירוע חשוב מדי ויש צורך 
לגייס לא פחות מאייקון אגדי להתמודדות הזאת. החלטנו לתת לאם של מכוניות 
הנהיגה צ'אנס להגן על הממלכה. התואר "מכונת הנהיגה המוחלטת" מיוחס 
למחלקת M, המחלקה הספורטיבית של ב-מ-וו, המקבילה לתואר RS של אודי 
- ובייחוד לדגם המשודרג של סדרה שלוש. ואולם אותה M3 יקרה פי שתיים 
מ-RSQ3 . למזלנו, ב-מ-וו דאגו לגירסה מוזלת שלה, M2 (למען האמת, 
קוראים לה M235 ולא M2). סדרה 2 של ב-מ-וו היא בעצם סדרה 1 בתצורת 
קופה, כפי שסדרה 4 היא סדרה 3 קופה, מה שאומר ש-M235 שלנו היא לא 
אחרת מאשר M135  קופה עם תוספת יחצנית של שישה כוחות-סוס (326 
צוהלים, 16 יותר מבאודי). 

למרות שהיא עולה חצי, M235 מקבלת את בלוק המנוע הטורי 6 צילינדרים של 
M3 (מינוס מאה כ"ס). למרבה הצער,הנוסחה הוותיקה של הבימריות - מנוע 
טורי ואטמוספרי - הומתה על-ידי תקנות זיהום אוויר והקופה הקטנה מצויידת 
בטורבו כפול. ההגה הוחלף גם הוא באחד חשמלי במקום ההידראולי המשובח 
שלהם אך לפחות ההנעה האחורית הייחודית נשארה על מכונה (בניגוד 
למתחרותיה אודי S3 ומרצדס A45AMG בעלות הנעה כפולה). לא מצאתי 
הגיון בתפיחת המחיר שקיבלה M235  יד ביד עם הנמכת הגג של M135 אך 
היא עדיין זולה ב-30 אלף שקל מהאודי הגבוה. 

Q3 הוא הראשון במשפחות Q של אודי לקבל גירסתRS  ויחד עם המנוע החזק 
מגיעים גם מיתלים ספורטיביים מונמכים, מושבי ספורט, בקרת שיגור וכל מיני 
שיפוצים קוסמטיים, חלקם גובלים בוולגאריות האופיינית לכבישטח יקרים 
(למה, למען השם, הייתם חייבים את הלוגו QUATTRO הצעקני מתחת 
לגריל?). רכב המבחן נעל חישוקי 20 אינץ' אופציונליים ועם לוחית רישוי 
שבמרכזה 007 לא יכולתי שלא להרגיש כמו ג'יימס בונד, או לפחות נצר 
למשפחת פשע מכובדת. 


ללא חפירות מיותרות על מצבי חסכון בדלק וגודל מחזיקי הכוסות הגענו לזירה 
הממוקמת למרגלותיו של אחד מכבישי הנהיגה הטובים בארץ. בפינה 
השמאלית, במשקל 1470 קילו, M235 המכונה "בימר" ומולה, RSQ3 עם 
1655 ק"ג של שרירים. אף אחת מהשתיים לא היתה זוכה בתחרות יופי, 
למרות כל הג'נטים וצבעי המלחמה.

סיבוב ההיכרות הראשון מתמקד בסביבת הנהג – שהגישה אליו כמובן נוחה 
יותר באודי - ובדיוק כמו שמצפים משני היצרנים הפדנטיים, הנדסת האנוש לא 
פחות ממושלמת והאיכות יוצאת דופן. המושבים גם נוחים וגם תומכים, וגלגלי 
ההגה מעוטרי הסמלונים המתבקשים נעימים למגע. העיצוב, הן של סביבת 
הנהג והן של המושבים, מוצלח יותר בג'יפון. אודי מנצחת בנקודות.
 
סיבוב שני עובר למושב האחורי. למרות שהצלחנו להכניס ארבעה מבוגרים 
בגודל ממוצע לבימר, האודי מכניס לה מכה מתחת לחגורה ופותח דלת אחורית 
לספסל הרבה יותר מרווח, שיכול לאכלס שלושה ולא שניים (ומבלי לעשות 
תנועות של נינג'ה כדי להיכנס אליו), אבל הבימרית מצליחה להתאושש בזכות 
תא מטען קצת יותר גדול. הפרק הסטטי השני מקנה לאודי נצחון נוסף, שוב 
בנקודות. 


יאללה, מתניעים. מצב "ספורט פלוס" נבחר במרכז הפיקוד של הבימר; המנוע 
מתחדד, הגיר מלבה את האש, ההגה מוקשח, הסאונד המעולה שבוקע 
ממערכת הפליטה מתגבר ובקרת היציבות מאפשרת קצת חופש פעולה. סוג 
של הגשמת חלום עבור כל חובב הגה. המנוע הוא גולת הכותרת של M235 
ונעל ימין שולחת את כל צבא הקג"מים הישר לגלגלים האחוריים הנלחמים על 
כל מילימטר של אחיזה, תחת כריעת הזנב האופיינית והממכרת של הנעה 
אחורית. לאחר כמה קילומטרים שחלפו במהירות בזק, הצמיגים כבר חמים 
ודביקים, גיר 8 המהירויות עושה בדיוק מה שאני מבקש באמצעות מנופי ההגה. 
בתור פיצוי על כך שאינו ידני, במצב ספורט הוא מבטל את העלאת ההילוכים 
האוטומטית אך בגלל קצב הנסיקה המסחרר של מד הטורים הוא תופס אותי 
כמה פעמים לא מוכן למפגש עם מנתק ההצתה. 

יופי? יחסית, לא מוחלט. ההגה הוא נקודת התורפה של הטובות ביותר מהדור 
החדש של המכוניות, דור המודעות הסביבתית ומערכות הבטיחות המתקדמות 
אשר הביא להחלפת ההיגוי ההידראולי בחשמלי. למרות כל ההצהרות 
וההבטחות, אפילו החשמלי של חטיבת M פשוט לא מספק את הסחורה 
האמיתית ונרשמת אכזבה קלה, אולי לאור ציפיות מופרזות. מיתלים לא לגמרי 
מהוקצעים והגה שלא מעביר מספיק מצעקות הגלגלים הקדמיים גורמים לי 
להאט את הקצב ולרסן את מנוע הפרא שבפרונט. במהירות עירונית לא צריך 
להיות נהג מדהים כדי להוציא את השד מהארון ולעשות המון כיף, אבל 
במהירויות מסלול משנה הבימר את אופיו וגורם לי להרגיש קצת חסר בטחון.

 

RSQ3 אמנם קצת פחות חזק וטיפל'ה פחות מהיר (5.2 שניות למאה במקום 

4.8 - הפרש שנמחק לאחר מתיחת הפנים הנ"ל), אבל הוא ממש לא עגלה עם 
סוסה, נהפוך הוא. התחושה באודי מוקצנת בזכות ישיבה גבוהה ומערכת 
קוואטרו 4-על-4 המאפשרת לכל הגלגלים לדחוף קדימה. בזינוק עם בקרת 
השיגור (משהו כמו "לזרוק" קלאץ' בגיר ידני), המפלצת הקטנה מרימה את 
האף כמו מטוס בהמראה, עם סאונד מנוע פנטסטי, אבל עם עליית הסל"ד 
מתחלף הפסקול לאחד פחות נעים של מערכת ההנעה הכפולה. הגיר הרובוטי 
כפול המצמדים שבאודי לא נקרא DSG אלא אס-טרוניק, מעביר הילוכים 
בזריזות שלא תבייש קוסם, אבל הוא לא תמיד חלק כמשי ולעיתים, במצבים 
דורשניים - במיוחד בהאצה תוך כדי הפניית ההגה - הוא מתעצבן ומשחרר איזו 
מכה צורמת. אופן תפעול הגיר זהה לחלוטין לזה האוטומטי שבבימר, עם כל 
הקטע של פיקוד ידני מלא גם באמצעות מנופי ההגה (כשמתרגלים לזה, 
מפסיקים לגעת במוט ההילוכים...), רק שהתיבה ב-235 עובדת בצורה יותר 
רהוטה ואלגנטית. זהו אחד המקרים הבודדים שלא העדפתי את DSG המהולל 
על פני אוטומטי פלנטרי. ההגה אפילו פחות חושני מזה שבבימר, ככה זה 
כשהגלגלים הקדמיים נאלצים לטפל בשתי משימות מנוגדות.

למרות שזה קצת כמו לצאת לריצה עם ג'ינס, על אספלט מפותל מוכיח האודי 
שהוא הכין שיעורי בית; אין תת-היגוי, אין היגוי-יתר ויש לנהג שליטה בצורה 
מפתיעה ומרגיעה (במושב הנוסע ההרגשה קצת מפחידה, בגלל הישיבה 
הגבוהה יחסית). זו בדיוק הבעיה; אין שום ריגוש בנהיגה מהירה על מסילת 
רכבת, חסרות לי תנוחת הנהיגה הספורטיבית, חריקת הצמיגים, בריחת הזנב 
והשיח עם השילדה. למרות שהיא לא בדיוק M3, גם M235 מהירה, היא 
זורקת תחת ויש לה סאונד פצצה. ולמרות הכיול הספורטיבי, היא מציעה מינון 
קצת יותר נדיב של נוחות נסיעה. בסבב הדינמי, הבימר מנצח בנוק-אאוט. 


לא מדובר כאן בדו-קרב על ליבו של אותו נהג (בטח שמתם לב, שבכותרת הגג 
המילה היא "מול" ולא "נגד"), אלא בבחינת שתי אופציות שונות לחלוטין 
למכונית ספורטיבית באותה קבוצת מחיר. ב-מ-וו M135 היא מכונית הגיונית 
יותר משתי המתמודדות, שהבחירה באחת מהן – קופה צפופה או כבישטח 
גבוה – לא באה ממקום הנמצא מעל הצוואר. היה מסקרן לבדוק את הנוסחה 
המקורית של אודי מול זו הקלאסית של ב-מ-וו. גם לאחר מבחן מאוד ארוך 
וממצה, הסקרנות הפכה לתמיהה; עד עכשיו לא ברור לי, לאיזו שאלה נותנת 
RSQ3 תשובה.