טור העורך

הוקם על ידי רוני אהרנוביץ' 1951-2021 נטקאר בפייסבוק
טור העורך
היי הג'יפ
הגל הראשון באופנת הג'יפים לא התחיל עם ג'יפונים
נכון לתמיד
נו, אז מה קונים?
מי הכי נמכרת, למי יהיה שוק, מי תהיה אמינה ומי בטוחה
רצח באוריינט
המלחמה בתאונות: עם הנהגים, לא נגדם
מכונית המאה
התחרות הרשמית - והבחירה שלי
מירוץ ירוק - חסכון בדלק
25 ק"מ לליטר? אכן
בראנז'ה
מותו של 'אוטו מגזין'
עיתון כותב לקוראיו - פרסומון למפרסמיו
עיתונות או יחצנות
המדריך הבלתי מצונזר לקריאת 'מבחן דרכים' בעברית
ההשקה
בווידאו זה נשמע יותר טוב
לידיעת באי אוטומוטור
'עיתונות הרכב' משת"פית עם האמרגן הנוכל
השקות רכב בחו"ל
גם למכוניות עושים פרמיירה
תחקירים
סקר: עמדת היצרנים בנושא הגה חשמלי
ההסברים והתירוצים: קלות החניה גוברת על חדוות הנהיגה
NCAP - ניסוי הריסוק נכשל במבחן
הארגון מסרב לגלות איזה יצרנים משלמים לו עבור הניסוי
יקחו לך את הרשיון
שמאלנים, נמאסתם (אבל לא על המשטרה)
מלחמתי בשודדי הנתיב המהיר וב'קורס לנהיגה מונעת' חוזרת לכנסת
אוננות והתנצלות בכנסת (אהרנוביץ VS חוטובלי)
נסיון לסכל חקיקת תעבורה דרקונית
להעיף את מארבי המהירות מהשוליים
מלכודות הלייזר בשוליים לא חוקיות ומסכנות את חיינו
בג"ץ ועצומה
בעד העלאת המהירות, נגד מצלמות המהירות
מקומון
התנצלות
גם השנה אני לא מפרסם נתוני מכירות
טור אורח. עיר בלי כבישים
עיר לא צריכה כבישים
חישוקים וצמיגים, אלפא וחרטא, כתבתבים ויבואנים
מקבץ סצינות משוק הרכב המקומי
טור אורח. פ"ח וצבע
גם אני נפלתי בטרייד-אין
שודדי הנתיב המהיר
מכת מדינה מעצבנת ומסוכנת. והמשטרה? מתעלמת
אג'נדה
קורונה? מולטימדיה סלולרית מסוכנת יותר
סכנה ברורה ומיידית
תפחדו – ותבחרו: אריאל או ישראל
תובנות של ערב בחירות
עיר ללא חניה
תכנית תנועה וחניה חדשה לתל-אביב
תערוכות רכב ז"ל (ומי יורשת אותן)
הספד על התערוכות הגדולות, שעל במותיהן נפלתי חלל
בחדר הלידה של המכונית האוטונומית
עדות ראיה מכנס היסוד לתכנית רצח המכונית, 1986
וישמן ישורון
מדור לדור הולכות המכוניות ומתנפחות
מסמך. הקשר שלי עם מימרן
התרומה של מימרן לא היתה כסף, אבל שווה יותר ממה שקיבל נתניהו
הולך ופוחת הדור
10 מכוניות מקוריות, שהמחליפות שלהן ניתקו את השושלת
סליחות
הפאקים שמקלקלים לנו את המכונית המודרנית
בטיחות? הצחקתם אותם
דרושים: מכונית המנטרלת סלולארי וחגורות באוטובוס
ספטמבר 2017

'אם היו רושמים דוח על נסיעה בצד שמאל, הייתי מפרק אותם' (ח"כ כבל)
שמאלנים, נמאסתם (אבל לא על המשטרה)

מלחמתי בשודדי הנתיב המהיר וב'קורס לנהיגה מונעת' חוזרת לכנסת

ערב ראש-השנה הופתעו – שלא לומר נדהמו – נהגי ישראל לקרוא את הודעת דובר 
משטרת התנועה:

"במסגרת פעילות האכיפה נגד עבירות בריונות כביש ועבירות מסכנות חיים, אגף התנועה 
הגביר את האכיפה באופן משמעותי כנגד עבירת אי שמירה על הימין, במטרה לאפשר 
זרימה רציפה ומיטבית של התנועה בכבישים, ולאפשר לנהגים לבצע עקיפות בבטחה 
בנתיב השמאלי ובתוך כך למנוע מנהגים לבצע עבירות. 
"עם הגברת האכיפה של שוטרי משטרת ישראל, נרשמה עלייה של מאות אחוזים באכיפה 
בעשרת הימים האחרונים, ולמעלה מ-900 דוחות נרשמו בגין עבירה זו בהשוואה 
לחודשים קודמים, בהם נרשמו בסך-הכל כ-300 דוחות בממוצע לחודש לנהגים שביצעו 
עבירה של אי שמירה על הימין."

כל נהג שעיניו בראשו יודע שאין חיה כזאת, דוחות על נסיעה בנתיב המהיר שלא לצורך 
עקיפה. ניידות המשייטות להן באדישות מאחורי שודדי הנתיב המהיר הוא מחזה יום-יומי. 
אז מה קרה פתאום, המשטרה מצאה שכל? אל תצחיקו אותי. כמה ימים קודם פורסם 
ברשת טור של פרופ' יורם יובל, תחת הכותרת 'שמאלנים, נמאסתם'. בוקר טוב 
לפרופסור, שגילה לפתע את התופעה המוכרת לכולם, עליה כתבתי כאן עוד לפני 15 שנה 
את המאמר הזה. הרשת הגיבה – ודובר המשטרה מיהר לשחרר את הנפיחה הנ"ל. אני 
לא מאמין לאף מילה בהודעת המשטרה, לא לגילוי האור ולא למספרים. אני יודע מה 
קורה בכבישים – ואני ממתין כבר חצי שנה לתשובה על שאלה שהפניתי למשטרה בנדון. 
הכיצד?

ערב פסח התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת, שמופקדת משום מה על חקיקת תעבורה, 
לדון בשינוי הניקוד לעבירות תעבורה. הנושא הזה מעניין אותי היום כקליפת השום, אבל 
ניצלתי את ההזדמנות כדי להופיע בפני הוועדה, בנסיון נוסף לגרום למשטרת התנועה 
להתחיל להילחם במגיפה. הנסיון הקודם בפני אותה ועדה (בהרכב שונה) היה לפני 
שנתיים ודיווחתי עליו כאן בטור 'אוננות והתנצלות בכנסת (אהרנוביץ VS חוטובלי)'
ציטוט:

רוצים להילחם בבריונות כביש? תעיפו את הזחלנים מהנתיב השמאלי

סגנית שר התחבורה, ח"כ ציפי חוטובלי: אני רוצה להגיד, שוועדת הכלכלה באמת 
שותפה למאבק החשוב הזה למען היכולת שלנו להיאבק בבריונות הכביש. אני בכוונה 
מתחילה מבריונות הכביש. הדבר שאנחנו צריכים להיאבק בו זה באותם בריוני כביש.
רוני אהרנוביץ: סליחה, מדוע עבירת הבריונות מספר אחת לא נאכפת בכלל? עבירת 
הבריונות השכיחה והמסוכנת ביותר היא נסיעה בנתיב השמאלי שלא לצורך עקיפה
היא מסוכנת כי היא מעצבנת נהגים אחרים והיא גורמת לסטייה מנתיב של נהגים 
שרוצים לעקוף את אותו מזדחל בנתיב השמאלי. זאת העבירה שגורמת להכי הרבה 
תאונות קטלניות. 
בבריטניה העבירה הזאת נחשבת לעבירה של 'גזל כביש' ולשוטר מותר לעצור על 
המקום נהג שנוסע בנתיב המהיר שלא לצורך עקיפה ולקנוס אותו בלי משפט. משטרת 
ישראל לא רושמת בכלל דוחות בגין העבירה הזאת. תיסעו בכביש ירושלים ותראו כמה 
נוסעים בנתיב המהיר שלא לצורך עקיפה. זאת העבירה הכי שכיחה, אבל הרבה יותר קל 
להציב מצלמות מהירות אלקטרוניות.


בבריטניה גם נסיעה בנתיב האמצעי נחשבת לעבירת בריונות של 'גזל כביש'


נתחיל מההתחלה
בישיבת ועדת הכלכלה באפריל השתתף (כרגיל) רק ח"כ אחד, היו"ר איתן כבל, ומולו 
סוללה של פקידי משרד התחבורה וקציני משטרה. כבר בהזדמנות הראשונה זרקתי 
הצהרת כוונות.
רוני אהרנוביץ:
כבר השתתפתי בישיבות של ועדת הכלכלה בנושא. הגשתי בזמנו בג"ץ נגד קורס נהיגה 
מונעת, בעקבות זאת משרד התחבורה הכריז על רפורמה, במשך שנתיים ישבנו, שינינו 
קצת פרטים טפלים, למשל בזכותי אין ניקוד על עבירות מהירות קלות.

אני רוצה לנפץ מיתוס אחד נורא פשוט. בדיוק יום אחרי הישיבה הקודמת של הוועדה 
הזאת, שהוחלט בה על החמרת ענישה, נהרגו שלושה צעירים בגליל: רכב מסוג גולף 
עקף בקו לבן והיתה התנגשות חזיתית. האם הנהג שאל את עצמו כמה נקודות הוא יקבל 
על חציית הקו הלבן? האם הוא שאל את עצמו אם חציית קו לבן כשאין שדה ראיה, יש 
עליה עונש אחר, קוראים לו עונש מוות? אתם חושבים שהנקודות שתיתנו לרשיונות 
ירתיעו יותר מעונש מוות שהוא העונש שמוטל על בן-אדם שעושה טעויות בכביש או עושה 
עבירות בכוונה תחילה בלי להתחשב? אני לא חושב. אני חושב שעונש מוות הוא עונש 
הרבה יותר מרתיע, העובדה היא אותה תאונה שהיתה יום אחרי הישיבה שלכם.

יש מיתוס האומר, שיש קשר בין ענישה, אכיפה ובטיחות. יש שלושה נתונים שמנפצים את 
המיתוס הזה. דבר ראשון, אין מתאם בין כמות הדוחות השנתית לכמות התאונות 
השנתית
. אין שום קשר.
היו"ר איתן כבל:
המדיניות השתנתה והיום הדברים נראים אחרת.
רוני אהרנוביץ:
המדיניות לא השתנתה.
בועז גולדברג (סגן ראש אגף תנועה במשטרה):
השתנתה. למה אדוני אומר שהיא לא השתנתה?
רוני אהרנוביץ:
אני אשמח להתווכח אתך, רק תן לי להשלים. הנתון השני הוא, שאין קשר בין עבירות 
מסוכנות לעבירות שבהן מתעסקת המשטרה
. המשטרה עושה מה שנוח לה, מה שנותן 
סטטיסטיקה של דוחות. 

נסענו עכשיו מתל-אביב לירושלים, ספרנו 37 מכוניות שנסעו בנתיב השמאלי שלא לצורך 
עקיפה. נהג לא מקבל דוח על נסיעה בנתיב השמאלי. נסיעה בנתיב השמאלי גם מעצבנת 
את הנהג מאחור וגם גורמת לו לסטות. סטייה מנתיב היא העבירה הכי מסוכנת. לפי 
המשטרה היא העבירה שגורמת להכי הרבה תאונות, לא מהירות. מהירות, אפילו לפי 
המשטרה, גורמת רק ל-0.4 אחוז.



נדלג רגע לסוף
רוני אהרנוביץ:
העליתי קודם, במבוא, את הנושא – זה בעיקר למשטרה – אולי לא הובנתי: העבירה של 
נסיעה בנתיב השמאלי שלא לצורך עקיפה גורמת למערבולות מסוכנות סביב הרכב 
החוסם, לסטייה מנתיב, וסטייה מנתיב גורמת להכי הרבה תאונות לפי המשטרה. מצד 
שני, המשטרה בכלל לא רושמת דוחות בגין העבירה הזאת, למרות שכל אחד רואה אותה 
בכל הכבישים המהירים. זו מכת מדינה
היו"ר איתן כבל:
הקשבתי למה שאתה אומר. אני מבקש מהמשטרה, שאדוני יעביר לנו בהקדם את מספר
העבירות או התאונות שלדעתכם נגרמו כתוצאה מנסיעה בנתיב השמאלי.
רוני אהרנוביץ:
לא. בסטייה מנתיב.
היו"ר איתן כבל:
סטייה מנתיב יכולה להיות גם בנתיב ימני, בנתיב אמצעי.
רוני אהרנוביץ:
אין תאונה בגלל נסיעה בנתיב השמאלי. בגלל נסיעה בנתיב השמאלי יש נהג עצבני ונהג 
סוטה. העבירה היא סטייה מנתיב.
היו"ר איתן כבל:
רוני, הבנתי מה שאתה אומר.
רוני אהרנוביץ:
אני רוצה להבין מהמשטרה, מדוע היא לא רושמת על זה דוחות. למה אתם לא רושמים 
דוחות על נסיעה בנתיב השמאלי שלא לצורך עקיפה?
היו"ר איתן כבל:
אם היו רושמים דוח על נסיעה בצד השמאלי, הייתי מפרק אותם.
(פונה לנציג המשטרה): כמה אירועים נגרמו כתוצאה מנסיעה בנתיב השמאלי להערכת 
המשטרה? נקודת המוצא ממה שרוני אומר היא, שנסיעה בנתיב שמאלי שלא נאכפת, 
גורמת לסטיות כאלה או אחרות או לפעולות קשות שגורמות לתאונות. אני מבקש מכם 
לתת לי את הנתונים. 
ד"ר דן לינק (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים):
לא תקבל תשובה כי אין למשטרה נתון כזה, הם בכלל לא בודקים את הסיבה לסטייה.



בסיום הישיבה ניגשתי לקצין המשטרה גולדברג וביקשתי ממנו שישלח לי נתון אחד 
פשוט: כמה דוחות בגין תקנה 35 (אי שמירה על הימין) נתנה המשטרה בשלוש השנים 
האחרונות
. הוא הבטיח שיישלח. עברה חצי שנה. אתם קיבלתם תשובה? גם אני לא. 
ועכשיו מספר לנו הדובר, שהם נותנים 300 דוחות כאלה לחודש. בולשיט.

המשטרע לא לבד בסקנדל הזה. משרד התחבורע הוא משת"פ מלא. בחו"ל מקובל להציב 
בכבישים המהירים שילוט, שמזכיר לנהגים איטיים לזוז ימינה – לרוב עם גרפיקה הולמת. 
ואצלנו? השילוט היחיד מנדנד שוב ושוב בנושא המהירות המותרת, "להזכירכם" ו"אכיפה 
מוגברת". 








תופינים מהפרוטוקול
הטכניון מציג: 'מחקר' לפי בקשתך
קרן טרנר (מנכ"ל משרד התחבורה): 
דוח הטכניון שבדק את נושא שיטת הניקוד מצא, שאמצעי התיקון של שיטת הניקוד הביאו 
לירידה משמעותית ומובהקת בשכיחות העבירות בקרב נהגים שעברו את אמצעי התיקון. 
כלומר, מי שהיו לו נקודות וביצע אמצעי תיקון של הקורסים השונים ששיטת הניקוד 
מכילה, ירד אחר-כך ב-70 אחוז מבחינת ביצוע עבירות... בעניין הזה דוח הטכניון מאוד 
ברור ומובהק. אנחנו אומרים שאם עבירה מסוימת מנוקדת, לאמצעי הזה יש השפעה על 
הפחתת העבריינות בכבישים.... אמצעי התיקון מפחיתים התנהגות עבריינית בכביש. 
מצאנו ששיטת הניקוד גם יוצרת הרתעה מסוימת, וכך היא עוזרת לכיבוד חוקי התנועה.
היו"ר איתן כבל:
אין מחלוקת, שנושא הניקוד הוא בעל משמעות גדולה מאוד, חשובה, ואם יש משהו 
שנמצא בשיח של הנהגים, הניקוד זה הדבר שתמיד הכי מדאיג את הנהגים... אנשים 
מפחדים מהניקוד יותר מאשר הסמכות לקצין משטרה לקחת את הרישיון במקום.
רוני אהרנוביץ:
מי הזמין את הדוח?
שי סופר (המדען הראשי במשרד התחבורה):
זה דוח שהמשרד הזמין.
רוני אהרנוביץ:
מי מימן אותו?
שי סופר:
משרד התחבורה.
רוני אהרנוביץ:
יפה. זה נתון שחייבים לומר. כל הדוח הזה הוא "תוכן שיווקי". היה ספונסר לדוח הזה, 
הספונסר קיבל את התוצאה שהוא ביקש. זו לא פעם ראשונה שהטכניון עושה את זה. 
הדוח הזה לא שווה את הנייר עליו הוא כתוב.

סטטיסטית, אין מתאם בין נהגים קטלניים לנהגים בעלי עבירות. לא צריך את 
הסטטיסטיקה של הטכניון; כל מה שצריך זה לקחת את כל הנהגים שהיו מעורבים 
בתאונות במשך עשר השנים האחרונות ולבדוק מה מצב הנקודות שלהם, איזה קורסים 
הם עשו, איזה קורסים הם לא עשו. שיטת הניקוד קיימת עשרות שנים. לפי התיאוריה של 
משרד התחבורה כבר לא היו צריכות להיות תאונות, כי כולם כבר היו בקורסים, כולם כבר 
מורתעים, 70 אחוז מורתעים, אין תאונות. משום מה התאונות דווקא במגמת עלייה, 
בניגוד למה שקורה בעולם. שיטת הניקוד לא נועדה לשנות את מצב הבטיחות אלא באה 
לקבוע באיזה צבע יהיו שקי הגופות. לכן, כל העיסוק שלנו בנקודות זה למצפון, זה 
בוכהלטריה. אין לזה ערך בטיחותי.

דבר שני, אם כבר נקודות, אז צריך שהן יהיו אך ורק על עבירות שהן חובת משפט, לא על 
עבירות שהן ברירת קנס. כל עבירה שהיא ברירת קנס, אסור שיהיו בגינה נקודות, כי 
המחוקק כבר הביע דעתו שזאת עבירה קלה. על זה אתה יכול לתת כופר ולצאת. אולי גם 
צריך לשנות את הנושא של דיבור בטלפון, שזה יהיה חובת משפט. זו העבירה הכי 
מסוכנת שיש היום.

היו"ר איתן כבל:
יש כאן ויכוח האם החמרת ענישה מסייעת או אפקטיבית. לא בהכרח זה תמיד קשר ישיר, 
אבל אם עשית עבירה, אתה צריך לשלם עליה, אם בנקודות, אם בקנס, או גם וגם. אחת 
הנקודות שעולות בציבוריות הישראלית היא על חוסר אכיפה, על חוסר טיפול וחוסר 
ענישה. 
רוני אהרנוביץ:
המיתוסים חוגגים. 
היו"ר איתן כבל:
יכול להיות.
רוני אהרנוביץ:
צריך לנפץ אותם אחת ולתמיד.
היו"ר איתן כבל:
יכול להיות, אבל הפרות הקדושות יישחטו לא בתקופתי. יגיעו השוחטים ונראה לאן הם 
יגיעו. כשאתה מדבר אתי פה אפשר לחשוב שיש איזו מהפכה תודעתית. בסך-הכל 
שיפורים קלילים מאוד בתהליך. אם מישהו רוצה לבוא ולהעלות את השאלה הגדולה, יכול 
להיות שיבוא איזה חבר כנסת יום אחד, או יעשה מחקר לא ממומן על-ידי משרד 
התחבורה לטכניון(...)
, ויגיד: בעולם נעשו מחקרים, זה בזבוז זמן, חבל על הכסף, אין
בזה שום אפקטיביות, יכול להיות שנדון בזה.
רוני אהרנוביץ:
האם זה לא התפקיד של ועדת הכלכלה?
היו"ר איתן כבל:
תסלח לי, אני לא גורם מבצע.
רוני אהרנוביץ:
במקום במהות תדון בטפל, אין בעיה.
היו"ר איתן כבל:
תודה על המחמאה.


קורס נהיגה מונעת. זיבול במקום תרגול


רוני אהרנוביץ:
ראשית, חוקיות הקורס שנקרא "נהיגה מונעת", מוטלת בספק כי זו ענישה כפולה
שנית, אין שום קשר בינו לבטיחות. אני קיבלתי 12 נקודות כי אני מתעלם מחוקי 
המהירות, שהפקידים האלה במשרד התחבורה חוקקו, לא המחוקק חוקק. הם קבעו 
שמותר לי לנסוע 100 קמ"ש בכביש מהיר, אבל לדעתי הכביש טוב ל-160, אז אני נוסע 
ב-160 ומקבל 12 נקודות. הבחור שיושב לידי בקורס לא ראה שלט עצור, נכנס לצומת, 
גרם לתאונה וקיבל נקודות. אין שום קשר בין מה שאני עשיתי לבין מה שהוא עשה, אבל 
שנינו עוברים את אותו קורס. זו בדיחה. זה חסר כל ערך, ותשאלו את האנשים שהיו 
בקורסים האלה, תדברו אתם.
היו"ר איתן כבל:
אני הייתי בקורס כזה והוא היה מועיל מאוד.
רוני אהרנוביץ:
הם טוענים שזה טרטור ובזבוז זמן.
איזה קורס כן צריך? צריך קורס מעשי בנהיגה מתקדמת. היתה כבר חקיקה בנושא הזה, 
והחקיקה הזאת בוטלה כי היה גדול על משרד התחבורה להרים את זה.

 
קורס נהיגה מתקדמת בדרייב-ארט של און יעקובסון, ישראל


קורס נהיגה מתקדמת של ב-מ-וו, אירופה

היו"ר איתן כבל:
רוני, אני יכול להסכים אתך נקודתית על הקשרים כאלה ואחרים שאנחנו כל הזמן 
מחפשים בין הקשר לביצוע העבירה לאופן שבו אתה מטפל בזה. אבל אתה לקחת את 
הרעיון באקסטרים. לשיטתך, כמעט לא נדרשת חקיקה. אני לא מומחה, לא מתיימר, אני 
גם לא מתיימר להיות מקצוען. אתה מדבר בשפה מקצועית מאוד רהוטה, מאוד משכנעת, 
אלא שאני האדם הסביר, אני לא מתחרה בך או במישהו מאנשי המקצוע סביב השולחן 
הזה ומנסה להיות יותר טוב מהם ולהבין יותר טוב מהם. במקום שבו אני נמצא, השיח על 
נקודות הוא שיח יותר מכל דבר אחר. על זה מדברים בחבורות של המילואים, בחבורות 
של המשרד
. אם עכשיו תעבור בין אנשים ביציאה ותשאל אותם מה מפחיד אתכם, יגידו 
לך: נקודות. למה? אולי זה המחקר הבא של הטכניון, שצריך שייעשה לא במימון משרד 
התחבורה.

רוני אהרנוביץ:
שיטת הנקודות קיימת עשרות שנים.


8 במקום 4 נקודות על דיבור בטלפון ללא דיבורית



רוני אהרנוביץ:
יש פה מישהו שבאמת חושב ומאמין שיש הבדל בין דיבור בטלפון עם דיבורית לבלי 
דיבורית? כל ההבדל הוא טכני. מבחינת סיכון, כל המחקרים - לא מחקרים שהטכניון 
קיבל כסף ממשרד התחבורה כדי לכתוב אותם אלא מחקרים אובייקטיביים מכל העולם - 
קובעים דבר פשוט: דיבור בטלפון בזמן נהיגה, שלא לדבר על סימוס, כמוהו כנהיגה 
בשכרות - ולא משנה עם דיבורית או בלי דיבורית. הקטע של הדיבורית, הסבירו לי 
בוועדה הקודמת מדוע עשו את זה, כי "לאסור בכלל זו תהיה גזירה שהציבור לא יכול 
לעמוד בה".

אני לא יכול לעמוד במהירות מירבית של 100 קמ"ש בכביש מהיר, אבל אני צריך, כי אתם 
אוכפים את זה. אם מסוכן לדבר בטלפון, כל הקטע של דיבורית זה בדיחה, זה מס 
שפתיים. אם זה מסוכן, למה 8 נקודות? למה לא 10 נקודות?
היו"ר איתן כבל:
הנקודה היא שלא לדבר בכלל בטלפון, המשמעות היא שאסור לך לא רק לדבר בטלפון, 
אסור לך לדבר עם זה שלידך, אסור לך לקחת ילדים באוטו כי הם הגורם מספר אחת 
בעצבים לנהיגה בנסיעה, אסור לך להסתכל שמאלה, ימינה, אלא אם כן אתה בצומת. מה 
קורה אם אני רוצה לקחת לי מסטיק בנסיעה?
רוני אהרנוביץ:
המחקרים מסבירים את ההבדל בין שיחה בטלפון לשיחה עם מישהו לידך. כאשר מישהו 
לידך, אתה שולט בקצב השיחה ואיפה העיניים שלך, כשאתה בטלפון, אתה מחוייב למי 
שבצד השני.
היו"ר איתן כבל:
אתה עכשיו נהיית לי פסיכולוג ומפרש תנועות ידיים? עזוב. נו, בחייך.
רוני אהרנוביץ:
זה מה שקובעים המחקרים.
היו"ר איתן כבל:
אתה לוקח אותי למחוזות שאני לא קונה אותם. אני מבין את מה שאתה אומר. אתה יודע 
מה המשמעות? שצריך רכב אוטונומי ודחוף. זאת המסקנה.
רוני אהרנוביץ:
צריך לעשות מכונית כמו אולם קונצרטים – בלי טלפון.


ילד לא רתום בהתקן ריסון? לא נורא



חוה ראובני (יועצת משפטית במשרד התחבורה):
זה ניסוח מחודש לנוסח חובת מושבי בטיחות של ילדים. התקנות מדברות על מושב 
מגביה, "בוסטר" ומושב בטיחות. 
רוני אהרנוביץ:
מה ההצעה בקשר לנקודות?
חוה ראובני:
כפי שהסברתי, אנחנו לא משנים את הנקודות – יש על זה 6 נקודות - אנחנו רק מנסחים 
מחדש את התיאור המקוצר של העבירה.
רוני אהרנוביץ:
מדוע אתם לא מטילים את מירב הנקודות על העבירה החמורה הזאת, שמצפצפת על 
חייהם של ילדים? למה לא את מקסימום הנקודות אם יש עבירה שאפשר לראות יומיום 
בעיניים שהיא מסוכנת, שהיא גורמת למוות של ילדים? למה פה אתם לא שמים את 
מקסימום הנקודות? רק על מהירות אתם מטילים מקסימום נקודות?                                                        
היו"ר איתן כבל:
חוה, פה אני מתחבר לדברים של רוני. אני לא רוצה עכשיו לתת סימנים בקבוצות 
באוכלוסיה, העניין הזה אני רואה כמעט מדי יום... זאת אחת העבירות הנפוצות. אפרופו 
חינוך, מזה זה מתחיל. אני מתחבר למה שרוני אמר בעניין הזה, כאן הנקודות צריכות 
להיות מוחמרות. 
ד"ר דן לינק (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים):
אם אנחנו מסכימים שמדובר בעבירה מסוכנת, אם אנחנו יודעים שזו עבירה בכוונה או 
ביודעין, בגלל שההורים לא רוצים להתכסח עם הילדים שלהם ועוד כל מיני דברים, אין 
שום סיבה שהניקוד כאן לא יהיה 10. לדעתי זו סמכותה של הוועדה הנכבדה להחליט 
שזה יהיה 10.
אפי רוזן (משרד התחבורה):
אדוני, אנחנו מבינים את זה, מקבלים את זה. עם זאת, אנחנו מציעים להעלות ל-8 נקודות 
ולא ל-10.
היו"ר איתן כבל:
זה יעלה ל-8. 
רוני אהרנוביץ:
יש עבירות פחות מסוכנות שמקבלות 10.
היו"ר איתן כבל:
יקירי, עזוב. עובדה, כשאתה משכנע, גם מקבלים. 


איפה צריך ללמוד נהיגה (אחרי ביאת המשיח)


לימוד נהיגה בבית-ספר תיכון, ארה"ב, בעזרת מתקן סקיד-קאר

רוני אהרנוביץ:
לימוד הנהיגה לא צריך להיות כפי שהוא היום, במסגרת פרטית. הוא צריך להיות 
במסגרת בית הספר התיכון, בבחינת כישורי חיים, ואז לא יהיה הבדל. כשהורים חוסכים 
בכסף לקבל עוד שיעורים...
היו"ר איתן כבל:
אני לא רוצה להיכנס לדיון הזה. אני לא חולק עליך בעניין של חובת המדינה בעניין הזה. 
אין בינינו מחלוקת. נהפוך הוא, על כל מה שתגיד אני אוסיף. אני לא פותח עכשיו את כל 
הדיון הזה.
רוני אהרנוביץ:
אז אולי תקבע דיון מיוחד בנושא.
היו"ר איתן כבל:
עד שנגיע לביאת המשיח אני צריך לחיות ולעשות עוד כמה פעולות. כשהמשיח יגיע, בתי 
הספר ילמדו. עד אז, אין את זה היום. שווה לשקול את זה. הלאה. 


מעברי חציה. נהגים במלכודת



משרד התחבורה מציע החמרה: 8 נקודות במקום 4 על אי מתן זכות קדימה להולך רגל.
היו"ר איתן כבל:
אין מה לעשות, הנושא של מעברי חציה הם מוקד לפגיעה.
רוני אהרנוביץ:
עיקר הבעיה היום במעברי חציה היא רוכבי אופניים, גם רגילים וגם חשמליים. הם לא 
מודעים, כי אין הסברה בנושא הזה. הם חושבים שיש להם זכות קדימה במעבר חציה 
כשהם רוכבים על אופניים
, ואין להם. הם צריכים לרדת מהאופניים, להיות הולך רגל 
ולהוליך את האופניים. יש כל יום וכל היום בכל הערים הגדולות התנגשות בין רוכבי 
אופניים לנהגים, כשרוכבי אופניים פורצים במהירות למעברי חציה, כשנהג אפילו לא 
מסוגל להבחין בהם. ומשרד התחבורה מעדיף לשתוק ולהגיד לאנשים "תיסעו לאט" 
במקום לחנך את רוכבי האופניים שאין להם זכות במעבר חציה.
אבנר פלור (משרד התחבורה):
אדוני היושב-ראש, הפעם אני חייב.
היו"ר איתן כבל:
אני רואה שאתה לא רגוע, אז בבקשה.
אבנר פלור:
השתתפתי בכל הדיונים בנושא הקטל בדרכים וכל הנושאים האלה עלו. אי-אפשר לבוא 
ולהפריח סיסמאות ולהגיד כל מיני דברים שלא במקום.
רוני אהרנוביץ:
לא שמעתי ברדיו, לא בטלוויזיה, לא בעיתונות – שום דבר בעניין הזה. אין קמפיין.
אבנר פלור:
אני רואה שאתה לא בארץ.
רוני אהרנוביץ:
אין קמפיין בנושא הזה.
אבנר פלור:
אי-אפשר כל הזמן לתקוף ולהגיד "לא עושים"...
רוני אהרנוביץ:
מגיע לכם. האם יש קמפיין על זה?
היו"ר איתן כבל:
רוני, בחייך. כל דבר נפתר עם קמפיין?
רוני אהרנוביץ:
בנושא הזה צריך קמפיין גדול. רוכבי האופניים לא יודעים שאסור להם לרדת למעבר חציה 
בנסיעה.



היו"ר איתן כבל:
התאונות שנגרמו על-ידי רוכבי אופניים, זאת לא היתה הבעיה. רוב התאונות, ובדקתי, היו 
כשנערים בני 14 חצו באור אדום...
אבנר פלור:
נכון, וגם אופניים לא תקניים.
היו"ר איתן כבל:
אפשר על כף יד אחת למנות את הסיבות. תאמין לי, הלכתי ובדקתי את העניין הזה. 
הלאה. בואו נמשיך.


הפחתת ניקוד בעבירות מהירות? מה בוער 



רוני אהרנוביץ:
לפני שבוע היה תיקון בחוק שהעביר עבירות מהירות, עוד 10 קמ"ש, לברירת משפט, לא 
עוד חובת משפט. אני לא רואה שיש לזה שיקוף בניקוד. מאחר שזה עבר מחובת משפט 
לברירת משפט, צריך באותן עבירות גם להוריד את הניקוד בהתאמה מ-10 נקודות 
לניקוד יותר נמוך. 
היו"ר איתן כבל:
נגיע לזה. הלאה.
רוני אהרנוביץ:
זה לא מופיע בהצעה שלהם.
חוה ראובני:
תמיד יש עוד דברים לתקן ואנחנו צריכים לתקן באופן שוטף. אנחנו תמיד רודפים. ההצעה 
הזאת כבר מונחת הרבה זמן, לפני אותו תיקון.
קרן טרנר:
יש לנו אתגרי חקיקה אחרים...