מבחנים

הוקם על ידי רוני אהרנוביץ' 1951-2021 נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
טויוטה קורולה קרוס
הג'יפון האולטימטיבי?
BYD
הסערה המושלמת
ספורטיביות: משפחת קופרה
פורמנטו-מה?
חשמלית: רימאק נוורה
ההיפר-מכונית החזקה, המהירה – והמטומטמת – בעולם
ספורט סדאן בצבע: ב-מ-וו - אלפא - מרצדס
קלאסיקה מודרנית
משפחתיות: סקודה אוקטביה - מאזדה 3
הג'יפונים השתלטו על המגרש?
ספורטיביות: אלפא ג'וליה GTA
האלפא מהסיקסטיז היא היום מלכת הטרנד
כבישטח: אסטון-מרטין DBX
מנוע גרמני וכסף יהודי חוברים להצלת סמל בריטי
ספורטיביות: אסטון-מרטין DB5
המכונית הכי מפורסמת בעולם
ספורטיביות: פורד פוקוס ST - פורד מוסטנג בוליט
שתי גישות שונות לגמרי למכונית ספורטיבית
טרנד: המראה החלוד
אם האוטו שלך מחליד, סימן שיש לו עתיד
שטח: לנד-רובר דיפנדר - תרצדס G - ג'יפ רנגלר רוביקון
דיפנדר החדש פוגש בכביש ובשטח את שני יריביו
קומפקטיות: פורד פוקוס נגד פורד פוקוס
מי המוצלחת בין גירסאות הפוקוס
ג'יפונים: ניסן ג'וק - סיאט ארונה
הג'יפון הראשון מול מנצח מבחן הג'יפונים הראשון
ג'יפונים: פיג'ו 2008 - סיטרואן C3 איירקרוס - סקודה קאמיק - VW טי-קרוס
צרפת נגד גרמניה בעימות כפול
ספורטיביות: הצ'בק חמות
החמישיה הפותחת + עשיריית הספסל
ספורטיביות: פורשה 911 GT3 RS
הזירה המושלמת עבור המשוגעת שבמכוניות
ספורטיביות: אודי קוואטרו
40 שנה לקוואטרו, המכוניות והאייקון
מיקרוואן: סיטרואן C5 איירקרוס - פיג'ו 3008 - סקודה קארוק (וגם ב-מ-וו X3 וקיה ספורטאז')
מי הכי מומלץ למשפחה עם ילדים
ספורטיביות: שברולט קורבט C8
ממכונית ספורט למכונית-על?
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
עדיין המכונית הגדולה בהסטוריה?
מנהלים: פיג'ו 508 - אופל אינסיניה - סקודה סופרב
חולמות להיות פרימיום
ב-מ-וו: Top 50
50 הבימרים הגדולים בהסטוריה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
שטח: למבורגיני LM002
נשבר מג'יפונים? קבלו את הדבר האמיתי
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
ג'יפונים: פיג'ו 2008 - סיטרואן C3 איירקרוס - סקודה קאמיק - VW טי-קרוס
למפרט המלא במדריך
יוני 2020
מבחן הג'יפונים הגדול



- תצלומים: דור אהרנוביץ -

נסיעת המבחן היתה לאורך 5 מטר ונמשכה 15 שניות. והכל בהילוך אחורי

(ג'רמי קלארקסון בוחן פולקסווגן טי-קרוס, דצמבר 2019)

קלארקסון ואני היינו שני עיתונאי הרכב היחידים בעולם שזכו להיות מוחרמים על-ידי 
טויוטה. זה קרה ממש במקביל, בשנים הראשונות של המאה. העילה לאמברגו היתה 
ביקורת שפירסמנו על הקורולה. ואולם, בריטניה אינה ישראל ולמרות שאני ממש מבין 
מדוע עמיתי השנון והבוטה לא מצא לנכון ממש לנהוג בג'יפון של פולקסווגן, אני בספק 
רב אם הייתי יכול לפרסם היום מבחן דרכים כזה בישראל. יש מגפיים שנועדו להליכה 
ויש מכוניות שנועדו לנהיגה - והן לא ג'יפונים אופנתיים. ואף על פי כן, חלק מהרכבים 
המשתתפים במבחן הזה גרמו לנהגים שלהם לסגל הליכות של אופנוענים אמיתיים, 
לא פחות.



אבל האקשן יכול לחכות. ליד שולחן ארוחת הבוקר הסברתי לצוות נהגי המבחן 
שהפעם נדרשת מהם הרבה סבלנות; החלק הארי של המבחן יהיה סטטי ולא דינמי, 
הסייחים הרוקעים על מקומם ייאלצו לרסן את עצמם. כל רכב שטח, כל כבישטח 
ואפילו כל ג'יפון נאלץ להתפשר בקטע הדינמי; משקל עודף, מרכז כובד גבוה ומיתלים 
שנועדו לכפר עליהם אינם מתכון להתנהגות כביש מהנה. זה מה שמבדיל ביניהם לבין 
מכוניות שאינן מתחפשות לרכבי שטח, שעליהן בדרך-כלל הם מבוססים. ואולם, כאן כן 
משחק הגודל – הפעם לטובתם: ככל שג'יפון קטן יותר, המחיר הדינמי שהוא משלם 
אמור להיות נמוך יותר. מצד שני, גם התמורה שהוא נותן, זו שיוצרת את כוח המשיכה 
שלו, נמוכה יותר. לכמוג'יפים יש שלושה-ארבעה נכסים, שמתקשים לבוא לידי ביטוי 
בג'יפונצ'יקים הזעירים: גישה ויציאה קלות יותר לתא הנוסעים וממנו (שמוכפל אם 
מתווסף הצורך להושיב ולחגור ילדים קטנים מאחור), חלל ישיבה מרווח יותר, שדה 
ראיה משופר, יכולת טיפוס על מדרכות ונסיעה בדרכי עפר כבושות; הנעה כפולה כבר 
כמעט שלא קיימת בתת-הקטגוריה הזאת. למעשה, ללא אופציה של הנעה כפולה – 
אפילו לא בחו"ל – הם אינם ראויים להגדרה כבישטח ואינם אלא מיקרוואנים.



ישיבה גבוהה? עוד אשליה. המושבים נמוכים למדי וכנראה שלא תצליחו להביט מעבר 
להר מכוניות הליסינג האפורות בפקק. אסור לצפות בהם לישיבה גבוהה כמו 
בכבישטח גדולים יותר. מושב הנהג בפולקסווגן טי-קרוס נמוך בעשרה סנטימטר 
תמימים לעומת טוארג ובחמישה ס"מ לעומת טיגואן, וגבוה בחמישה ס"מ בלבד מזה 
שבפולו, הסופר-מיני עליה הוא מבוסס. הודות לתוספת גובה ממוצעת של חמישה 
ס"מ, הגישה למיקרוואנים האלה והיציאה מהם אמנם מעט יותר קלות, אבל את אותה 
נהיגה גבוהה ושולטת עליה פינטזתם לא תמצאו כאן; אם אינכם נמוכים לא תגביהו את 
המושב למקסימום, כדי שלא תיאלצו להתקפל כאולר או לשבור את הצוואר בכניסה 
וביציאה. גובה סף הדלת? פלוס 5 ס"מ בטי-קרוס לעומת פולו, מינוס 3 ס"מ לעומת 
טוארג. לפחות לא תצטרכו לטפס אליו... 

אז כל מה שעומד מאחורי שגשוג הג'יפונים הן תדמית חלולה ואופנה מטופשת? 
כמעט. ג'רמי הנ"ל גורס שהוא גבוה כשהוא עומד, אז נכון וראוי שיהיה גבוה גם 
כשהוא על הכביש(...). רוב לקוחות הג'יפונים הן נשים, ש"רוצות לשבת גבוה". כנראה 
שזה נותן להן משהו מעבר לציות העיוור לצווי האופנה והסטטוס; לאחת בטחון, לשניה 
אשליית בטיחות, לאחרת פיצוי על זה שבבית היא מוגבלת לתנוחה המסיונרית. 

כמות לא מייצרת איכות ומאז ממציא הנישה ניסן ג'וק ועד היום לא הופיע שום ג'יפומיני 
שהצליח לקדם את הקטגוריה, עיצובית או מהותית. תמוה שרק דגמים מעטים מנסים 
לדפוק עיצוב כובש או מקורי בשוק בו צורה קודמת למהות, ועצוב – אם כי לא ממש 
מפתיע - שאף לא אחד מחברי הגל החדש מנסה להעניק חוויית נהיגה ואפילו לא 
נוחות נסיעה ברמה גבוהה: לאף אחד מהמשתתפים במבחן הזה אין מיתלה אחורי 
נפרד, שבלעדיו כמעט בלתי אפשרי להשיג נוחות נסיעה ברמה גבוהה. 



הקפאון והשמרנות מאלצים את היצרנים לחפש דרכים עוקפות שעמום. סקודה קאמיק 
מוותר באופן תמוה על יצירתיות וייחוד שהיו נכסיהם הבולטים והשווים של אבותיו ייטי 
ורומסטר. בחוכמה סקודאית אופיינית עדיין אפשר למצוא מגרדת קרח משולבת בפתח 
מיכל הדלק ורשתות/התקני קיבוע בתא המטען (חבילת Trunk בגירסת סטייל), אבל 
מה בדיוק צריך להביע "איתות אחורי דינמי"? במקום שנוריות האיתות יהבהבו, 
כמקובל, האור רץ לאורך הפנס... זה יותר איטי, זה פחות בולט, זה פחות בטוח – 
והנהג לעולם לא זוכה לחזות במופע האורות באוטו שלו – אבל זה משהו לדבר עליו 
ולנסות להפגין יצירתיות. סקודה הוא היצרן האחרי אחרון בעולם שגימיק שטותי כזה 
מתאים לו. 

ארבעת המשתתפים בולטים לטובה בצבעיהם העזים, ולא במקרה; רכבים אופנתיים 
קמים או נופלים על הופעתם החיצונית – ואין היום קטגוריה אופנתית יותר. ולא הגיע 
למבחן הזה ג'יפון יפה יותר מ-2008 – למרות העובדה ששלושת פסי הלד האנכיים 
בפנסים הראשיים אמנם מככבים בפרסומות המקומיות אך נמצאים רק בגירסת GT 
שטרם הגיעה לישראל. איירקרוס הוא היחיד שאינו מתבייש במוצאו המיקרוואני ולא 
מתחזה עם קישוטי "שטח" – ואם היה מתייצב לעימות בצבעי לבן-אדום או אדום-לבן 
לא היה קשה לו להתברג קרוב לאחיו לבית פיג'ו. צבע שחור יצא מהאופנה יחד עם 
רחוב שינקין, ויש לא מעט מכוניות שהוא עושה להן עוול. הסיטרואן הוא דוגמה טובה. 
לעומת זאת, כחול עז עושה רק טוב לקאמיק, שלא ממש הולך לאיבוד לצד טי-קרוס, 
שבחר בלוק הכי ג'יפאי בחבורה. הכי אבל לא מספיק: לא מספיק יצירתי, לא מספיק 
ייחודי ולא מספיק מול 2008 (שאגב נראה טוב בהרבה מאחיו האמצעי 3008).

  

   

מוזר – מוזר אפילו שבעתיים בהתחשב במטרתם המוצהרת של "רכבי הפנאי" הללו - 
אבל אף אחד מהקוורטט אינו מצוייד בסאנרוף, למרות שכולם ברמת האבזור הגבוהה 
ביותר. למעט הסיטרואן כולם מצויידים בלוח מחוונים דיגיטלי-וירטואלי מתקדם (ללא 
ספק התוספת המשתלמת ביותר במחיר המוגבה של גירסאות אלו), השניים הזהים 
בפולקסווגן ובסקודה (להלן: "ואגים") מצויינים, המתחכם בפיג'ו, שמחקה תצוגה עילית 
תלת-מימדית, קצת פחות. הסיטרואן הוא גם היחיד שלא נרתם לעזרת הנהג עם 
בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון אקטיבי של סטייה מנתיב, אבל רק הוא מצוייד במנגנון 
נגד סינוור.

שניכנס פנימה? לא צריך לטפס, רק קצת להרכין את הראש. ליד ההגה לא חסר מקום 
אבל גם לא מחכה לכם חלל ישיבה מיניוואני. קורות קדמיות בזווית כמעט שטוחה 
בסיטרואן כן מזכירות מיניוואן, כמעט כמו תקרת לוח המחוונים הרחבה והכהה 
בפולקסווגן. ההגה הזעיר והישיבה הנמוכה בפיג'ו סותרים את כללי הז'אנר וגם שדה 
הראיה הקטן יחסית לא מעודד תחושת פיקוד ג'יפאית. יש פיצוי: סביבת נהג חדשנית 
ומעניינת, עם לוח מחוונים עתידני. i-cokpit המנצח מכה שוב, אם כי זה שב-3008 
מוצלח יותר. הפיג'ו הוא היחיד עם בלם יד חשמלי, אבל גם היחיד שדורש מהנהג 
להיכנס לחטט בנבכי מסך הפיקוד המרכזי כדי לשלוט על בקרת האקלים ולבטל את 
מנגנון עצור/סע. הנהג נהנה ממנופי פיקוד לגיר מההגה ומהאפשרות לקבל אוויר צונן 
מפתח המיזוג המרכזי הישר לפרצוף.

  

  

הייתי מעדיף שהפתח יהיה גבוה יותר, כמו בסיטרואן. חבל שהחור השחור הזה הוא 
נקודת האור היחידה מול נהג האיירקרוס, כי כל השאר הוא מסע אחורה בזמן. מוט 
הילוכים שנע לאורך מסילה משוננת של פעם, בלם יד של טנדר, לוח מחוונים אנלוגי, 
הרכב היחיד בחבורה ללא טעינה אלחוטית לסלולר (אבל עם תפעול המזגן רק 
מהמסך...), משענת יד תלושה. סביבת נהג מיושנת עם תחושה מפוקפקת.

הקוקפיט בסקודה הכי פחות מתחכם. שדה הראיה טוב, כמו תנוחת הישיבה. גלגל 
ההגה נעים למגע אך הנדסת האנוש פחות טובה מהמצופה, עם שליטה על עוצמת 
האוויר רק ממסך המגע. צבע הקרם של הדלתות והמושבים לא חי בהרמוניה עם לוח 
המחוונים דמוי האלומיניום. שקעי USB מלפנים ומאחור הם מדגם C הנדיר והיקר,
שיהיו סטנדרט מקומי רק כשקאמיק יעבור כבר לבעליו הבא... בורר מצבי נהיגה די
מיותר באוטו כזה, בניגוד לפליפרים לפיקוד על הגיר מההגה (כמו בפיג'ו). פתחי
המיזוג נמוכים. נמוכים מדי? רגע...

טי-קרוס אינו בייבי טיגואן למרות העיצוב הכי ג'יפאי אלא יותר פולו מוגבה. סביבת 
הנהג האפורה והפלסטיקית פשוט קודרת וחסרת שמץ שמחה. כאן אין פליפרים, אבל 
השליטה במזגן זמינה ונוחה ושקעי USB רגילים. כמו בכל המתחרים, למעט הפיג'ו,
מפתיע למצוא גם בפולקסווגן בלם-יד מכני מיושן. תפעול בקרת השיוט מההגה 
נוח וידידותי. לוח המחוונים הדיגיטלי זהה לזה שבקאמיק וכך גם המיקום הנמוך 
(מדי?) של פתחי המיזוג.



אם הזכרתי מיזוג, ברכבים המיועדים במוצהר למשפחות צעירות, מותר לצפות ליותר 
התחשבות בילדים. בכולם אין בעיית מרחב במושבים האחוריים, שבסיטרואן 
ובפולקסווגן אפילו נע על מסילה, אם כי חלונות צד קטנים מדי בפיג'ו מאתגרים את 
תחושת המרחב (אם כי לא ברמת קלאוסטרופוביה של טויוטה C-HR). חוסר 
ההתחשבות בילדים מתבטא בכך שהסקודה הוא היחיד המצוייד בפתחי מיזוג 
אחוריים! ומאחר שהפלטפורמה שלו ארוכה מזו של טי-קרוס, המושב האחורי בקאמיק 
– שכולל משענת יד מרכזית - הוא המרווח, האוורירי ומן הסתם גם הצונן ביותר בין 
הארבעה.

פתח המיזוג האחורי בסקודה מחזיר אותי לפתחי המיזוג הנמוכים והחשודים בו ובאחיו 
לקונצרן VW. במשפט אחד: יצרני הרכב הפנימו שרוב האנשים משתמשים 
בסמארטפון, אבל לא שכדור הארץ מתחמם. ביום המבחן הראשון עדיין לא היה חם 
וההנחה היתה שפתחי המיזוג המרכזיים יספקו את הסחורה, למרות ש-VAG השליכו 
אותם ממקומם הראוי בפנטהאוז לתחתית המרתף, רחוק מהעין. מי שנוהג עם שתי 
ידיים על ההגה מגלה חיש מהר שיש לו שתי אפשרויות: פרצוף מיוזע – או זרוע ימין 
קפואה. זוכרים את האופנוענים מהפיסקה הראשונה? מי שנוהג באמת באחד משני 
הוואגים חייב ללבוש מעיל רוב השנה. כן, עד כדי כך.

נסיון קודם עם דגמים אחרים בקטגוריה הזאת לימד, שאין בהם צורך אמיתי ברמת 
ביצועים גבוהה ואפשר בהחלט להסתפק במנועים הבסיסיים: 3 צילינדרים 1.0 ליטר 
115 כ"ס בוואגים ו-3 צילינדרים 1.2 ליטר 130 כ"ס בגאלים (הראשונים עם גיר רובוטי 
כפול מצמד 7 מהירויות, הצרפתיים עם אוטומטי פלנטרי, 6 מהירויות בסיטרואן ו-8 
בפיג'ו). לא שההיצע המקומי עתיר אפשרויות בתחום: קאמיק משווק גם עם מנוע 4 
צילינדרים 150 כ"ס והפיג'ו הוא היחיד עם דיזל 130 כ"ס; בחו"ל משודכים לגיר 
אוטומטי גם 2008 חשמלי ובנזין 155 כ"ס, C3 איירקרוס דיזל 120 כ"ס, קאמיק דיזל 
115 כ"ס וטי-קרוס בנזין 150 כ"ס. כל מנועי הטורבו הקטנים שנבחנו כאן עושים את 
העבודה, מספקים ביצועים זריזים ברמה גבוהה יותר ממה שבעליהם ינצלו ואינם 
מבזבזים דלק. הקומבו הגרמני של TSI+DSG מעט זריז ונמרץ יותר, בעיקר בהאצות 
ביניים, נעים יותר לאוזן ולוגם קצת פחות בנזין, לא משהו במידה שיכולה להשפיע על 
תוצאות העימות הזה.



שוויון מסויים נרשם גם בתחום נוחות הנסיעה. ללא צמיגים מופרזים מצד אחד או 
בולמים אדפטיביים מצד שני, רק רכב אחד חרג מהממוצע, שהיה סביר בהחלט: באופן 
מפתיע, דווקא הסיטרואן כשל בפרק הדינמי הזה – וגם בזה שאחריו, בו נדרשו 
הג'יפונים לא ליפול מהכביש בעיקולים. אחרי קקטוס ופיקאסו/ספייסטורר הנוחים, 
מאוד הופתענו לפגוש מיקרוואן של סיטרואן שמטלטל את יושביו מצד לצד ומלווה את 
זה ברעש רקע של מיתלים מתרסקים ומרכב גונח. לא רק שאיירקרוס הקטן אינו 
מצוייד במשככי זעזועים עם כריות הידראוליות בהם מצוייד איירקרוס הגדול, הוא ממש 
נכשל בסעיף נוחות הנסיעה. ניסוי נוחות הנסיעה העירונית הכשיל את הסיטרואן אך 
מנגד נתן הזדמנות לפולקסווגן ולפיג'ו להתבלט לטובה עם איכות טובה ומוצקה. לא, 
לא פרימיום, אבל כן יחסית למשפחתיות עממיות.

המנצח במבחן הזה הוא היחיד שלא מפסיד בו. רק בג'יפון אחד אין דיל-ברייקר 
שפשוט מונע אפשרות להמליץ עליו. הראשון שנופל הוא הסיטרואן, ולא בגלל שאינו 
מנסה להתחפש לכבישטח; הוא לא נעים, לא נוח ולא מאפשר לשכוח שהוא מיושן, אם 
לא בגיל אז בתחושה. בפולקסווגן הישיר והמוצק הייתי שמח לקבל פליפרים, עיצוב 
פנימי מושך יותר ומיזוג אחורי, אבל כל אלה בטלים בשישים מול הכשל המוחלט 
והמציק של פתחי המיזוג המרכזיים. וזה גם בדיוק אותו דיל-ברייקר בסקודה. 
נחמה פורתא? באודי A3 החדשה השכילו הגרמנים למקם את פתחי המיזוג מעל 
מסך המולטימדיה ולא מתחתיו - ולא נותר אלא לקוות שזה יהיה מעכשיו התקן 
המחייב בכל הוואגים (וגם אצל ב-מ-וו, כמו בסיפור הזה). הפיג'ו מנצח במבחן הזה לא 
רק בגלל שהוא הכי יפה והכי מרחיב דעת בין משתתפי המבחן הזה אלא בעיקר כי 
אינו נוחל שום כשלון חרוץ, שמגיע לרמה של מסכל עסקה. התלונות היחידות הן
תנוחת נהיגה לא ג'יפאית וחלונות אחוריים קטנים מדי. לא נצחון מוחץ, כמו של 
אחיו פורץ הדרך 3008, אבל מול מחדלי המתחרים זה עדיין נצחון ברור.