טור העורך

נטקאר בפייסבוק
טור העורך
שמאלנים, נמאסתם (אבל לא על המשטרה)
מלחמתי בשודדי הנתיב המהיר וב'קורס לנהיגה מונעת' חוזרת לכנסת
נכון לתמיד
לה-מאן 24 שעות
היום הארוך ביותר
נו, אז מה קונים?
מי הכי נמכרת, למי יהיה שוק, מי תהיה אמינה ומי בטוחה
רצח באוריינט
המלחמה בתאונות: עם הנהגים, לא נגדם
מכונית המאה
התחרות הרשמית - והבחירה שלי
ראלי - קולין מקריי
PlayStation ושעון החול
מירוץ ירוק - חסכון בדלק
25 ק"מ לליטר? אכן
SAVE F1
התכנית המלאה להצלת פורמולה 1
פאריז-דקאר
ההרפתקה המוטורית האמיתית האחרונה
F1 - איירטון סנה
בן-תמותה
אינדי 500
ראש בקיר
בראנז'ה
מותו של 'אוטו מגזין'
עיתון כותב לקוראיו - פרסומון למפרסמיו
עיתונות או יחצנות
המדריך הבלתי מצונזר לקריאת 'מבחן דרכים' בעברית
ההשקה
בווידאו זה נשמע יותר טוב
לידיעת באי אוטומוטור
'עיתונות הרכב' משת"פית עם האמרגן הנוכל
השקות רכב בחו"ל
גם למכוניות עושים פרמיירה
תחקירים
סקר: עמדת היצרנים בנושא הגה חשמלי
ההסברים והתירוצים: קלות החניה גוברת על חדוות הנהיגה
NCAP - ניסוי הריסוק נכשל במבחן
הארגון מסרב לגלות איזה יצרנים משלמים לו עבור הניסוי
יקחו לך את הרשיון
אוננות והתנצלות בכנסת (אהרנוביץ VS חוטובלי)
נסיון לסכל חקיקת תעבורה דרקונית
אשמתם, בגדתם
מי מתנקש בחיינו, דוחף ידו לכיסנו, מתנכל לחופש שלנו
להעיף את מארבי המהירות מהשוליים
מלכודות הלייזר בשוליים לא חוקיות ומסכנות את חיינו
בג"ץ ועצומה
בעד העלאת המהירות, נגד מצלמות המהירות
מקומון
התנצלות
גם השנה אני לא מפרסם נתוני מכירות
טור אורח. עיר בלי כבישים
עיר לא צריכה כבישים
חישוקים וצמיגים, אלפא וחרטא, כתבתבים ויבואנים
מקבץ סצינות משוק הרכב המקומי
טור אורח. פ"ח וצבע
גם אני נפלתי בטרייד-אין
שודדי הנתיב המהיר
מכת מדינה מעצבנת ומסוכנת. והמשטרה? מתעלמת
אג'נדה
בחדר הלידה של המכונית האוטונומית
עדות ראיה מכנס היסוד לתכנית רצח המכונית, 1986
וישמן ישורון
מדור לדור הולכות המכוניות ומתנפחות
מסמך. הקשר שלי עם מימרן
התרומה של מימרן לא היתה כסף, אבל שווה יותר ממה שקיבל נתניהו
פצאל זה לא ישראל
עוד פעם משתמשים בחובבי המירוצים המורעבים למטרה פוליטית
הולך ופוחת הדור
10 מכוניות מקוריות, שהמחליפות שלהן ניתקו את השושלת
סליחות
הפאקים שמקלקלים לנו את המכונית המודרנית
בטיחות? הצחקתם אותם
דרושים: מכונית המנטרלת סלולארי וחגורות באוטובוס
אפריל 2006
סקר הסקרים
עמדת יצרני הרכב בנושא הגה חשמלי
ההסברים, התשובות, התירוצים והתכניות של מי שקובע במה תנהג מחר.
שורה תחתונה: קלות החניה גוברת על חדוות הנהיגה 




או-קיי, אני יודע, אנחנו מיעוט מבוטל. קומץ. נהיגה, עבורנו, אינה עול וגם לא 
מטרד. כשאנחנו נוהגים, אנחנו לא רוצים להרגיש כמו בבית. אנחנו רוצים 
להרגיש במכונית - ואת המכונית. משתוקקים לשלוח את מחושינו הסקרניים 
בדיוק למקום בו סוליות הגומי נאבקות על כל סנטימטר אספלט. אנחנו אוהבים 
לנהוג. 

ואנחנו בכלל לא אשמים. עשרות שנים חילקו לנו מנות נדיבות של הנאת נהיגה, 
שנתפרו במיוחד עבורנו, באריזות מפתות ובמחיר שווה לכל נפש. שרק ניקח, 
יהיה כיף. סוחרי אדרנלין. אז התמכרנו. אבל היום, כדי לספק את הצורך שלנו, 
צריך ללכת לבוטיקים מיוחדים ויקרים. וזה לא אנחנו שהשתנינו. זה הם. ומה 
בדיוק השתנה?

הגה חשמלי הולך ומחליף את ההגה ההידראולי. ומה הבעיה? כמי שאוהב 
מכוניות, תמיד היה ברור לי מה הדבר החשוב ביותר במכונית; לא סתם מכנים 
אותי ואת שכמותי חובבי הגה. אם ההגה הוא החוליה החלשה במכונית – הלך 
עליה. הגה חשמלי לוקה ביכולתו לשדר פידבק מאותה נקודת מפגש בין 
הגלגלים לכביש. את אותו היזון-חוזר, שהוא אבן היסוד בחבילת הניהוג. ערוץ 
התקשורת החשוב ביותר בין הנהג למכוניתו, בין סוס לרוכבו, נסתם ומתפוגג 
לו. צאו והשוו בין הגה של פיג'ו 306 לזה של 307 או בין 406 ל-407 ולא 
תתקשו להיווכח בשוני, שאינו מיטיב עם הנהג. תחת דגל הקידמה נשכח ונבגד 
הנהג. למה?


יותר חשמל – פחות עמל
לפריחת ההגה החשמלי ישנם צידוקים טכנולוגיים אך יש גם מניעים שיווקיים. 
הגה הכוח המסורתי, ההידראולי, מופעל על-ידי משאבה המחוברת למנוע 
באמצעות רצועה (כמו משאבת המים, האלטרנטור והמזגן). המשאבה עובדת 
כל עוד המנוע פועל, גם כשהגלגלים ישרים ואין צורך בתגבור. התוצאה: גזילת 
כוח מהמנוע (עד 5 כוחות-סוס), משקל גבוה יחסית ותפיסת מרחב יקר מתחת 
למכסה המנוע (גם עבור הרצועה הארוכה והצנרת, שנוטה לפתח טרשת). 
הגה כוח חשמלי קל, פשוט וקומפקטי יותר, חוסך דלק בשיעור של 5-2 אחוז 
(וזיהום-אוויר; בארצות-הים זה שיקול חשוב, ערכי וכלכלי), והוא מאפשר 
להטמיע מערכות עזר אלקטרוניות נוספות במכונית, כמו שמירת נתיב והחנייה 
אוטומטית. 

הערה חשובה: ישנם שני סוגים שונים של מה שאנחנו מכנים "הגה חשמלי" . 
יש הגה חשמלי מלא (EPS), המכונה גם חשמלי-מכני או אלקטרו-מכני; מנוע 
חשמלי הוא המתגבר ישירות את ההגה. 
ויש הגה, שמערכת התגבור שלו חשמלית-הידראולית או אלקטרו-הידראולית 
(EHPS); מנוע חשמלי הוא המספק כוח למשאבה ההידראולית ולא מנוע 
המכונית.
בשלב הנוכחי, המגמה היא להתקין EPS במכוניות קטנות ו- EHPS בבינוניות 
(חסכון הדלק בחשמלי הטהור גבוה יותר). וישנן גם מגמות סותרות לפי שגיונות 
היצרנים השונים, כפי שנראה בהמשך. 
ההבדל בין השניים מורגש גם בנהיגה. בחשמלי-נטו מותקן המנוע על מוט 
ההגה עצמו, מיקום המבטל כמעט לחלוטין את תחושת ההיגוי. בחשמלי-מעורב 
מותקנת המשאבה על תיבת ההגה ("המסרק"), כמו בהגה כוח מסורתי, כך 
שנשמרים כל הרכיבים המכניים היוצרים את אותו היזון-חוזר.

גם היתרונות השיווקיים ברורים. ראשית, בעולם בו אנו חיים, חשמלי נראה 
בפרוספקט הרבה יותר מתקדם מהידראולי (מה עוד שאפשר לכנותו בשם כמו 
EPS); שנית, נתוני צריכת הדלק והזיהום טובים יותר; ועבור הנהג הממוצע יש 
גם יתרון נוסף: במהירויות חניה אפשר לעשות את ההגה החשמלי ממש קל.

סיבה נוספת להחדרת ההגה החשמלי היא אפשרות שילובו במערכות ממוחשבות,
כמו החנייה אוטומטית, בקרת יציבות, תיקון סטייה מנתיב ומערכות בטיחות אקטיבית
נוספות.
 


הסקר: השאלות והנשאלים
אני מניח, שבשלב זה די ברור לכם שאני לא ממש משתגע על הגה חשמלי. 
אפשר לנסח זאת בצורה עדינה יותר: הוא מוציא אותי מהכלים. הוא מקלקל את 
המכונית כפי שאהבתי, הורג לי אהבת חיים. לא תחביב, אהבה. עד היום 
פגשתי רק מכונית אחת בעלת הגה חשמלי נסבל, אבל הוא היה גם הידראולי 
וגם הורכב על שילדת גלגלים-ממש-בפינות שלבטח סייעה לו (במיני קופר).
הגה חשמלי מדאיג אותי. הגה חשמלי הוא בשורה רעה לכל מי שאינו רואה 
במכונית פלטפורמה לצעצועי בידור ותקשורת אלקטרוניים. הגה חשמלי הוא 
הכרזת מלחמה על חובבי ההגה. אנטי-נהג.

כמובן שאפשר לבחור בתלם המרופד והנוח בו בחרו עמיתיי, להפטיר "ההגה 
בקופידון GT טורבו החדשה טוב בשביל הגה חשמלי" – ולהגיע לדיוטי בשלום. 
ואולם אני בחרתי בתרגום שונה למונח דיוטי. החובה העיתונאית היא להתייצב 
מול קובעי המדיניות ומקבלי ההחלטות ולדרוש מהם דין-וחשבון. 
אני מניח, שכמקובל היום במקומותינו, אילו הייתי פונה אליכם וסוקר אתכם, 
האם אתם בעד/נגד אוהבים/שונאים הגה חשמלי, הייתם מוחמאים יותר. מישהו 
שואל לדעתכם. ואני גם די משוכנע בתוצאות של סקר כזה; הרי בזה פתחתי, 
אנחנו מיעוט. אבל מאז ומתמיד חשבתי שהחובה העיתונאית שלי היא בראש 
ובראשונה כלפי מי שמכונית עבורו היא גם תרבות, לא רק צרכנות; גם 
רומנטיקה, לא רק בוכהלטריה. אז הלכתי לשאול את מי שקובע במה תנהגו 
מחר - את יצרני הרכב עצמם.

אחרי מבוא קצר, בו חזרתי על הצהרת האמונים השחוקה שלי להגה העויין, 
ביקשתי מיצרני הרכב תשובה ל- 3 שאלות:
א. האם תמשיכו לייצר הגה חשמלי – ומדוע?
ב. האם תציעו, באותו דגם, הגה הידראולי בגירסאות הספורטיביות לצד חשמלי 
בגירסאות הלחם-והחמאה (בידול אפשרי מבחינה טכנולוגית, ע"ע מאזדה 3 
ופורד פוקוס – ר'א')?
ג. הערותיכם והארותיכם בנושא תתקבלנה בברכה.

השאלון נשלח ישירות לקציני העיתונות של היצרנים, לא של היבואנים. 
מהתגובות שקיבלתי – ושלא קיבלתי – אפשר להגיע למכנה-משותף אחד: 
אף אחד מהם לא אהב שאני מחטט לו בשאסי, בייחוד לא בנושא הרגיש הזה. 
ואולם התשובות לא היו אחידות, ונעו בין הכחשה מוחלטת להסכמה מלאה. 
אז יאללה, לתשובות.
 


הנהג על ראש שמחתנו, כמובן
[בסוגריים – הערות המערכת]

סקודה
א. סקודה תמשיך להציע הגה חשמלי מאחר שהוא מציע תחושה טובה יותר.
ב. לא.
ג. לא.
[אני רואה שאהבתם את השאלות]


קרייזלר
קרייזלר לא משתמשים בהגה חשמלי. למעשה, הקדשנו משאבים מרובים כדי 
להבטיח שמערכת ההגה תציע כמות ראויה של פידבק מבלי להעביר רעידות 
בלתי רצויות לנהג.
[יפה, אבל קצת התייחסות לעתיד לא היתה מזיקה]


טויוטה
א. כן, זו שיטה מצויינת לחסוך בדלק (עד 3 אחוז) ולזהם פחות. EPS מאפשר 
לנו להתקין מערכות מתקדמות, כמו בקרת יציבות בפריוס ואקטיב-דרייב 
בראב4 . מערכת ההחנייה האוטומטית בפריוס מתאפשרת אך ורק הודות להגה 
חשמלי.
ב. בשלב זה איננו מוכנים להגיב על אפשרות להפרדה בין גירסאות ספורטיביות 
לבסיסיות. 
ג. אנחנו לא לגמרי מסכימים עם קביעתך, לפיה הגה חשמלי הוא "אנטי-נהג" ; 
למרות שביישומים הראשונים של EPS התחושה אכן עלולה להיות שונה מזו 
שבהגה הידראולי, אנחנו עושים כל מאמץ כדי לעשות גם מכוניות עם EPS 
מהנות לנהיגה ככל האפשר. 
היינו רוצים גם להפנות אותך להסטוריה של המכונית, כשהוצג הגה הכוח 
הראשון; באותו זמן הוא היה פחות מהנה מאשר הגה נטול תגבור, אבל היום 
אף נהג לא יסכים לקבל הגה ללא תגבור, הידראולי או חשמלי.
[אז מה, מכרתם לנו EPS גם כשזה עוד היה בוסר?]


סיטרואן
א. סיטרואן משתמשים בהגה חשמלי בדגמים הקטנים גם מאחר שניתן לכייל 
את ההגה לתחום רחב יותר מבחינת מאמץ ביחס למהירות (הרבה יותר מאשר 
במערכת הידראולית). אנחנו מאמינים שהגענו לרמה טובה של תחושת היגוי 
ב-C2 וב-C3 – הרבה יותר מאשר עם מערכות EPS קודמות – אפילו אם 
מכוניות עם הגה הידראולי משובח עדיין משיגות רמה גבוהה יותר.
הלקוח הממוצע מעדיף את ההגה החשמלי על ההידראולי, בעיקר בגלל 
המאמץ הנמוך שהוא דורש. 
ב. מאחר שקשה להתאים מערכות שונות באותו דגם, אנחנו לא מתכננים הגה 
הידראולי בגירסאות הספורטיביות של הדגמים הקטנים. בדגם הבינוני C4 
אנחנו מציעים הגה אלקטרו-הידראולי, אשר מציע את רוב תחושת ההיגוי של 
הגה הידראולי יחד עם הפחתה בצריכת הדלק.
 [אולי קשה, אבל בכל זאת יש לכם הגה הידראולי בגירסת הראלי-ללקוחות של 
C2 ; הוא היה חייב להיות מותקן גם בגירסת VTS]


פורד
תחושת ההיגוי מאוד חשובה לפורד, אבל גם הדרישות של רוב קהל המטרה 
שלנו. כמובן שדרישות אלו יכולות להיות מגוונות. הגה חשמלי-הידראולי ממשיך 
להציע רבים מהיתרונות שלקוחותינו מבקשים, וככל שהטכנולוגיה תשתפר הוא 
יוכל להציע את ההיזון-החוזר והתחושה הדינמית שכמה מלקוחותינו מעדיפים. 
[למשל הלקוחות שמעדיפים פוקוס ST – ודווקא להם אתם נותנים הגה חשמלי, 
בעוד שרוכשי הגירסאות הבסיסיות, השבלוליות, כן נהנים מהגה הידראולי]


מאזדה
הגה חשמלי אינו מסוגל לספק את אותה רמת פידבק שמספק הגה הידראולי או 
חשמלי-הידראולי. מאזדה לא משתמשים בהגה חשמלי לגמרי (למעט במקרה 
החריג של RX8); יש לנו הגה הידראולי במכוניות הקלאסיות והספורטיביות 
שלנו, והגה חשמלי-הידראולי ב-3 וב-5 . אנחנו מאמינים שפתרונות אלו 
מציעים תחושת היגוי טובה בכל קשת הדגמים שלנו.
חשוב לנו להדגיש' שבחרנו במערכת המשולבת, חשמלית-הידראולית, כי 
מבחינת הנהג התגבור עדיין הידראולי, לטובת התחושה. אנחנו מאמינים 
שמערכת הידראולית ומערכת חשמלית-הידראולית נותנות פתרונות טובים 
לסוגיית רגישות ותקשורתיות ההיגוי. ההבדלים סובייקטיביים ותלויים גם בדגם 
ובמנוע.
קיים ניגוד בסיסי בין 2 דרישות מנוגדות: הגה קל במהירויות חניה והגה כבד 
יותר במהירויות גבוהות, כדי לקבל היזון-חוזר. היתרון הגדול של EHPS הוא 
חוסר התלות שלו בסיבובי המנוע, במיוחד במהירויות חניה. עם הגה הידראולי 
ומנוע כבד זה עלול להיות קריטי בחניה, כשסיבובי המנוע נמוכים ודרוש תגבור 
רב. מנוע ה- 1.6 במאזדה 3 הינו קל יחסית, כך שתגבור נוסף אינו נדרש 
במהירויות חניה. לכן בחרנו בהגה הידראולי לגירסה זאת. למנוע 2.0 הליטר, 
הכבד יותר, בחרנו EHPS כדי שלא יהיו תלוי בסל"ד.
EHPS גם מאפשר כיול טוב ומדוייק יותר, לפי דרישות הדגם. 
לדעתנו אין הבדל מבחינת ההיזון-החוזר בין הגה הידראולי לחשמלי-הידראולי.
[מאזדה היו אחד הבודדים ששיתפו את אנשי מחלקת המחקר והפיתוח שלהם 
בדיאלוג, שהיה הפורה מכולם. ואולם, אחרי משפט הסיכום הנ"ל הצעתי 
למהנדסים לקפוץ למסלול הניסוי הסמוך עם שתי גירסאות של ה-3 , ה-1.6 
ליטר עם הגה הידראולי טהור וה-2.0 ליטר עם חשמלי-הידראולי, ולדווח לי על 
המימצאים. מאז נעלמו עקבותיהם] 


ב-מ-וו
אנחנו משוכנעים בעתידו של ההגה החשמלי. מעבר ליתרון שיש לו במונחים 
של זיהום אוויר, אנחנו עובדים קשה בזמן האחרון כדי לשפר את הפידבק שהוא 
נותן לנהג. בעתיד, מירכוז אקטיבי של ההגה (חזרה למצב ישר) ושיפור 
התחושה מהכביש יושגו על-ידי תוכנה אינטליגנטית. בעתיד הלא רחוק, הגה 
חשמלי יציע את אותה רמת תחושה שמציע הגה הידראולי טוב – ויותקן אפילו 
בדגמים הספורטיביים ביותר.
למרות שאיננו נוהגים לפרסם פרטים על דגמים עתידיים, אנחנו יכולים לבשר 
לך על שלב חדש בפיתוח ההגה החשמלי כבר בעתיד הקרוב. יישומו עשוי 
להיות כבר באחד מדגמי M הקרובים.
[הגם אתם, בימרים? אתם, שחזרתם בתשובה ב- Z4M לפתרון ההידראולי? 
ומירכוז אקטיבי? אם זה יהיה מוצלח כמו ההיגוי האקטיבי שלכם, עלול להיות 
שניאלץ לחפש מועמדת חדשה לנשיאת נס "מכונת הנהיגה המוחלטת"]
 


מרצדס
להגה חשמלי-הידראולי, בו משאבת ההגה אינה מונעת על-ידי מנוע המכונית 
אלא על-ידי מנוע חשמלי, אין שום השפעה שלילית על הפידבק לנהג מאחר 
שאף אחד מהמכלולים הרלוונטיים אינו מושפע. 
בהגה אלקטרוני טהור ("אלקטרו-מכני"), מיקום המנוע החשמלי משפיע על 
רמת התחושה; ככל שהוא ממוקם גבוה יותר על מוט ההגה עצמו, כך יורדת 
התחושה. הגה כזה נמצא בעיקר במכוניות קטנות. בדגמי A ו- B שלנו הוא 
מותקן על השינן בתיבה ולא על המוט עצמו. יכולת הביצוע של מערכת זאת 
עוברת תהליך פיתוח מתמיד.
כל EPS מספק תגבור משתנה בהתאם למהירות הנסיעה. במהירויות חניה זה 
מאפשר היגוי קל יותר, לעומת הגה הידראולי. מרצדס לא מוכנים לכל פשרה 
ברמת תחושת ההיגוי.
[תהליך פיתוח מתמיד? תודיעו לנו כשתגיעו לקו המטרה] 


רנו
א. בהחלט נמשיך, כי זה חסכוני, קל, קומפקטי וניתן לכיול/מיפוי ל- 16 מצבים.
ב. גם למגאן ספורט יש EPS אך הוא מכוייל באופן שונה.
[הוא יכול להיות מהיר יותר אך האם הוא גם רגיש יותר?]


פיג'ו
חכה, תנהג ב- 207 החדשה ותיווכח שאין שום בעיית פידבק. באמת.
[נחיה ונראה]


הונדה
א. כן. בנוסף לחסכון בדלק, ישנן טכנולוגיות נוספות המחייבות התקנת EPS – 
כמו מערכת שמירת הנתיב המוצעת באקורד ובלג'נד .
ב. לא. אנחנו לא מבחינים בין גירסאות ספורטיביות ל"רגילות" ; כך, למשל, 
מצויידת סיוויק טייפ R בהגה חשמלי, שגוזל פחות כוח מהמנוע לטובת 
הביצועים.
[וזה בדיוק עקב אכילס של טייפ R שהיתה יכולה להיות טובה בהרבה]


דייהטסו
מאחר שחסכון בדלק היא אחת מנקודות המשיכה שלנו, נמשיך להשתמש 
בהגה חשמלי-הידראולי בדגמים הקטנים. ואולם, אין כל סיבה להניח שתחושת 
ההיגוי תהיה נחותה גם בעתיד. השווה את הסיריון הנוכחית עם שאראד 2003 
ותוכל להעריך את השיפור בתחום.
[אכן, הכל יחסי]


וולוו
א. יש לנו EHPS ב-S40 וב-V50 , לא נותנים פרטים על העתיד.
ב. הגירסאות הספורטיביות של דגמים אלה מצויידות בהגה דומה.
ג. הגה חשמלי-הידראולי מציע את אותה רמת פידבק לנהג של הגה הידראולי.
[ואם תחזרו שוב ושוב על הטיעון הזה, אשתכנע לבסוף?]


אופל
אופל משתמשים בכל הסוגים: חשמלי, חשמלי-הידראולי והידראולי. ככל 
שהדגם קטן וקל, מועדף ההגה החשמלי. אנחנו לא מכירים כל ביקורת על 
ההגה החשמלי המותקן בקורסה הנוכחית. לא נתקין מערכת הידראולית 
בגירסאות ספורטיביות: מערכת המותקנת בדגם מסויים חייבת להתאים לכל 
הגירסאות.
[חייבת? אולי; מצליחה? לא באסטרה טורבו]


מיצובישי
א. כן, נמשיך עם הגה חשמלי, במיוחד בדגמים קטנים כמו קולט. יש בכך חסכון 
משמעותי לצרכן לא רק מבחינת צריכת דלק אלא גם בעלויות תחזוקה.
ב. לא סביר; אפשר למפות הגה חשמלי כך שיעניק תחושה טובה – וזה תהליך 
זול יותר מאשר החלפת המערכת בהידראולית.
ג. נמשיך להעדיף EPS במכוניות קטנות אך הוא לא יחליף את ההגה 
ההידראולי בכל הדגמים שלנו.
[הממתינים לאיוו X יכולים להוריד מסכות ולשתות מים]


פולקסווגן
א. כן, נמשיך להשתמש בהגה חשמלי כי הוא גמיש יותר ומתאים לדרישות 
הלקוחות שלנו יותר מהגה הידראולי.
ב. לא.
[כמובן שלא, ע"ע GTI]


אודי
א. כן – צריכת דלק, התאמה למערכות עזר כמו החנייה וכו' .
ב. גם מכוניות "לחם-וחמאה" מצויידות אצלנו בהגה הידראולי (A4), בעוד 
שישנם דגמים ספורטיביים המצויידים בחשמלי (A3).
ג. אנחנו מייחסים חשיבות רבה להגה ומקבלים ביקורת טובה-מאוד וחיובית 
מהשוק וממגזינים לרכב. EPS אינו אנטי-נהג נטול פידבק, כדבריך, אלא נותן 
סיוע טוב בכל המצבים השונים בנהיגת יום-יום. בעתיד תהיינה מערכות 
משופרות, הן חשמליות והן הידראוליות.
[ביקורת חיובית ממגזינים לרכב? טוב, אז השתכנעתי]


סיאט
אנחנו בסיאט שומעים את הביקורת על EPS מדי פעם. כנראה שהיא משקפת 
סוג של געגועים רומנטיים "לימים הטובים ההם" בהם הכל היה מכני וניתן 
לתיקון עשה-זאת-בעצמך. ההסתייגות מהמערכות האלקטרו-מכניות נתמכת 
ודאי על-ידי ביצועיהם הנחותים של כמה דגמים חדשים, המצויידים בהגה 
חשמלי. 
א. נמשיך להשתמש בהגה חשמלי, שהתקבל יפה בשוק ובסקרי דעת קהל 
(כולל בסעיף התחושה). 
ב. נמשיך להציע הגה חשמלי או חשמלי-הידראולי גם בגירסאות הספורטיביות, 
כשבמקרה של הגה חשמלי-מכני המערכת תתוגבר.
ג. אנו צופים שהגה חשמלי-מכני יתפוס מקום נרחב יותר בעתיד, למעט 
במכוניות נוסעים גדולות, כלומר כבדות. עומד להתפתח טרנד של הגה חשמלי 
המתוגבר באלקטרוניקה מתוחכמת, כמו זו שניתן למצוא בבקרת יציבות. דוגמה 
לכך היא מערכת ההגה האקטיבי של ב-מ-וו.
[רק שאצל ב-מ-וו זה משולב בהגה הידראולי. בינתיים]


ניסן
ניסן משתמשים בהגה חשמלי רק בדגמים קטנים ובינוניים. בדגמים גדולים 
וספורטיביים אנו עדיין משתמשים בהגה הידראולי, אבל שוקדים על פיתוח 
מערכות חשמליות מתוחכמות אשר יבטיחו תחושת היגוי טובה והיזון-חוזר 
לנהג.
[כלומר, מערכות כאלו עדיין אינן בנמצא]
 


פטפטן, אילם ומגמגם
אדם יכול להיות אילם או מגמגם, וזה לא עושה אותו אדם פחות טוב. זה 
מהטבע. מכונית, פרי יצירתו של האדם, יכולה להיות בעלת הגה רהוט 
(הידראולי), מגמגם (חשמלי-הידראולי) או אילם (חשמלי). זה כבר לא מהטבע 
אלא ממחלקת השיווק של היצרן (הטענה של מספר יצרנים, לפיה אין הבדל 
מבחינת היזון-חוזר בין הגה הידראולי לחשמלי-הידראולי, פשוט אינה עומדת 
במבחן הדרכים).

נכון, עבור רוב הנהגים – סליחה, האוחזים בהגה – הגה קל, בחניה ובעיר, 
עדיף על הגה פטפטן. אם היה יכול, הרוב היה מעדיף כאופציה מערכת החנייה 
אוטומטית על פני קיט ספורט. על כך אין מחלוקת. עם זה אין כל בעיה; 
שתעשיית הרכב תיתן להמונים את האופיום החשמלי שלו.

ואולם, אותה תעשייה מדברת בשני קולות. לצד אותה נוחות מאוד נסבלת של 
חניה, היא עוטפת את המכונית בתדמית ספורטיבית עתירת ריגושים. גולף GTI 
הראשונה נולדה די במקרה, אבל בהמשך היא היתה זו שבידלה את הגולף 
ממתחרותיה ועשתה ממנה סמל הצלחה. הנצחונות הסדרתיים של פיג'ו בראלי 
לא היו תורמים להם מאומה אלמלא מכוניות המירוץ היו מגובות במכוניות 
סדרתיות מענגות (ע"ע סיטרואן). 

אמת, נצחון קלות החניה על חדוות הנהיגה הושג אך ורק הודות לבקשת הקהל. 
ואולם, הוא לא חייב להיות גורף, מוחלט, מכניע. לצד אותם הגאים מלאכותיים, 
שלבטח מספקים את דור הפלייסטיישן והאקס-בוקס, אפשר לספק גם את 
דרישות המיעוט הדומם. פורד/מאזדה מוכיחים שזה אפשרי – ולא יותר יקר 
(עובדה שזה פתרון הנקוט בגירסאות הזולות יותר): לצייד את הגירסאות-לנהג 
בהגה-לנהג. אולי זה יקרה פעם, אבל נכון להיום הגה-חשמלי אינו הגה-לנהג 
אלא אנטי-נהג. אני מאחל למהנדסים הצלחה בנסיונות השיפור שלהם; אולי 
פעם יעניק הגה חשמלי תקשורת ברמה הידראולית (סביר יותר להניח, שלפני 
המשיח הזה ייעשה הגה אלקטרוני אל-חוט לחוקי ואנחנו עוד נתגעגע לחשמלי). 
אבל בינתיים, על תעשיית הרכב לעמוד מאחורי ההצהרות שלה – "אנחנו לא 
מתפשרים בתחום הפידבק לנהג" - ולתת לנו את ההידראולי הישן והטוב. 
זו לא נוסטלגיה ולא רומנטיקה; זו אהבה.