פיג'ו 308 החיוורת היא 'מכונית השנה' באירופה – אבל כל העולם  ואשתו
התאהבו דווקא במכונית אחרת, שראויה יותר ממנה לתואר של נטקאר


2014  Car of the Year– תוצאות התחרות הרשמית
1 . פיג'ו 308 – 307 נקודות
2 . ב-מ-וו i3 – 223 נקודות
3 . טסלה S – 216 נקודות
4 . סיטרואן C4 פיקאסו– 182 נקודות
5 . מאזדה 3 - 180 נקודות
6 . סקודה אוקטביה – 172 נקודות
7 . מרצדס S – 170 נקודות


'מכונית השנה' 2014 – בחירת נטקאר
1 . טסלה S
2 . ב-מ-וו i3
3 . מאזדה 3
(מתוך30 המועמדות בתחרות הרשמית)


פסולות גמר
7 המכוניות הנ"ל הגיעו לשלב הגמר בתחרות 'מכונית השנה' 2014 .
חבר השופטים, המורכב מ- 58 כתבי רכב אירופאיים מ- 22 מדינות, פסל
בשלב הסינון הסופי 23 מתחרות נוספות:

ופל קאסקאדה
ב-מ-וו 4
ב-מ-וו X5
טויוטה אוריס
טויוטה קורולה
טויוטה ראב4
יגואר F טייפ
יונדאי i10
לקסוס IS
מאזראטי גיבלי
מיצובישי ספייס-סטאר
מרצדס CLA

ניסן נוט
סובארו פורסטר
סוזוקי SX4 ("קרוסאובר")
סיאט לאון
פורד קוגה
פורשה קאיימן
פיג'ו 2008
קיה קארנס
ריינג' רובר ספורט
רנו זואי
רנו קפצ'ור




מנצחות, מפסידות – ורק אחת זוכה
אין ספק שפיג'ו 308 היא מכונית טובה בהרבה משתי קודמותיה, 307 ו-308
דור קודם. ואולם, גם בעובדה חשובה נוספת אין ספק: 308 היא מכונית נחותה
לעומת לפחות שלוש ממתחרותיה הישירות (גולף, מאזדה3 ופוקוס). ואין ספק
אחרון ובהחלט לא חביב: בחירה פוליטית צינית של חבר שופטים מצחין.

בקיזוז הקטע הפוליטי, המאבק השנה היה אמור להתנהל בדו-קרב צמוד בין
שתי מכוניות, שתיהן חדשניות ושתיהן חשובות להתפתחות המכונית הרבה
יותר מ-308 או כל משתתפת אחרת בתחרות השנה: שתי החשמליות של ב-מ-
וו וטסלה. בניגוד ל'מכונית השנה' 2011 ניסן ליף, שתי החשמליות של השנה
אינן מכוניות שהוסבו לחשמליות אלא תוכננו ככאלה מלידתן. זאת ועוד: בניגוד
לחשמליות אחרות, הן לא שוכחות את הנהג וחוויית הנהיגה שהוא מצפה לה.
למרות שב-מ-וו i3 היא לכאורה מכונית חשובה יותר בהיותה נגישה יותר
מהאמריקאית היקרה ובשימוש בחומר האקזוטי ממנו היא עשויה, יש בה יותר
מגרעות תמוהות שלא היו צריכות להיות במכונית כזאת. הפאולים שמבצעת
הבימרית החשמלית דוחקים אותה לסגנות.

לא שטסלה S היא מכונית חפה ממגרעות, אבל שני דברים אי אפשר לקחת
ממנה: ראשית, היא מפגינה טכנולוגיה ירוקה פורצת דרך שתהיה מורת דרך;
שנית, כל מי שנהג בה – התאהב בה.
תקשיבו לאיש שלנו באמריקה, גבי שנהר:
"אני נוהג באוטו הזה בכל הזדמנות שיש לי. זה כאילו שטסלה המציאו את
המכונית מחדש, משוחררים מכל העכבות והמסורת של היצרנים הגדולים.
בגדול, זאת כמעט אוטופיה עם ניהוג ספורטיבי, תאוצה פנטסטית וחרישית,
נוחות נסיעה ואיכות תא נוסעים של מכונית יוקרה - ועם כל זה שימושיות של
הצ'בק, ואפילו עם שורת מושבים שלישית קטנה פלוס תא מטען נוסף קדמי.
עם צריכת אנרגיה של 4 ק"מ לקילוואט-שעה, טווח הנסיעה המציאותי עומד על
370-360 ק"מ (ויש אפשרות לטעינה מהירה). מודל S גם לא יקרה יותר
ממתחרות קונוונציונליות עם יכולות וביצועים דומים, כמו פורשה פאנאמרה או
אודי A7 . טסלה S מוכיחה, שלהיות חשמלי זה לא רק ליפי נפש אלא גם
לאוהבי מכוניות ונהיגה. אין מה לדבר, זה אוטו מדהים."

השלישית בדירוג נטקאר היא רק חמישית בתחרות הרשמית. התלבטתי לא
מעט בין מאזדה 3 לסקודה אוקטביה. אלאמלא הטסלה, שקלתי אפילו בחירה
בסקודה כמנצחת בתחרות; בשני הדורות האחרונים שלה, הקודם והנוכחי,
אוקטביה היא המכונית המשפחתית החכמה והמשתלמת ביותר. מה עוד צריך?
שהיא לא תהיה עוד שיבוט של פולקסווגן גולף, 'מכונית השנה' 2013 – ושלא
תעשה מניפולציות זולות על הגב שלנו, תרתי משמע; רק בגלל הוויתור על
מיתלה אחורי נפרד בגירסאות הבסיס, לא מגיע לה לזכות בתואר.

פשרה דומה לא עשתה מאזדה 3 והיא אפילו הכניסה לשימוש טכנולוגיה
חדשה ומקורית. למעט מרחב פנימי, המאזדה היא מכונית עדיפה על הסקודה
וגם מהנה ממנה. אז מגיע ליפנית ולא לצ'כית לתפוס מקום על הפודיום.