פולקסווגן פאסאט הנדושה היא 'מכונית השנה' באירופה –
אבל דווקא מכונית אחרת ראויה יותר ממנה לתואר של נטקאר


2015  Car of the Year– תוצאות התחרות הרשמית
1 . פולקסווגן פאסאט – 340 נקודות
2 . סיטרואן קקטוס – 248 נקודות
3 . מרצדס C – 221 נקודות
4 . פורד מונדיאו – 203 נקודות
5 . ניסן קשקאי - 160 נקודות
6 . ב-מ-וו 2 אקטיב טורר – 154 נקודות
7 . רנו טווינגו – 124 נקודות


'מכונית השנה' 2015 – בחירת נטקאר
1 . סיטרואן קקטוס
2 . רנו טווינגו
3 . -
(מבין 31 המועמדות בתחרות הרשמית)


פסולות גמר
7 המכוניות הנ"ל הגיעו לשלב הגמר בתחרות 'מכונית השנה' 2015 .
חבר השופטים, המורכב מ- 58 כתבי רכב אירופאיים מ- 22 מדינות, פסל
בשלב הסינון הסופי 24 מתחרות נוספות:
אודי TT
אופל קורסה
אינפיניטי Q50
ב-מ-וו 2 קופה
ב-מ-וו X4
ג'יפ צ'ירוקי
ג'יפ רנגייד
יונדאי i20
לקסוס NX
מיני קופר
מרצדס GLA
ניסן אקס-טרייל
ניסן פולסאר
סובארו WRX STI
סוזוקי סלריו
סיטרואן C1
סמארט פור-פור
סקודה פאביה
פורד אקו-ספורט
פורשה מקאן
פיאט 500X
קיה סול


מנצחות, מפסידות – ורק אחת זוכה
בתערוכת ז'נבה 2014 הוכרזה פיג'ו 308 כ'מכונית השנה'. באותה תערוכה
הושקה מי שאמורה היתה להיות מועמדת ממש ראשית לזכייה בתואר של
2015 - ואולי של העשור הנוכחי כולו: רנו טווינגו דור 3 .
גם טווינגו דור ראשון, מודל 1992, היתה מכונית העשור. העשור האחרון
במאה
העשרים, המאה של המכונית. לצד משפחת הקטנות כולה ניצבה לה טווינגו
וחייכה מן הצד. זה לא שטווינגו הראשונה היתה בליגה אחרת: היא בכלל בענף
ספורט אחר. המכונית הגאונית ההיא לא היתה מיועדת למי שאינו יכול
להרשות
לעצמו מכונית גדולה יותר. היא נהגתה ונוצרה עבור אלה שמעדיפים מכונית
קטנה - ועושים זאת מהסיבות הנכונות. טווינגו 1.0, יותר מכל מכונית אחרת
בדורה, הצליחה ליישם את כלל הזהב בתכנון מכוניות: קטנה מבחוץ, גדולה
מבפנים. הודות לעיצוב מונובוקס ייחודי, טווינגו המקורית הציעה תא נוסעים
מרווח מהמקובל במכוניות גדולות ממנה בהרבה - למרות שמימדיה צנועים
מאלה של הקטנה במכוניות הסופר-מיני. העיצוב שלה היה מבריק - בפנים כמו
מבחוץ - והיא הקרינה על סגנון החיים של בעליה.

תפיסת הטווינגו, שרנו אימצו אותה גם בסיניק, הוכחה כהצלחה גדולה. הצלחה
כזו לא יכולה להישאר נחלתם הבלעדית של רנו. למעשה, הטווינגו נשכבה על
הגדר והכשירה את הקרקע עבור גל חדש של מכוניות בתצורת מונובוקס: דור
המיקרוואן. מה שהיה הופך אותכם לשפוטים של הטווינגו הוא מינון ההומור
שהיה במכונית הזאת. זו בוודאי הסיבה שהצרפתים השתגעו עליה, בעוד
שהישראלים חשבו שרק משוגעים יכולים להרשות לעצמם להופיע בפרהסיה
באוטו כל כך לא רציני והדירו אותה מהארץ.

כל התפיסה של האורגינל הוחמצה ביורשת, טווינגו 2; גופה היה ארוך יותר
ב-17 ס"מ, ששישה-עשר מתוכם הם סרחי עודף. טווינגו הנוכחית עושה שימוש
בפלטפורמה של סמארט פורפור החדשה; מנוע אחורי והנעה אחורית, פרי
רציני ראשון לשת"פ מרצדס/רנו. למכונית באורך 3.5 מטר יש חמש דלתות
ומנוע 3 צילינדרים, המשודך לגיר ידני. מיקום המנוע אמנם גוזל נתח מתא
המטען, אבל מאפשר תא נוסעים מרווח התופס 80 אחוז משטח המכונית. אותו
רעיון שעמד מאחורי טווינגו הראשונה, אבל ביישום ותצורה שונים.

אז מדוע טווינגו 3 לא זוכה להיות 'מכונית השנה' 2015 של נטקאר? כי בעוד
שהרעיון נכון, הביצוע כושל. כל מי שנהג במכונית – התאכזב, בלשון המעטה.
לא במקרה היא דורגה במקום האחרון בין 7 המועמדות הסופיות. בין השבע יש
לא פחות משלוש משפחתיות גדולות ("מכוניות מנהלים"), תופעה המעידה על
התגייסות טוטאלית של כתבי הרכב באירופה להגן על המעוז האחרון, ההולך
ונשחק, של תעשיית הרכב הביתית. המהנה ביניהן, פורד מונדיאו, פחות מהנה
מהדור הקודם, אז מה הטעם. הזוכה, פולקסווגן פאסאט, עושה חשק לנהוג
בדיוק כפי ששרה נתניהו עושה חשק לסקס. מכונית השנה? לא כאן.

'מכונית השנה' 2015 של נטקאר אינה אלא ברירת מחדל. ב-מ-וו 2 אקטיב
טורר, הבימרית הראשונה עם הנעה קדמית, לא יכולה לזכות אלא בציון לגנאי.
נשארה סיטרואן קקטוס המינימליסטית, שעם קצת רצון טוב אפשר להכתירה
כיורשת הרוחנית לדה-שבו המיתולוגית. ועם דלות החומר הנוכחית, זה מספיק.
בקושי, אבל מספיק. אם וכאשר תקבל(?) את קומבו מנוע/גיר של 308 , היא
אפילו תהיה מכונית ראויה – גם לתואר וגם לנהיגה.