טור העורך

נטקאר בפייסבוק
טור העורך
היי הג'יפ
הגל הראשון באופנת הג'יפים לא התחיל עם ג'יפונים
נכון לתמיד
נו, אז מה קונים?
מי הכי נמכרת, למי יהיה שוק, מי תהיה אמינה ומי בטוחה
רצח באוריינט
המלחמה בתאונות: עם הנהגים, לא נגדם
מכונית המאה
התחרות הרשמית - והבחירה שלי
מירוץ ירוק - חסכון בדלק
25 ק"מ לליטר? אכן
בראנז'ה
מותו של 'אוטו מגזין'
עיתון כותב לקוראיו - פרסומון למפרסמיו
עיתונות או יחצנות
המדריך הבלתי מצונזר לקריאת 'מבחן דרכים' בעברית
ההשקה
בווידאו זה נשמע יותר טוב
לידיעת באי אוטומוטור
'עיתונות הרכב' משת"פית עם האמרגן הנוכל
השקות רכב בחו"ל
גם למכוניות עושים פרמיירה
תחקירים
סקר: עמדת היצרנים בנושא הגה חשמלי
ההסברים והתירוצים: קלות החניה גוברת על חדוות הנהיגה
NCAP - ניסוי הריסוק נכשל במבחן
הארגון מסרב לגלות איזה יצרנים משלמים לו עבור הניסוי
יקחו לך את הרשיון
שמאלנים, נמאסתם (אבל לא על המשטרה)
מלחמתי בשודדי הנתיב המהיר וב'קורס לנהיגה מונעת' חוזרת לכנסת
אוננות והתנצלות בכנסת (אהרנוביץ VS חוטובלי)
נסיון לסכל חקיקת תעבורה דרקונית
אשמתם, בגדתם
מי מתנקש בחיינו, דוחף ידו לכיסנו, מתנכל לחופש שלנו
להעיף את מארבי המהירות מהשוליים
מלכודות הלייזר בשוליים לא חוקיות ומסכנות את חיינו
בג"ץ ועצומה
בעד העלאת המהירות, נגד מצלמות המהירות
מקומון
התנצלות
גם השנה אני לא מפרסם נתוני מכירות
טור אורח. עיר בלי כבישים
עיר לא צריכה כבישים
חישוקים וצמיגים, אלפא וחרטא, כתבתבים ויבואנים
מקבץ סצינות משוק הרכב המקומי
טור אורח. פ"ח וצבע
גם אני נפלתי בטרייד-אין
שודדי הנתיב המהיר
מכת מדינה מעצבנת ומסוכנת. והמשטרה? מתעלמת
אג'נדה
קורונה? מולטימדיה סלולרית מסוכנת יותר
סכנה ברורה ומיידית
תפחדו – ותבחרו: אריאל או ישראל
תובנות של ערב בחירות
עיר ללא חניה
תכנית תנועה וחניה חדשה לתל-אביב
תערוכות רכב ז"ל (ומי יורשת אותן)
הספד על התערוכות הגדולות, שעל במותיהן נפלתי חלל
בחדר הלידה של המכונית האוטונומית
עדות ראיה מכנס היסוד לתכנית רצח המכונית, 1986
וישמן ישורון
מדור לדור הולכות המכוניות ומתנפחות
מסמך. הקשר שלי עם מימרן
התרומה של מימרן לא היתה כסף, אבל שווה יותר ממה שקיבל נתניהו
הולך ופוחת הדור
10 מכוניות מקוריות, שהמחליפות שלהן ניתקו את השושלת
סליחות
הפאקים שמקלקלים לנו את המכונית המודרנית
בטיחות? הצחקתם אותם
דרושים: מכונית המנטרלת סלולארי וחגורות באוטובוס
מרץ 2020
קורונה? מולטימדיה סלולרית מסוכנת יותר 
אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו מסוכנים יותר מאלכוהול, סמס וקנביס



ב-2006, שנה לפני השקת הסמארטפון הראשון, פירסמתי כאן מאמר שקרא לנטרל 
טלפון סלולרי במכוניות. "תופעת הנהיגה-תחת-שיחה הפכה לאפידמיה, שהתגברות היצע 
אבזרי תקשורת/בידור במכונית רק מחמירה אותה. כל המחקרים קובעים, שנהיגה 
וסלקום הם שידוך הרבה יותר מסוכן מנהיגה והיינקן. מחקר בריטי מוכיח, שהבעיה היא 
בחלוקת הקשב ולא במכניזם של אחיזה בטלפון: זמן התגובה של נהג שמדבר בטלפון 
עם דיבורית(!), ארוך מזה של נהג שתוי."


מבחינה טכנולוגית, אין שום בעיה להפוך מכונית ל-No Phone Zone בדיוק כמו בידוד 
אולם קונצרטים. זה בערך כמו הרעיון לא לאפשר התנעת רכב, שנהגו מסריח מאלכוהול.
בזמנו העליתי את הרעיון בפני נשיא וולוו, שלהפתעתי מעולם לא שמע אותו קודם – 
ומיהר לסרב בנימוק שזה תפקיד של המחוקק ולא יצרן רכב, אפילו אם הוא כזה שנוהג 
לנופף בדגל הבטיחות. (שנים אחדות אחרי אותה שיחה, השיקה החברה השוודית 
חידוש מעניין באותו כיוון: הטלפון הנייד מתנתק אוטומטית ברגע שהמכונית נכנסת 
למצב של כמעט או טרם תאונה, כמו בלימת חירום או כניסה מבוהלת לפעולה של בקרת 
היציבות.)



טלפון נייד המשמש רק לשיחה או התכתבות סמס הוא מוצר ארכיאולוגי. הסמארטפון 
שהחליף אותו התקדם(?) לפני 6 שנים לשלב חדש והוא מפתה את את הנהג לחבר אותו 
לרכב, באמצעות אפל קארפליי או אנדרואיד אוטו, המטמיעים אותו במערכת המולטימדיה 
המובנית. ולנהגים היתה אורה ושמחה. וסכנה גדולה.

  

מחקר בריטי חדש קובע חד-משמעית: מערכות מידע ובידור אלו מאריכות את זמן 
התגובה של הנהג יותר מנהיגה תחת השפעת אלכוהול או קנביס.
 

המחקר שנערך על-ידי 3 גופים עצמאיים שעיסוקם בטיחות, בראשם IAM RoadSmart ,
העלה שמרחק עצירה, שמירה על נתיב ותגובה לסיכון בכביש הושפעו לרעה בגלל שימוש 
באפל קארפליי או אנדרואיד אוטו



לצורך המחקר גוייס פיג'ו 3008 המחובר לסימולטור, שדימה מספר מצבי נסיעה במיגוון 
מהירויות. הנהגים בניסוי ביצעו מספר פעולות מקובלות במערכת המולטימדיה הסלולרית 
ברכב (מוזיקה, ניווט, סמס ודיבור בטלפון), הן באמצעות מגע והן על-ידי פיקוד קולי, 
והתבקשו להגיב מהר ככל האפשר לאירועים בכביש. התוצאות הושוו לזמן התגובה 
שלהם ללא שימוש במולטימדיה. התוצאה: זמן התגובה התארך ב-50 אחוז ויותר. 
שתי תוצאות לוואי: 
א. מגע פיזי במסך מסוכן יותר מפיקוד קולי. 
ב. אנדרואיד אוטו (שלא זמין בדגמי ב-מ-וו), נותן תוצאות טובות יותר מאפל קארפליי. 
ג. רוכבי אופניים בשולי הכביש לא יכולים לסמוך על הנהגים.
את השוני בזמן התגובה ניתן לראות בטבלה המצורפת:


מה ואיך משפיע על זמן התגובה של נהג

תוצאות הניסוי מאלפות: נהג המתעסק במסך המולטימדיה המחובר למערכות הסלולריות 
מסיט את מבטו מהכביש לפרק זמן של עד 16 שניות. בפרק זמן זה, מכונית הנוסעת 
במהירות של 110 קמ"ש עוברת מרחק של 500 מטר. במהירות מתונה בכביש מהיר, 
מרחק העצירה גדל באורך של ארבע עד חמש מכוניות. 

השימוש במסך המגע עם מערכות אפל או אנדרואיד משפיע לרעה על זמן התגובה גם 
בהשוואה לקריאת או שליחת הודעת סמס בנייד והוא גרוע אפילו לעומת נהיגה תחת 
השפעת אלכוהול
ברמתו החוקית, שבבריטניה היא הרבה יותר מתירנית מזו הנהוגה 

בארץ (80 לעומת 50 מ"ג אלכוהול ביחס ל-100 מ"ל דם, כלומר 60 אחוז יותר).



הנהגים שהשתתפו בניסוי היו מודעים לכך שהקשר עם המערכות פוגע בנהיגה, אבל לא 
הצליחו להתגבר על בעיית זמן התגובה. גם האומדן שלהם לפרק הזמן של הסחת הדעת 
היה אופטימי; הסטת המבט מהכביש ל-12 שניות ארוכות והרות אסון היתה תופעה 
שכיחה. ולמרות שרובם הבינו את יתרון הפיקוד הקולי, הם העדיפו את המגע הפיזי כי יש 
איתו פחות בעיות בתקשורת עם המערכת, בעיקר עם אנדרואיד.



"הסחת דעת של נהגים גורמת לשליש מהתאונות באירופה," מזהירים עורכי המחקר. "כל 
מה שמפריע למוחו או לעיניו של נהג פוגע בבטיחות – ותוצאות המחקר הן חדשות רעות. 
הן מחייבות את הממשלות ותעשיית הרכב לנקוט ללא דיחוי באמצעים הנדרשים כדי 
לחקור את מיגבלות המערכות ולשפר אותן." 

כן, בטח. החתול ישמור על השמנת. בדיוק כפי שהם לא פעלו לבודד את המכוניות 
מהפגע הסלולרי המקורי. לא, היחידים שיכולים לשרוד ולבלום את התופעה המסוכנת של 
השימוש באפל קארפליי ובאנדרואיד אוטו הם נהגים, אשר פשוט יסרבו להיכנע לפיתוי 
שלהן ויבחרו בחיים.